Gå til innhold

Eos 1D Mark 2 for 18 000 kr, dårlig kjøp?

Anbefalte innlegg

Når skal man innse at man bør velge system en gang og holde seg til det systemet? Alt annet blir SVINEDYRT:p

5914336[/snapback]

æsj :p ikke minn meg på det, men en 1D ville koste 7000 inkl 50/1,8 objektiv. Syntes ikke det var så ille når jeg vurderte å kjøpe en D200 til 15 000 kroner. (mistenker at foreldrene ville vært lykkelig for den vekslingen)

Har tilbud på en D2H på 9500 kr, var tatt rundt 7000 eksponeringer. Tingen er at kameraene til Interfoto var passe i pris til at jeg kunne grisekjøre dem litt (som noen så elegang kalte det)

Om dette er utstyrsfeber, tja, vil heller kalle det fotofeber. Er en veldig morsom hobby, og noe jeg føler jeg er flink i (så det er litt moro å kunne føle at en kan investere noe i det en liker så godt)

Men men, skal se etter 1Dx, D2H eller om jeg velger Canon. Men er 1ds/Mark 2 overkill for en av min type (ikke så allverdens proff)?

5914397[/snapback]

ja ja du har nok fått en stygg infeksjon av utsyrshysteria etter mye surfing på nett :!: :!: ,

Medisinen her kan du fortelle foreldrene dine, er nytt D2X med massee vr optikk :innocent::innocent:

Ingen av de kameraene du nevner er overkill .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
argumentet er at kameraet også skal brukes til å dokumentere moren min sin store bursdag i sommer :p

5914466[/snapback]

Og det klarer du ikke med en D70? :p:roll:

Det er vel ikke helt uvanlig at "mye vil ha mer" når man har slått seg på SLR... men dette virker til å ta helt av?

Endret av kak
Lenke til kommentar
argumentet er at kameraet også skal brukes til å dokumentere moren min sin store bursdag i sommer :p

5914466[/snapback]

Siden det er sjærtorsdag så tar vi en vits:

Surrogatpappa

Eva og Bjørnar Morken lykkes ikke med å få egne barn og hadde bestemt seg for å benytte seg av en surrogatpappa for å bli en liten familie. På morgenen den dagen surrogatpappaen skulle komme på besøk kysset Bjørnar sin Eva og sa "Jeg stikker nå elskling min, han kommer nok når som helst."

En halv time senere kommer en babyfotograf til boligområdet for å forsøke og selge sine tjenester ved å gå fra dør til dør. "God morgen fru Morken, du kjenner meg ikke, men jeg er kommet for å..." "Åh, du behøver ikke å forklare, og kall meg gjerne Eva", svarer fru Morken. "Jeg har ventet på deg halve formiddagen."

"Virkelig, sier fotografen", "det var vel bra, jeg er jo spesialist på babyer." "Det var akkurat det jeg og min mann hadde håpet på, kom inn og sitt ned. Hvordan skal vi komme i gang," spør Eva lett rødmende. "Overlat det problemet til meg" sier babyfotografen, "jeg bruker som oftest å starte med ett par omganger i badekaret, etterpå i sofaen og kanskje ett par på sengen. Iblant kan det være en ide med en omgang på teppe på stuegulvet, der er det lettere å rulle rundt i pigge stillinger." "Badekaret, stuegulvet? Ikke rart at det gikk dårlig for meg og Bjørnar" "Tja Eva, ingen kan vel garantere noe perfekt hver gang. Men om vi prøver flere ulike stillinger og jeg tar fra seks eller sju ulike vinkler så er jeg sikker på at de kommer til å bli fornøyd med resultatet."

"Jeg håper at det går ganske fort", sier Fru Morken hest. "En viss tid må man regne med, i mitt yrke må saker og ting ta den tiden det trenger. Jeg skulle kunne skyte noen kjappiser på kanskje fem minutter, men da skulle du kanskje ikke bli så fornøyd med det ferdige resultatet."

"Skulle jeg ikke", svarer Fru Morken lett spørrende. Fotografen åpner kofferten sin og tar fram en mappe med barnebilder. "Disse her fiksa jeg på taket av en Londonbuss," sier han med et smil. "Herregud!!" sier fru Morken, mens hun begynner å tygge på lommetørklet litt mer intensivt. "Og disse tvillingene ble virkelig bra selv om moren deres var virkelig vanskelig å jobbe sammen med." Fotografen ga flere bilder over til fru Morken. "Var hun vanskelig?" spør fru Morken "Ja, jeg er redd for det. Jeg ble til slutt nødt til å ta henne med til dyreparken for å få jobben skikkelig gjort. Folk sto i ring rundt oss for å se ordentlig hva vi holdt på med." "I ring rundt dere?" hvisker fru Morken mens øynene hennes bli store av en blanding av skrekk og forventning. "Akkurat", sa fotografen "og vi holdt på mer enn tre timer også. Mammaen kjeftet og skrek hele tiden, så jeg hadde store vanskeligheter for å konsentrere meg om oppgaven. Mørket kom også, så jeg ble nødt til å jakte på skuddene mine, men til slutt, når noen ekorn begynte på grafse på utstyret mitt, måtte jeg bare gi opp." Fru Morken lente seg framover. "Mener du virkelig at de spiste på....utstyret ditt??"

