Gå til innhold

Er det lov å kopiere guider o.l?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis dette er feil post syns jeg adminen bør flytte det! ikke bare stange det..

Viste ikke helt hvor jeg skulle poste det... Men "here i go"

Er det lov å kopiere andres WoW macroer og guides ogsånt over til sin egen hjemmeside så lenge jeg ikke fjerner ting som "Made By" og sånt?

Endret av Hayer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg sier nå er jeg ikke helt sikker på, så sjekk det gjerne først.

I Norge har vi noe som heter åndsverksloven. Det vil si at vi eier alt vi lager. Det er derfor du ikke kan komme og ta ting fra min nettside uten tillatelse. Hvis du tar noe derfra uten tillatelse, har jeg rett til å anmelde deg.

Men i USA har man ikke åndsverkslov. Der har man noe som heter copyright og det må du søke om. Så hvis jeg lagde en tekst i USA og la ut på nett og ikke søkte om copyright på det, kan hvem som helst ta den teksten uten å stå i fare for å bli straffet. Det må også stå at teksten er copyrighta.

Jeg tror det er sånn det er.

Lenke til kommentar
Men i USA har man ikke åndsverkslov. Der har man noe som heter copyright og det må du søke om. Så hvis jeg lagde en tekst i USA og la ut på nett og ikke søkte om copyright på det, kan hvem som helst ta den teksten uten å stå i fare for å bli straffet. Det må også stå at teksten er copyrighta.

Neinei! I USA blir teksten automatisk copyrighted i det du skriver den, akkurat som i Norge, men man kan søke om offisiell copyright, noe som kan være til god hjelp ved evt. brudd på den. F.eks er det vanlig at bøker og andre "store" ting blir offisielt copyrighted. Da har man papirer på at teksten ble til mellom dato X og Y.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Jeg syns nå det er merkelig at man kan copyrighte noe sånt som kode.

Det er jo ofte bare en enkelt måte man kan løse forskjellige ting på i et programspråk, og da er det jo ikke brudd på copyright hver eneste gang noen andre bruker samme kodesnutten i sitt eget program, siden det bare er EN måte å gjøre det på. Eller?

Det er jo ingen som finner opp hjulet pånytt hver gang de koder en hjemmeside.

Det er som om jeg skulle ta patent på

10 Print "HELLO WORLD!"

20 GOTO 10

Sånn at alle måtte betale meg penger for å bruke Print og GOTO kommandoene i Basic.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Loomy; ok, bare jeg som huska feil fra MIS timene ;)

Det med kopibeskyttelse på koding er litt rart, men det er greit om det er et stort script generelt, men å beskytte en liten del av en kode tror jeg ikke går. Hender jo ofte at folk bygger noe utifra noe annet, og du kanke bli straffa for å gjøre det.

Men å kopiere guider ordrett tror jeg bryter rettighetene til eieren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...