Gå til innhold

Jeg har problemer med og sette inn en harddisk til

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et hovekort fra asus som kun støtter 2sata disker + 2 sata disker i raid oppsett, jeg tok over en disk fra en annen datamaskin til denne datamaskinen med endel filer og bilder (som helst ikke skal bli borte!) for og ha litt ekstra lagrings plass til tg. Det som skjer er at jeg ikke får opp den siste disken noe sted bortsett fra i raid bios og i vanlig bios. Den kommer med andre ord ikke opp i diskbehandling i windows ol.

Link til hovedkortet: http://no.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=...175&modelmenu=1

Takk for all hjelp :)

PS: haster!

Endret av paroa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De andre diskene (2 andre disker) er koplet på noe som kalles "sata1" og "sata 2" menst den siste er koplet til "Raid 1"

5895252[/snapback]

Da du må se i Bios og dektivere raid funktion for de portene . Se i manualen når det gjelder konfuguration for de.

Lenke til kommentar
Instalert RAID driverne som fulgte med hovedkortet? Muligt disse må være på plass for at Windows skal finne Raid kontaktene.

5895289[/snapback]

Jeg har ikke innstalert raid drivere nei, jeg vil egentlig ikke kjøre raid på 1 disk heller. Skal se om jeg får deaktivert raid funksjonen i bios...

Lenke til kommentar
Jeg tok disabel på alt som het raid og promise controller nå, men får fremdelse ikke harddisken opp i datamaskin behandling.

5895397[/snapback]

Du skal anable controlleren men the operating mode ,settes fra raid over til IDE, sant? Siden du har allerede 2 disker der du finner alt dette på advanced options. Er det slik å forstå at du har ordnet opp i?

Lenke til kommentar

Har gjort akkuratt det du sa nå, satt promise i enabel og da poppet det opp en meny til hvor jeg byttet fra raid til ide, men fremdelse finner jeg ikke disken.

Må jeg fortsatt innstalere raid drivere?

Endret av paroa
Lenke til kommentar
Har gjort akkuratt det du sa nå, satt promise i enabel og da poppet det opp en meny til hvor jeg byttet fra raid til ide, men fremdelse finner jeg ikke disken.

Må jeg fortsatt innstalere raid drivere?

5895472[/snapback]

Jeg ser på Asus sin side at du har både raid og ata drivere for Promise. Så du må installere driver til den. Men se da i enhetsbehandlingen? er det noe som er markert der som ukjent.?

Lenke til kommentar
visst ide er ata så går jo det fint, siden det er pata som er den vanlige gammle standaren (ata-133) mens sata er den nye, visst jeg ikke tar feil...

5895949[/snapback]

Som du ser , så er det en 378ATA100130 som gir støtte for Sata miniporten.

Men det er bare å prøve vel, ....!

Lenke til kommentar
hva er alt dette maset om IDE?

IDE er ATA, ikke SATA... :ermm:

5895922[/snapback]

Promise controller styrer 2 Sata + 1 IDE (ultra ata connector)

Og i den sammenheng så driveren til den er en Ata beskrivende driver.

Men hvis han skal ha controllen i Raid så han må bruke Raid driveren.

Hvis man laster ned ATA driveren fra MSI og åpne den ,men ikke installere og lese README.TXT filen så står det jo at det er en sata driver.

Lenke til kommentar
Jeg får bare feilmeldingen
Denne enheten kan ikke starte. (Kode 10)
og et utrops tegn i enhetsbehandlingen. Jeg har prøvd med den nyeste driveren..

5897800[/snapback]

Heisann

Når du har kommet i enhetsbehandling,finne den raid controller som er med utrops tegn .

-Høgre klick på den.

-Klick egenskaper---velg driver----velg oppdater driver----.

Du får meldning om drivreroppdattering. Velg her---ikke denne gangen...(ikke la den installere automatisk.)---installere fra en liste eller en bestemt plasserig---

I den nye fane skal det væra merket på ....Søk for den beste driver....., og du merker av for ..søk i CDrom, men merker du for -----Inkluder denne plasseringen for søket....

Her skal du da klick på ----Bla gjennom-- og du skal bla gjennom til denne folder som du har lastet ned driverpakke fra ASUS (den med378ATA..., og i folder har du da (på forhånd du har åpnet driverpakke som du fikk lastet ned , ikke sant ??) en winxp folder.

Du bare merker på den ----klick OK.

Nå er plasseringen til driveren i tekst felten..(inkluder denne....).

Klick neste.

Da skal driveren installeres, hvis alt er gjørt riktig. Du skal ikke få annet en bekreftelse at det har blitt installert.

Så slår du av PC en og starte på nytt. (er det kanskje slik du har gjørt allerede ?)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ja, det er sånn jeg gjør det, men det oppstår et problem. Jeg får fortsatt feilmelding om at denne enheten ikke kan starte. Jeg skal prøve med en eldre driver nå og se om det hjelper. Kan det ha noe med at jeg kjører windows media center? Det skulle jo nesten være det samme som xp..

Lenke til kommentar
Ja, det er sånn jeg gjør det, men det oppstår et problem. Jeg får fortsatt feilmelding om at denne enheten ikke kan starte. Jeg skal prøve med en eldre driver nå og se om det hjelper. Kan det ha noe med at jeg kjører windows media center? Det skulle jo nesten være det samme som xp..

5899683[/snapback]

Det er mye rart når det gjelder drivere, det er bare å lese rund i forumet...da ser du. Men hos deg burde ikke væra vel så vanskelig. Så du må ikke bare sette focus på drivere.

Du kan godt koble fra den disken og så prøve å installere.

Andre ting som kan påvirke er selfølgelig om du har noen andre Pci korter som kommer i konflikt i I/Q sammenheng.

Men var den controllerern med utropstegn når det var som Raid i Biosen?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...