"Ja, hvis du er ferdig nå setter jeg opp stativet slik at vi kommer i gang for alvor." "Stativ?" Eva begynner nå å se virkelig urolig ut. "Ja, jeg må bruke et stativ for å støtte Canon'en min mot. Den er altfor stor til å holde selv, mens jeg gjør meg klar for stuntet" "Fru Morken ? ......Eva ?? ........Fru Morken?? Fru Eva ....oj... besvimte du?!"

Lenke til kommentar
Om dette er utstyrsfeber, tja, vil heller kalle det fotofeber. Er en veldig morsom hobby, og noe jeg føler jeg er flink i (så det er litt moro å kunne føle at en kan investere noe i det en liker så godt)

5914397[/snapback]

Fotofeber er når du ikke klarer å holde deg hjemme, fordi du bare må ut og ta bilder. Derfor vil jeg heller være enig med de som hevder du har utstyrsfeber. Jeg er enig med dine foreldre i at du bør tøyle kjøpelysten din. Kom deg heller ut og ta enda bedre bilder, i steden for å sitte foran skjermen og sikle på mer utstyr. Fotofeber har du først når du slutter å tenke på utstyr hele tiden, for du tar ikke bedre bilder av å skifte system til stadighet.

Den samlede nyprisen på min optikk til mitt dSLR er litt over 2k. Jeg ønsker meg en fast 28mm, men det er ikke den lysten jeg bruker energien min på å takle. I steden kommer jeg meg ut og tar bilder, noe dere her på forumet får merke i kritikken. Ikke la begjæret etter nytt utstyr ta over hele din kreative del av hjernet. Hell litt kaldt blod i årene nå, Christian. Det er ingenting i veien med utstyret du har. Det tåler garantert bruken din. Forsøk å roe ned ditt behov for å være tøffest i gaten, og konsentrer deg heller om å ta de beste bildene i gaten. Jeg mener at bare det å vurdere å starte på ditt andre system på så kort tid viser at du prioriterer litt feil, og det er nok dine foreldre enig i. Det ser tross alt ut som om folk respekterer mine bilder, selv om jeg kanskje har forumets minste fotobag.

Dette er ærlig ment fra en som har fotografert i snart 25 år. Det utstyret jeg har er bygd opp i løpet av alle disse årene, og kjøpt inn etter behov. Jeg tror ikke du har et reellt behov for proffhus, hverken Canon eller Nikon. Du har nok talent til å bygge videre på, så kom deg ut og ta bilder i steden.

Lenke til kommentar

5914397[/snapback]

Fotofeber er når du ikke klarer å holde deg hjemme, fordi du bare må ut og ta bilder. Derfor vil jeg heller være enig med de som hevder du har utstyrsfeber. Jeg er enig med dine foreldre i at du bør tøyle kjøpelysten din. Kom deg heller ut og ta enda bedre bilder, i steden for å sitte foran skjermen og sikle på mer utstyr. Fotofeber har du først når du slutter å tenke på utstyr hele tiden, for du tar ikke bedre bilder av å skifte system til stadighet.

Den samlede nyprisen på min optikk til mitt dSLR er litt over 2k. Jeg ønsker meg en fast 28mm, men det er ikke den lysten jeg bruker energien min på å takle. I steden kommer jeg meg ut og tar bilder, noe dere her på forumet får merke i kritikken. Ikke la begjæret etter nytt utstyr ta over hele din kreative del av hjernet. Hell litt kaldt blod i årene nå, Christian. Det er ingenting i veien med utstyret du har. Det tåler garantert bruken din. Forsøk å roe ned ditt behov for å være tøffest i gaten, og konsentrer deg heller om å ta de beste bildene i gaten. Jeg mener at bare det å vurdere å starte på ditt andre system på så kort tid viser at du prioriterer litt feil, og det er nok dine foreldre enig i. Det ser tross alt ut som om folk respekterer mine bilder, selv om jeg kanskje har forumets minste fotobag.

