cosw Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Den startet å slå seg av å på når jeg ladet den, så nå går det ikke å slå den på, den bare restarter seg selv 3-4 ganger så blir den død. Kjøpte mobilen lørdag, har jeg rett til å kreve ny mobil i morgen? Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Ja, du kan kreve ny telefonen innen 7 dager fra du kjøpte den. Bare å gå til forhandler å enten krev ny telefon, eller pengene tilbake. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Klart du har det sålenge du ikke har ødelagt den. Lenke til kommentar
cosw Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Får håpe jeg får en ny Lenke til kommentar
cosw Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Får håpe jeg får en ny 5895464[/snapback] Fikk ny Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Ja, du kan kreve ny telefonen innen 7 dager fra du kjøpte den.Bare å gå til forhandler å enten krev ny telefon, eller pengene tilbake. 5895093[/snapback] Dette er ikke noe lovfestet krav. Forhandler kan påberope seg rett til avhjelp fra dag 1. Dette ville ikke vært mye til service, og heldigvis har de fleste produsenter rutiner til bruk i slike situasjoner. Bare ikke si at man har rett til. Dette er ren goodwill. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Ja, du kan kreve ny telefonen innen 7 dager fra du kjøpte den.Bare å gå til forhandler å enten krev ny telefon, eller pengene tilbake. 5895093[/snapback] Dette er ikke noe lovfestet krav. Forhandler kan påberope seg rett til avhjelp fra dag 1. Dette ville ikke vært mye til service, og heldigvis har de fleste produsenter rutiner til bruk i slike situasjoner. Bare ikke si at man har rett til. Dette er ren goodwill. 5900347[/snapback] Vel, ren goodwill er det vel ikke når Nokia har DOA som de gir... ikke noe forhandler yter. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Vel, ren goodwill er det vel ikke når Nokia har DOA som de gir... ikke noe forhandler yter. 5900512[/snapback] For forhandler er dette faktisk merarbeid + potensielt tapt salg. På nye modeller som 6280 er det vanskelig å få tak i flere telefoner. Hvis en forhandler da må gi fra seg en som står i hylla pga DOA, kan forhandleren tape et ekstra salg. Så jo, det er goodwill fra forhandler også. -snubbel Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Dette er jo standarder som produsentene/importørene har gitt, og da skulle det tatt seg skikkkelig ut om butikkene nektet dette, fordi det er "merarbeid". Det er jo merarbeid for ekspeditøren når jeg går inn i en butikk og spørr en forhandler om et produkt, men ikke kjøper noe. Skal selgeren/ekspeditøren ta seg betalt for dette og da? Blir bare tullete... Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Ja, du kan kreve ny telefonen innen 7 dager fra du kjøpte den.Bare å gå til forhandler å enten krev ny telefon, eller pengene tilbake. 5895093[/snapback] Dette er ikke noe lovfestet krav. Forhandler kan påberope seg rett til avhjelp fra dag 1. Dette ville ikke vært mye til service, og heldigvis har de fleste produsenter rutiner til bruk i slike situasjoner. Bare ikke si at man har rett til. Dette er ren goodwill. 5900347[/snapback] Vel, ren goodwill er det vel ikke når Nokia har DOA som de gir... ikke noe forhandler yter. 5900512[/snapback] det er ren goodwill fra utsalgsstedet ja. selv om nokia har doa vilkår, så gjelder ikke de ut mot kunden. kunden har nokias garanti, samt forbrukerkjøpsloven å forholde seg til. såvidt meg bekjent så står det ikke et kvekk om doa der. om det hadde vært lurt av butikken å nekte dette er jo en helt annen sak... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Ja, du kan kreve ny telefonen innen 7 dager fra du kjøpte den.Bare å gå til forhandler å enten krev ny telefon, eller pengene tilbake. 5895093[/snapback] Dette er ikke noe lovfestet krav. Forhandler kan påberope seg rett til avhjelp fra dag 1. Dette ville ikke vært mye til service, og heldigvis har de fleste produsenter rutiner til bruk i slike situasjoner. Bare ikke si at man har rett til. Dette er ren goodwill. 5900347[/snapback] Vel, ren goodwill er det vel ikke når Nokia har DOA som de gir... ikke noe forhandler yter. 5900512[/snapback] det er ren goodwill fra utsalgsstedet ja. selv om nokia har doa vilkår, så gjelder ikke de ut mot kunden. kunden har nokias garanti, samt forbrukerkjøpsloven å forholde seg til. såvidt meg bekjent så står det ikke et kvekk om doa der. om det hadde vært lurt av butikken å nekte dette er jo en helt annen sak... 5914499[/snapback] Nei, det står nok ikke i kundenes papirer, men når en kunde har kommet tilbake med en telefon og jeg har vært usikker på om jeg skulle ta en doa på det siden telefonen funket delvis så ringte jeg til forhandlersuooprten til Nokia og hva tror du de sa? "Selvfølgelig gir du ny til kunde med en gang så fikser vi dette"... Hvis en butikk ikke hadde fulgt disse "retiningslinjene" i lengden... tror du den fortsatt hadde solgt mobilene til Nokia? Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Hvis en forhandler gir deg en ny telefon grunnet dette, har de mulighet til å få telefonen ombyttet. Det høres jo veldig enkelt og greit ut for begge parter. Problemet oppstår bare hvis apparatet er fukt- eller støtskadet, for da kan forhandleren bli nektet DOA-ombytte. Det vil si at det volder forhandleren en kostnad, og for butikker i Norge er dette store beløp. Der jeg jobber har vi brent oss flere ganger på det, og nå sender jeg alltid inn apparatet først for å få bekreftet en DOA før jeg gir kunden et nytt apparat. Lenke til kommentar
