Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvordan jeg kan få lagt inn IP-adresser til å følge brukernavn, i stedet for å sette disse per maskin. Kan jeg sette noe sted i DHCP'en at en bruker skal ha en IP uavhengig hvor han/hun logger seg på? :hmm:

Vi er avhengige av IP-adresser for å logge oss på eksterne tjenester, men ikke alle brukerene har samme tilgangene. :)

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg lurer på hvordan jeg kan få lagt inn IP-adresser til å følge brukernavn, i stedet for å sette disse per maskin. Kan jeg sette noe sted i DHCP'en at en bruker skal ha en IP uavhengig hvor han/hun logger seg på? :hmm:

Vi er avhengige av IP-adresser for å logge oss på eksterne tjenester, men ikke alle brukerene har samme tilgangene. :)

Rune

5896969[/snapback]

dette hørtes ut som en jobb for cisco + radius..

Lenke til kommentar

Du har altså en gruppe maskiner hvor folk logger seg på og ønsker at ip-adressen skal følge brukernavnet?

Det er ingen standarder måte å gjøre dette på med dhcp, men det finnes flere måter å gjøre det på. Det finnes tredjeparts programvare som kan løse dette eller du kan bruke 802.1x.

CheckPoint MetaIP var en sak som ga deg UAM (User-to-Address-Mapping), men jeg er usikker på om den finnes lenger.

Hvis dette er et lite miljø så er vel det enkleste å legge inn en snutt i loginscriptet der du kan bruke netsh-kommandoer for å sette adresser manuelt. Denne vil være uheldig for bærbare pc'er som feks bringes med hjem da de ikke da vil komme seg på nett der sånn helt uten videre. En enda mer hårete løsning går ut på å sette fake brukerbasert MAC-adresse i loginscript. da får du ihvertfall adressen fra dhcp og der kan du definere faste adresser pr MAC-adresse.

Litt avhengig av hvilke tjenester dette gjelder, men jeg tror ikke jeg ville basert meg på noen av disse to siste løsningene jeg har skissert. Så lenge dette gjelder tilgang til eksterne tjenester så hadde jeg heller løst dette via kreativ natting i firewallen, evt med noe ekstra opplegg på proxy-serveren.

Lenke til kommentar

et lite forslag..

sett av et område i subnettet for statiske adresser..

nå PC starter så får den IP fra dhcp.. når bruker logger på kjører et script som setter IP via netsh (var det ikke det kommandoen het?).. Man har selvsagt et script pr bruker..

Man må også ha et script som kjører når man logger av som setter dynamisk IP igjen...

dette burde faktisk fungere og tar høyde for at man bør ha dynamisk IP under oppstart for å unngå doble IP-er.. Men samme bruker kan da ikke være pålogget flere plasser.

EDIT:

her er netsh kommandoer du trenger

---------------------------------------------------------------------------------------------

netsh interface ip set address "Trådløs nettverkstilkobling" static 192.168.2.10 255.255.255.0 192.168.2.1 1

netsh interface ip set address "Trådløs nettverkstilkobling" dhcp

---------------------------------------------------------------------------------------------

hva de gjør er vel selvforklarende..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...