Dette er ærlig ment fra en som har fotografert i snart 25 år. Det utstyret jeg har er bygd opp i løpet av alle disse årene, og kjøpt inn etter behov. Jeg tror ikke du har et reellt behov for proffhus, hverken Canon eller Nikon. Du har nok talent til å bygge videre på, så kom deg ut og ta bilder i steden.

5914513[/snapback]

SÅ SANT SÅ SANT.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet profft i mange år (men ikke nå lengre), men har aldri eid ett eneste proffhus. Jeg har heller ikke hatt så mange speilreflekser heller. Hadde ett par Ricoh-hus i starten, før jeg kjøpte meg Nikon FE2 som etterhvert ble byttet ut til fordel for en Nikon F90. Det var først nå i november at jeg kjøpte Nikon D70S. Nikon F90'n som jeg kjøpte i mars 1992 har jeg fortsatt! ;)

Jeg er nok enig i at dette er utstyrsfeber og ikke fotofeber. Innrømmer gjerne at jeg har kjøpt litt utstyr i det siste, men har overhodet ingen planer om nytt hus eller system! ;)

Endret av kak
Lenke til kommentar

Og så er du jo en gaaaammel mann, kak. Du kan selv velge om du skal være uten smør på brødet. Jeg synes det er litt respektløst overfor snille foreldre å lure dem til å tro at du trenger Mercedes til øvelseskjøring, når proffsjåfører klarer seg med en Volkswagen.

Lenke til kommentar
Og så er du jo en gaaaammel mann, kak. Du kan selv velge om du skal være uten smør på brødet. Jeg synes det er litt respektløst overfor snille foreldre å lure dem til å tro at du trenger Mercedes til øvelseskjøring, når proffsjåfører klarer seg med en Volkswagen.

5914557[/snapback]

hvem i alle dager sa de skulle betale? Dette går rett ut av lønnskontoen som jeg ikke har rørt siden september i fjor. (for mitt vedkommende går stort sett studielån,jobbpenger etc rett inn, men sjelden ut)

tingen er at så lenge jeg bor hjemme, så er det dumt å "irritere" foreldrene for mye. Når jeg eventuelt trenger støtte til å kjøpe leilighet eller noe, så er det litt dumt om argumentet "da skulle du ikke kjøpt Mark IIen" kommer opp. Om noen ser poenget mitt? :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
hvem i alle dager sa de skulle betale? Dette går rett ut av lønnskontoen som jeg ikke har rørt siden september i fjor. (for mitt vedkommende går stort sett studielån,jobbpenger etc rett inn, men sjelden ut)

tingen er at så lenge jeg bor hjemme, så er det dumt å "irritere" foreldrene for mye. Når jeg eventuelt trenger støtte til å kjøpe leilighet eller noe, så er det litt dumt om argumentet "da skulle du ikke kjøpt Mark IIen" kommer opp. Om noen ser poenget mitt? :)

5914566[/snapback]

Du svarer egentlig på det spørsmålet selv. Jeg tolker dette som om foreldrene dine er med på å finansiere det. Du er 20, tjener penger og betaler ingenting for å bo hjemme? Kan jo umulig gjøre det når det aldri går penger ut fra lønnskontoen din! :p

Lenke til kommentar

5914557[/snapback]

Iforhold til Christian86 er jeg nok en gammel mann ja! ;)

En proffsjåfør klarer seg fint med Volkswagen, det er denne tråden ett veldig godt eksempel på!

Jeg for min del lukter: Jeg skal briefe/vise meg frem i gata her! :tease:

Lenke til kommentar

5914566[/snapback]

Du svarer egentlig på det spørsmålet selv. Jeg tolker dette som om foreldrene dine er med på å finansiere det. Du er 20, tjener penger og betaler ingenting for å bo hjemme? Kan jo umulig gjøre det når det aldri går penger ut fra lønnskontoen din! :p

5914583[/snapback]

Burde ha presisert det bedre, men det gjorde jeg sekundene før du svarte.

Siste setningen din forstod jeg ikke hehe, men er heldig med studiesituasjonen. Dog må jeg betale selv om jeg skal ha duppeditter, bil,bensin etc. Tingen er bare at jeg ikke bruker noe særlig på drikke,røyk etc, og pengene på lønnskontoen har ikke blitt rørt fordi jeg aldri husker pinkoden til den kontoen hehe.

Lenke til kommentar
Burde ha presisert det bedre, men det gjorde jeg sekundene før du svarte.

Siste setningen din forstod jeg ikke hehe, men er heldig med studiesituasjonen. Dog må jeg betale selv om jeg skal ha duppeditter, bil,bensin etc. Tingen er bare at jeg ikke bruker noe særlig på drikke,røyk etc, og pengene på lønnskontoen har ikke blitt rørt fordi jeg aldri husker pinkoden til den kontoen hehe.

5914591[/snapback]

Da får jeg ta det i teskjemodus:

Du som er 20 og tjener egne penger burde vel normalt sett betale for deg hjemme. Det gjør du åpenbart ikke, siden penga går inn på lønnskontoen, men ikke ut.

Derfor konkluderte jeg med at foreldrene dine er med å finansiere fotoutstyret ditt. Derfor slår du ihjel denne uttalelsen:

hvem i alle dager sa de skulle betale?
Lenke til kommentar
Men fordi om du ikke har så mange utgifter betyr ikke det at du skal bruke alle pengene på unødvendig utstyr viss du allerede har noe som fungerer ypperlig?

Det er det foreldrene dine vil fram til...

5914606[/snapback]

Nettopp!

Christian86 har vel ikke sagt noe om hvorfor D70 ikke strekker til.. foruten at han er skeptisk til å ta ut D70'n i fuktig vær?

Hva skal du forøvrig ut og ta bilder for i regnvær? :tease:

Lenke til kommentar

5914583[/snapback]

Det var det jeg siktet til. Du lurer foreldrene dine til å tro at bildene fra D70 ikke blir gode nok til å dokumente feiringen av din mor. Personlig tror jeg ikke foreldrene dine biter på den. Jeg tror nok dine foreldre synes at det er bedre du sparer de pengene til du flytter hjemmefra. Da har du penger til depositum på leiligheten du skal leige, og trenger ikke spise kneip uten pålegg. Det er slike ting foreldre bryr seg om, så slipper de å låne deg penger når du skal ut og fly på egenhånd. Det er lurt å forberede seg litt på det å ha et selvstendig liv, og det gjør du ikke med å venne deg til at alle pengene du har skal gå til unødvendige leketøy. Proffhus for en amatør er unødvendige leketøy. Mitt stakkars 20D har overlevd støvete afrikanske landeveier og fuktig vestlandsvær uten å gi meg dårligere bilder enn min egen ukyndighet har medført, og det leverer fremdeles utmerkede resultater med sin middelmådige optikk.

Hvis du absolutt vil svi av penger, så bruk dem til å reise til interessante fotolocations, eller noe optikk som faktisk kan forbedre bildene dine. Et nytt kamerahus forbedrer ikke bildene dine nevneverdig.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Men fordi om du ikke har så mange utgifter betyr ikke det at du skal bruke alle pengene på unødvendig utstyr viss du allerede har noe som fungerer ypperlig?

Det er det foreldrene dine vil fram til...

5914606[/snapback]

Nettopp!

Christian86 har vel ikke sagt noe om hvorfor D70 ikke strekker til.. foruten at han er skeptisk til å ta ut D70'n i fuktig vær?

Hva skal du forøvrig ut og ta bilder for i regnvær? :tease:

5914616[/snapback]

Joda, det kan fint gå an å ta bilder i dårlig vær, men da skaffer du jo ettellerannet som beskytter kamera, ikke et helt nytt kamera....

Christian kan gjøre som han selv vil, men han kunne heller brukt pengene på noe helt annet :D

Lenke til kommentar

Tråden begynte vel med bra pris på profhus.

En ting er å få betalt for bildene en tar, en annen ting er fotoglede.

Jeg tror dagens proffhus kommer til å bli mammuter.

Dagens vermansen dslr har jo alt en fotograf trenger.

Kjenner en avisfotograf som kjøpte seg digital kamera privat, han kjøte en Ixsus og tok bilder som jeg misunte han.

Han var lei av tunge proff hus og objektiver igjennom 25år.

Tror nok D70 har det meste en trenger for å ta bra bilder.

Men det er selvsagt gøy med alt uprøvd, men i DSLR verden så koster dette flesk dessverre.

Lenke til kommentar

jeg tar hintet :p

Uansett, så var det i likhet med mange andre ting jeg har vurdert en impuls ide. Interessant nok fungerte vel disse tre sidene som en bekreftelse av hva jeg har tenkt de siste ukene, men ikke helt bekreftet eller avkreftet.

Hva angår tøffest i gata, når de i klassen snur seg tvert om når de ser D70 med en Sb800, så undres jeg oppriktig talt hva de hadde gjort om jeg kom med en Mark II :p

tror jeg får fortsette med ideen om at bytte av kamera skjer sommern jeg er ferdig på skolen. (Enda 2 år igjen).

Forhåpentligvis lever D70en fint videre. (som en siste digresjon; kameraet har tatt ca 5000-15 000 bilder det siste året, og jeg har aldri hatt feil på det...skremmende)

(ja, bildeantallet stemmer. Er ca 30 000 bilder på harddisken min som jeg har tatt de siste 3 årene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...