Gå til innhold

Lyn nedslag i pc..funker harddisken?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en pc stående som ble tatt av lynet for ca 1 år siden.. har plukket ut alle delene.. Men så hadde jeg et spørsmål, Funker harddisken etter et lynnedslag.. hvor stor kjangse er det for at den funker?.

Den er på 120gb så hvis den fortsatt funker så hadde det vert fint å hatt den i den nye pc`n..

MVH

|Espen|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt lynnedslag to ganger.. den ene gangen røyk bare psu på ene av pc'ene, mens den andre gangen røyk psu, hovedkort og ram.. Begge pc'ene sto på når det smalt...

Som PerB sier så må alt testes separat.. det kan godt være at du har hatt flaks og det eneste som har røket er psu, men på den andre siden kan du ha vært uheldig også..

Lenke til kommentar

Er det ikke godt nok svar at du må prøve?

EDIT (og Off Topic): Vi har ikke spurt om lynnedslaget var via telelinjer eller via strømnett. Vi har ikke spurt hvor kraftig lynnedslaget var (regner med at du vet nøykatig hvor kraftig det var). Dermed er eneste løsning: prøv hver enkelt del du ønsker å bruke. Viker / virker ikke. Delene kan ha skader som reduserer levetiden.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
er det trykt å bare prøve den  pc`n min da?

5894139[/snapback]

ja, det er trygt, fordi alt har vern innebygd. Første ledd er sikringsboksene, så kommer PSU - du vet jo hva du koblet selv. Harddisken har minst sannsynlighet for feil, da de har motor inni seg, og denne vil hjelpe til å holde spenningen noenlunde normal. Prøv PSU for seg (koble sammen grønn til jord - var det pinne #5?), prøv HK med annen PSU, prøv disker på annet HK.

Lenke til kommentar

sto pcen på når lynet slo ned gikk nok strømforsyning ,

Hadde du innebygd i hovedkort nettverk så gikk nok hovedkort også.

Hadde du nettverkskort(PCI) på Hovedkort reddet du nok hovedkortet men nettverkskortet døde nok.

Resten av komponenrtene er mest sansynelig i orden , men det er jo bare å prøve.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...