Gå til innhold

Noen god i de å kjøpe en Nikon Coolscan LS-40?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en filmscanner av typen Coolscan LS-40 fra Nikon. Det jeg lurer på er om dette er et fullstendig meningsløst kjøp, eller om det fremdeles er "greit nok" for oss hobbybrukere. Prisen jeg har fått oppgitt er 1500. Og hvordan er det med USB 1.1 - er ikke det grusomt tregt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det dreier seg om å scanne en eller to filmer i slengen, så tror jeg du trygt kan kjøpe den. Den er jo priset hyggelig, og du skal ikke scanne enorme mengder slides, så.....

Forskjellen mellom usb 1.1 og 2 er ganske stor, så hvis du er svært utålmodig så kan det ha mye å si.

Lenke til kommentar
Jeg har fått tilbud om å kjøpe en filmscanner av typen Coolscan LS-40 fra Nikon. Det jeg lurer på er om dette er et fullstendig meningsløst kjøp, eller om det fremdeles er "greit nok" for oss hobbybrukere. Prisen jeg har fått oppgitt er 1500. Og hvordan er det med USB 1.1 - er ikke det grusomt tregt?

1. USB 1.x er ikke et problem med en skanner, fordi datastrømmen likevel er så langsom at denne hastigheten ikke oppleves som uforholdsmessig treg.

2. Jeg vil anbefale kjøp av de modellene som er introdusert etter LS-40, når de er så mye bedre som tilfellet er. Det er mer informasjon i en filmrute enn hva som fanges opp av de 2900 ppi som er høyeste oppløsning for LS-40, og i tillegg er selve signalbehandlingen i LS-50 og LS-5000 forbedret - du ser forskjell.

Spesielt hvis du har planer om å fortsette med analog film, bør du gå for en bedre skanner.

Har dere ikke lest Akams skannertester?

Her er LS-40 testet mot tre andre modeller, blant annet LS-50 og LS-5000:

http://www.akam.no/test/skanner/test_av_35mm_filmlesere/8227

Lenke til kommentar

5897076[/snapback]

Joda, har lest den. Likte bare ikke det som sto der :!: Spørsmålet for meg blir vel egentlig om jeg skal kjøpe denne filmscanneren eller en vanlig flatbed med mulighet for å scanne film. På sikt kommer det vel noen feriepenger som åpner opp for en Nikon LS-50, men hva gjør man fram til da...?

Lenke til kommentar

5897076[/snapback]

Joda, har lest den. Likte bare ikke det som sto der :!: Spørsmålet for meg blir vel egentlig om jeg skal kjøpe denne filmscanneren eller en vanlig flatbed med mulighet for å scanne film. På sikt kommer det vel noen feriepenger som åpner opp for en Nikon LS-50, men hva gjør man fram til da...?

Jeg skjønner godt at du ikke likte det som sto der. :!: Men hvis du vil ha optimal kvalitet fra det analoge fotoutstyret ditt, er du nødt til å ta konsekvensen av det faktum at LS-50 og LS-5000 (begge er altså like gode) gir betraktelig bedre resultater.

Og da bør du også slå fra deg alle tanker på en vanlig planskanner med mulighet for å skanne film - denne vil heller ikke være noe optimalt valg. Jeg har selv en planskanner, men det ville under enhver omstendighet være uaktuelt å bruke den til filmskanning. Til det trengs en spesialisert filmskanner.

http://www.akam.no/test/skanner/digitalise...e_skanner/12881

Det finnes planskannere som gir høykvalitets resultater med film, for eksempel Aztek Plateau. Denne koster 18 000 dollar.

Filmen din vil heldigvis ikke oppløse seg selv til du får spart pengene du trenger for å kjøpe en filmskanner som gir topp resultater med film. En LS-50 som du nevner er i stand til å produsere resultater av meget høy klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...