smoker2 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Hvis en forhandler gir deg en ny telefon grunnet dette, har de mulighet til å få telefonen ombyttet. Det høres jo veldig enkelt og greit ut for begge parter. Problemet oppstår bare hvis apparatet er fukt- eller støtskadet, for da kan forhandleren bli nektet DOA-ombytte. Det vil si at det volder forhandleren en kostnad, og for butikker i Norge er dette store beløp. Der jeg jobber har vi brent oss flere ganger på det, og nå sender jeg alltid inn apparatet først for å få bekreftet en DOA før jeg gir kunden et nytt apparat. 5917878[/snapback] Hei Kjøpsloven/forbrukerloven sier ingenting om at du kan kreve ny telefon,de skal førsøkes repareres 2 ganger samme feil og ved innlevering for 3 gang samme feil,kan du kreve ny.Hvis den er kjøpt på Elkjøp så kan du bruke byttegaranti.Dette er nok ren goodwill fra forhandler Endret 15. april 2006 av smoker2 Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hvis en forhandler gir deg en ny telefon grunnet dette, har de mulighet til å få telefonen ombyttet. Det høres jo veldig enkelt og greit ut for begge parter. Problemet oppstår bare hvis apparatet er fukt- eller støtskadet, for da kan forhandleren bli nektet DOA-ombytte. Det vil si at det volder forhandleren en kostnad, og for butikker i Norge er dette store beløp. Der jeg jobber har vi brent oss flere ganger på det, og nå sender jeg alltid inn apparatet først for å få bekreftet en DOA før jeg gir kunden et nytt apparat. 5917878[/snapback] Hei Kjøpsloven/forbrukerloven sier ingenting om at du kan kreve ny telefon,de skal førsøkes repareres 2 ganger samme feil og ved innlevering for 3 gang samme feil,kan du kreve ny.Hvis den er kjøpt på Elkjøp så kan du bruke byttegaranti.Dette er nok ren goodwill fra forhandler 5924008[/snapback] Den 30 dagers returretten gjelder kun når produktet er i lik tilstand som når du kjøpte det. Altså er produktet dødt så går ikke den... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hvis en forhandler gir deg en ny telefon grunnet dette, har de mulighet til å få telefonen ombyttet. Det høres jo veldig enkelt og greit ut for begge parter. Problemet oppstår bare hvis apparatet er fukt- eller støtskadet, for da kan forhandleren bli nektet DOA-ombytte. Det vil si at det volder forhandleren en kostnad, og for butikker i Norge er dette store beløp. Der jeg jobber har vi brent oss flere ganger på det, og nå sender jeg alltid inn apparatet først for å få bekreftet en DOA før jeg gir kunden et nytt apparat. 5917878[/snapback] Hei Kjøpsloven/forbrukerloven sier ingenting om at du kan kreve ny telefon,de skal førsøkes repareres 2 ganger samme feil og ved innlevering for 3 gang samme feil,kan du kreve ny.Hvis den er kjøpt på Elkjøp så kan du bruke byttegaranti.Dette er nok ren goodwill fra forhandler 5924008[/snapback] du har en omleveringsmulighet i §29, problemet er at den er praktisk talt sovende i de fleste forbrukersaker. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hvis en forhandler gir deg en ny telefon grunnet dette, har de mulighet til å få telefonen ombyttet. Det høres jo veldig enkelt og greit ut for begge parter. Problemet oppstår bare hvis apparatet er fukt- eller støtskadet, for da kan forhandleren bli nektet DOA-ombytte. Det vil si at det volder forhandleren en kostnad, og for butikker i Norge er dette store beløp. Der jeg jobber har vi brent oss flere ganger på det, og nå sender jeg alltid inn apparatet først for å få bekreftet en DOA før jeg gir kunden et nytt apparat. 5917878[/snapback] Hei Kjøpsloven/forbrukerloven sier ingenting om at du kan kreve ny telefon,de skal førsøkes repareres 2 ganger samme feil og ved innlevering for 3 gang samme feil,kan du kreve ny.Hvis den er kjøpt på Elkjøp så kan du bruke byttegaranti.Dette er nok ren goodwill fra forhandler 5924008[/snapback] du har en omleveringsmulighet i §29, problemet er at den er praktisk talt sovende i de fleste forbrukersaker. 5924386[/snapback] Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. Hvis de nekter doa så kan de vel også ganske enkelt avvise komlevering (§29) med at det er en urimelig kostnad når det er en ny mobil som det er vanskelig å få tak i... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå