Gå til innhold

Eos 1D Mark 2 for 18 000 kr, dårlig kjøp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å legge til et siste "visdomsord", så betyr ditt kjennskap til det kameraet du har en del for kvaliteten på bildene du leverer. Jeg hadde aldri vært en så effektiv fotograf hvis jeg ikke kjente ergonomien på min Nikon FM/MD12 så godt (etter flere hundre tusen eksponeringer). Best fotograf blir du av å ikke måtte skifte grep for ofte, siden kamera blir en forlengelse av kroppen din etter hvert. Det er klart at jeg kan ta gode bilder med ethvert kamera, men de bildene jeg tok i starten med mitt 20D, var ikke like gode som de siste jeg tok med min FM.

Konsentrer deg om å utvikle talentet ditt med din D70. Det tar lang tid til du begynner å stagnere. Jeg har enda ikke begynnt å stagnere, og jeg har fotografert mye lenger enn du har levd.

Lenke til kommentar
Måtte inn å se på mitt kamera også, og det har 27266 eksponeringer.

Er dette mye for ett D70 kamera? Slutt prisen ble 4500 kroner, så har vel ikke kjøpt "katta i sekken"?.

Visste jo at det var godt brukt.

5915501[/snapback]

27000 eksponeringer er forsåvidt mye, men MBTF (mean time between failure) for lukkermekanismen, som er det svake punktet i et speilrefleks, er vel beregnet til ca. 50000 på D70, så du har nok mange eksponeringer igjen i kameraet diit.

(Noen kameraer vil feile på den første eksponeringen - andre vil klare 100000)

Lenke til kommentar

Da har jeg litt å gå på, men ikke alt for mye....hehe. På under to måneder tok jeg over 10.000 bilder med FZ30 kameraet mitt...

Men jeg blir flinkere og flinkere til å ta færre bilder og heller bruker litt lengre tid på å finne det rette motivet.

Til nå har jeg knipset i vei, og så brukt tid hjemme til å plukke ut de "beste" bildene.

Lenke til kommentar

Den viktigste prosessen foregår mellom ørene, ikke når du trykker ned knappen. Du kan trene deg opp til å jobbe raskt, men du trenger ikke trykke knappen igjen med en gang. Det viktigste er å finne riktig objekt og komponere skikkelig før du eksponerer. Husk at kvantitet ikke er det samme som kvalitet. Mange motiver er ikke gode nok til at man skal spandere en eksponering på dem, så det er best å moderere seg litt. Etterhvert som du får erfaring trenger du ikke ta en haug bilder av samme objekt lenger. Du vet at det sitter etter første forsøk.

Lenke til kommentar
Den viktigste prosessen foregår mellom ørene, ikke når du trykker ned knappen. Du kan trene deg opp til å jobbe raskt, men du trenger ikke trykke knappen igjen med en gang. Det viktigste er å finne riktig objekt og komponere skikkelig før du eksponerer. Husk at kvantitet ikke er det samme som kvalitet. Mange motiver er ikke gode nok til at man skal spandere en eksponering på dem, så det er best å moderere seg litt. Etterhvert som du får erfaring trenger du ikke ta en haug bilder av samme objekt lenger. Du vet at det sitter etter første forsøk.

5915890[/snapback]

Jepp, jeg tar nok for mange bilder av samme motiv, gjerne med ulik zoom.... men som du sier, det kommer med erfaring.

Og jeg er helt grønn når det gjelder speilrefleks og mer "proffe" kameraer. Har til nå brukt Ixus 400 og andre kompakt kameraer....så må nok bruke litt tid.

Men drar ut å øver meg så lenge været tilater det.

Lenke til kommentar
Du finner ut nøyaktig hvor mange eksponeringer D70'en din har tatt med å ta ett JPEG-bilde og sjekke EXIF med Opanda. Under MakerNote (Nikon) finner du antall eksponeringer! ;)

5914674[/snapback]

Kanskje dumt spørsmål, men hva er Opanda?

5915949[/snapback]

Kort og greit ett program for å lese EXIF-informasjon fra bildefiler.

Lenke til kommentar
Da har jeg litt å gå på, men ikke alt for mye....hehe. På under to måneder tok jeg over 10.000 bilder med FZ30 kameraet mitt...

Men jeg blir flinkere og flinkere til å ta færre bilder og heller bruker litt lengre tid på å finne det rette motivet.

Til nå har jeg knipset i vei, og så brukt tid hjemme til å plukke ut de "beste" bildene.

5915849[/snapback]

Men du har ikke Speilrefleks, så du kan ta så mange bilder som kamera klarer for du har ikke en lukker som blir slitt

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Men du har ikke Speilrefleks,  så du kan ta så mange bilder som kamera klarer for du har ikke en lukker som blir slitt

5930000[/snapback]

Jo det har jeg... Nikon D70, men jeg brukte FZ30 som sammenligning for å vise at ca 25k eksponeringer er ikke all verdens for min del.

Men som jeg også nevnte, jeg begynner å bli flinkere til å ta mindre bilder, og heller bruker mer tid på å finne bedre motiv.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Hva er det dere fotografere så ivrig?

Det er jo på grensen til mani å knipse så mye bilder på kort tid!

Jeg synes jeg har tatt uhorvelig med bilder, men på 7 år med digitalkamera har jeg ikke rukket å ta mer enn ca 10000 bilder, og det er med 6 forskjellige kamera...

Men så trenger jeg heller ikke bekymre meg for lukkeren, da ingen av dem er dSLR :)

Lenke til kommentar

for mitt vedkommende skyldes det hele;

var årbok og revy fotograf på vgs. 3,5 var litt ille under de lysforholdene jeg hadde, så brukte seriefunksjonen.

Tror revyen 2005 gav 5000 bilder på tre kvelder.....det var et *biip* å gå gjennom, men var mange flotte bilder. Skulle ønske jeg hadde hatt 1,8 50mm en da :(

uansett; det ble satt siste spiker i kisten for bytte av kamera i dag. Bestemte meg for å kjøpe en 14mm linse og et fastobjektiv fremfor nytt kamera. D70en sitt batteri er eksepnsjonelt, og det er en av få ting som aldri har sviktet meg, så hvorfor bytte noe som fungerer.

Lenke til kommentar
uansett; det ble satt siste spiker i kisten for bytte av kamera i dag. Bestemte meg for å kjøpe en 14mm linse og et fastobjektiv fremfor nytt kamera. D70en sitt batteri er eksepnsjonelt, og det er en av få ting som aldri har sviktet meg, så hvorfor bytte noe som fungerer.

5934727[/snapback]

Fornuftig konklusjon, å bruke pengene på optikk istedenfor å skifte system! :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar

5934727[/snapback]

Fornuftig konklusjon, å bruke pengene på optikk istedenfor å skifte system! :thumbup::w00t:

5935376[/snapback]

blir optikk, minnekort og ny bærbar til å behandle bildene når jeg er ute. Den jeg har i dag er en smule upraktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...