Gå til innhold

Eos 1D Mark 2 for 18 000 kr, dårlig kjøp?

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig vitsen med preview på skjermen på en dSLR? Det var det første jeg slo av når jeg kjøpte mitt kamera.

Å få den "jævla preview'en" i trynet for hvert eneste bilde syntes jeg var sinnsykt irriterende og utrolig unødvendig.

5904445[/snapback]

Det er nok et spørsmål om tilvending, men jeg er tilbøyelig til å være enig med kak her. Jeg ser klart fordelene med live preview, og på noen av bildene mine skulle jeg ønsket jeg hadde det. På grunn av at jeg vil bruke det lite, så foretrekker jeg den varianten som Panasonic kommer med til høsten, vs den klompete og unødvendig kompliserte varianten Olympus har i dag. Jeg har tafset på, og likte ikke ergonomien som E330 har. Panasonic blir klart bedre i så måte, siden de dropper det kompliserte prismedesignen med ekstra sensor.

Bakgrunnen for at jeg er litt enig med kak, er det samme som han nevner. Den fordømte skjermen på min Konica KD 300Z irriterte meg hele tiden når jeg skulle ta bilder. Den måtte nemlig slås av hver gang man slo kamera på. For meg ble det unødvendig tasting hver gang jeg skulle ta et kjapt bilde, for den kunne ikke velges avslått som default. Selv om den optiske søkeren ikke hadde full dekning, så syntes jeg den var å foretrekke. Unøyaktighet i optisk søker er en erfaren fotograf flink til å kompensere for. Tross alt kan en Leica M-bruker klage på at søkeren i et slr (eller en lcd-søker) ikke viser hva som er utenfor bildet, slik en rammesøker kan. Det vil altid finnes noe som er bedre.

Ellers er vel dette veldig OT, i forhold til trådens opprinnelige problemstilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror dere blander begrepene litt her?

Det er vel neppe preview dere mener, men postview?

Såvidt jeg vet er det bare E-330 som har live preview?

5905605[/snapback]

Jeg missforstod egentlig ikke debatten, men tok den litt videre på bakgrunn av kaks utlegning. Han skrev om postview, men jeg tok den litt OT, og blandet inn min irriterende erfaring med lcd generellt. Beklager forvirringen jeg skapte. Innlegget mitt hører egentlig ikke hjemme i denne diskusjonen :innocent: Den har likevel litt relevans, men jeg burde nevnt at jeg også er enig med CWalken i denne sammenheng. Jeg synes også det er greit å sjekke skarpheten i bildet, men det kan ofte bli en uvane som ødelegger flyten i fotograferingen. At en mester i bruk av kunstig lys (som CWalken) trenger postview, er det ingen tvil om :)

Edit: En annen sak er at jeg tror du har valgt riktig med å kjøpe deg 7070, bjonkn. Olympus løsning er desverre litt klønete på E330, og jeg ville derfor heller ventet på den litt mer hendige versjonen til Panasonic, som kommer til høsten.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Når det gjelder live postview, eller 'få opp bilde på skjermen etter eksponering' på godt norsk, har jeg ett ord; HISTOGRAM.

Å komme hjem med et lass med feileksponerte bilder er lite interessant. Og riktig eksponering når det gjelder digitalfoto er som kjent ikke en tanke eller to undereksponert slik det gjerne var med film.

Lenke til kommentar
Når det gjelder live postview, eller 'få opp bilde på skjermen etter eksponering' på godt norsk, har jeg ett ord; HISTOGRAM.

5905704[/snapback]

Histogram er et kjempeverktøy, men med litt trening ser du det du trenger å se selv ved enkel preview. Når det er sagt så bruker jeg ofte histogrammet for å "bekrefte mistanken", og D200s fulle RGB-histogram har allerede rukket å redde meg fra utbrente enkeltkanaler.

Uttrykket "preview" bruker jeg her som en "forhåndsvisning av ferdig bilde". 100% riktig er det muligens ikke, men så kaller jeg et "objektiv" for en "linse" også da. Helt bevisst.

Og å kalle meg en "mester i bruk av kunstig lys" er å ta i litt ;)

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Per default postpreview er noe forbanna herk, synes jeg. Derfor ble det slått av umiddelbart. Å bruke preview når jeg har behov for det, er selvfølgelig en helt annen sak, men da bruker jeg bare "play" knappen bak på kameraet. Er da ingen vits å ha det slått på per default.

Jeg synes det bare er irriterende å få bildet "flashet" i trynet for hvert eneste bilde.

