Gå til innhold

Produsenter av RAM - Hva er bra og dårlig?

terjel

Anbefalte innlegg

Jeg har et hovedkort som idag kjører PC3200, DDR400, CL3 Samsung RAM. Dette sitter på følgende PC: Fujitsu-Siemens Scenic P320 with Mainboard D1931

Når jeg har kjørt gjennom noen minnekonfiguratorer får jeg beskjed om at det på mitt hovedkort kan kjøres PC3200 & PC4000, kan dette stemme?

I tillegg virker det som det er muligheter for både dual og enkeltsporet RAM, hva bør jeg velge?

Hva er Ballistix? Jeg ser noen av Crucial brikkene kommer med dette, er det verdt å investere noen kroner for å få "ballistix"?

Er noen merker bedre enn andre? eller burde jeg bare se på pris? Har vurdert Crucial, Geil og Kingston.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Crucial, Geil og ikke minst OCZ regnes som kvalitetsprodusenter (men koster gjerne deretter). TwinMOS er mer billig-brikker som stort sett bør unngås med mindre pris betyr alt. Ballistix er vel bare Crucial sitt navn på serien myntet på entusiaster som krever skikkelig grom ytelse, andre produsenter har tilsvarende produkter.

Så vidt jeg kan se støtter hovedkortet ditt DDR533-ram, så PC4000 er å foretrekke fremfor PC3200. Litt kjipere utvalg på PC4000, men Crusial Ballistix er gromme brikker, som sikkert tåler litt overklokking også.

Lenke til kommentar

Ok, takk for veldig mange bra tips!

Et siste spørsmål, jeg har som nevnt idag 2x256 PC3200 RAM.

Da har jeg disse mulighetene:

1. Kjøre 2x256mb (pc3200) + 2x512mb (pc3200)

2. Kjøre 2x256mb (pc3200) + 2x512mb (pc4000)

3. Kjøre 2x512mb (pc4000)

Hva vil gi best ytelse?

:)

Lenke til kommentar

Tipper det blir noenlunde dødt løp mellom alle alternativene. 2ern vil gi samme resultat som 1ern fordi alle brikkene vil kjøre på hastigheten til den eller de med lavest hastighet.

Personlig ville jeg gått for 3ern. Blanding av gamle og nye brikker har jeg dårlige erfaringer med (kompatibilitet + ytelse).

Lenke til kommentar

Kjører en TwinMOS 512 MB PC2100 og en Kingston Value 512 MB PC3200

de går krute godt sammen :)

trur det har mye og si på HK. enkelte hovedkort brekker seg heltviss man setter i en TwinMOS brikke for eks:P det har mye og si hva hk støtter av minneprodusenter også..

Lenke til kommentar

Hva med dual? støtter hovedkortet mitt at jeg kjøper 2x512 dual? eller må jeg ha 1x1024?

Altså, kan jeg f.eks kjøpe denne (for dette er vel dual channel?)

Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 KIT

Kit w/two matched PC3200 CL3 DDRs

Endret av terjel
Lenke til kommentar
Crucial, Geil og ikke minst OCZ regnes som kvalitetsprodusenter (men koster gjerne deretter). TwinMOS er mer billig-brikker som stort sett bør unngås med mindre pris betyr alt. Ballistix er vel bare Crucial sitt navn på serien myntet på entusiaster som krever skikkelig grom ytelse, andre produsenter har tilsvarende produkter.

Det var det dummeste jeg har hoert.

kjoepte meg 2x512mb pc2700 twinmos brikker for kanske 4 år siden.

Kjoerer dem fortsatt i maskina jeg bruker idag og de fungerer knallbra!

Hadde noen dyre pc3200 ram overklokkings brikker fra corsair men dem nektet hovedkortet å akseptere så sålgte dem. Måtte kjoere dem i singelmode for å få maskina til å boote.

redigert: kjoerer twinmos brikkene i dualchannel+10mhz overklokk

Endret av H_Bozz
Lenke til kommentar

En ting kan jeg si. med mindre du har tenkt å overklokke, er det ingen vits å kjøpe raskere ram enn PC3200...

og ettersom det er DDR1 ram det er snakk om her, ville jeg ikke lagt for mye penger i det...de er tross alt på vei ut...

kjøp deg okei PC3200 brikker du. trenger ikke noe Crucial Ballistix eller andre ekstrembrikker, iallefall hvis du har tenkt å bruke dem sammen med de brikkene du har fra før, de vil da kjøre på laveste felles hastighet...lite vits å kjøpe dyre, raske brikker hvis de skal kjøres treigt uansett...

Lenke til kommentar

Ok, takk for veldig mange bra tips. Jeg endte på 2x512mb PC3200 Crucial brikker. Regner med at de vil funke ok.

Trenger jeg gjøre noe spesielt for at de skal kjøre dual? eller kan jeg bare plassere de ved siden av de 2x256mb brikkene som sitter der idag?

Lenke til kommentar

Det var det dummeste jeg har hoert.

kjoepte meg 2x512mb pc2700 twinmos brikker for kanske 4 år siden.

Kjoerer dem fortsatt i maskina jeg bruker idag og de fungerer knallbra!

Hadde noen dyre pc3200 ram overklokkings brikker fra corsair men dem nektet hovedkortet å akseptere så sålgte dem. Måtte kjoere dem i singelmode for å få maskina til å boote.

redigert: kjoerer twinmos brikkene i dualchannel+10mhz overklokk

5908261[/snapback]

Det er greit nok,har også brukt TwinMos brikker uten problem,men det soe er er at det oftere er feil med dem enn feks OCZ og at de yter som regel dårligere spes ved klokking .

Så om det var det dummeste du har hørt, så har du ikke hørt mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...