Live view/preview som PMnormal tok opp hadde vært nyttig hvis skjermen også var mulig å vippe ut/vri. Ellers kan man jo like godt bruke den mye bedre søkeren! ;)

Endret av kak
Lenke til kommentar

KISS er utgangspunket for mitt fotografiske uttrykk. Derfor liker jeg ikke for kompliserte tekniske løsninger. Synes likevel liveview kan være greit, men jeg ønsker ikke vippbar skjerm. Grunnen er at det tar stor plass, noe som er en av mine innvendinger mot E330. Jeg ville vært fornøyd hvis jeg kunne skimte konturene av utsnittet, så jeg hadde klart meg med Fujis løsning på den vidunderlige S3 Pro. Den har nemlig også liveview, og det glemmes altid når slikt diskuteres. Hvorfor?

For å bringe debatten tilbake på sporet, så lurer jeg på om det kameraet som var utgangspunktet er en av trådstarters "våte drømmer". I så fall så synes jeg det kan være et aktuellt kjøp, selv om det i utgangspunktet er dumt å skifte system. Det er på grunn av siste argument at jeg er enig med dem som ville valgt D200 i steden. Likevel ser jeg en analog i det å ønsker seg det kameraet i mine drømmer om en Leica M3. Det er meget mulig jeg kjøper Voigtländer, men jeg vil likevel altid ønske meg en M3. Av og til må drømmene forsakes for mer fornuftige valg. Det eneste av mine drømmer som ikke kan erstattes av andre alternativer, er drømmen om en Hasselblad 500 CM. Hverken min Rolleiflex, eller andre alternativer fra Mamya, Bronica, Pentax og Rollei har Hassies spesielle egenskaper. Det kan man ikke si om digitale kameraer, sett bort fra ff og hus med Foveon-sensor.

Lenke til kommentar

Siden du ikke har Canon system er det et dårlig alternativ. Hvis du planlegger å gå over til Canon, og samtidig fotograferer i all slags vær og trenger å ha kameraet klar i alle situasjoner, så er et værtettet kamera nesten en forutsetning. Vanligvis kan andre enn pressefotografer klare seg uten dette.

Lenke til kommentar

trenger ikke i alle situasjoner, men et kamera som ville fungert i regn hadde vært særdeles praktisk. Er skit redd for D70en når det er små regn ute, men likevel så har jeg så utrolig lyst å ta biler.

Vil 1D gi meg god kvalitet på bildene? Eller vil de bli dårligere enn D70en. Blir de like god så er det jo like greit, men trenger raskere seriefunksjon og forsåvidt.

Hvilke raw format støtter 1D?

Lenke til kommentar
trenger ikke i alle situasjoner, men et kamera som ville fungert i regn hadde vært særdeles praktisk. Er skit redd for D70en når det er små regn ute, men likevel så har jeg så utrolig lyst å ta biler.

Vil 1D gi meg god kvalitet på bildene? Eller vil de bli dårligere enn D70en. Blir de like god så er det jo like greit, men trenger raskere seriefunksjon og forsåvidt.

Hvilke raw format støtter 1D?

5911991[/snapback]

Kjenner bare Nikon D2H som gir like god eller bedre bildekvalitet enn D70,

på tross av 4,1 Mpix bildebrikke.

1D støtter 1D Raw, som igjen støttes av de fleste tredjeparts utviklere som Photoshop, Bibble Labs, Camera Raw osv. Raw versjonene er ikke standardisert, og forandres fra kameraprodusenten for hvert kamera som utvikles.

Lenke til kommentar
ok, kan det være at 1D er en grei start for meg med slike kameraer? Eller burde jeg bare droppe det?

5912112[/snapback]

Dropp det. Du har Nikon system. Jeg nevnte D2H, de selges også brukt.

5912144[/snapback]

Kan bare si meg enig med brainware. Du er allerede godt i gang med et Nikon-system, så hvorfor skifte? Det finnes som han skriver fint brukte Nikon proffhus på markedet til en fornuftig pris. En kamerat kjøpte en D2H for 4k, og den var privatbrukt. Det var en kompishandel, men likevel.

Eneste fornuftige grunn jeg kan se til at du skal kjøpe 1D, er at det er en stor drøm fra før du valgte system. Hvis det ikke er det, så kan en D2H være et greit kamera til grisebruk, for å si det slik.

En annen sak er at jeg ikke er redd for å bruke min 20D i småregn. Sørger for at den kommer fort ned i bagen, eller har den hengende under jakken. Den tåler litt regn, i hvertfall nok til å ta et par bilder.

Lenke til kommentar

noen ide om hvor jeg kan få det kamerahuset til rundt 6000 kr. Har mest lyst på D2hs, eller er det ikke vits?

Forsåvidt så kan jeg så jo si at jeg så på 1D før jge kjøpte D70en, men fordi prisen var så stiv i forhold til kamera, så jeg "fikk ikke lov". Bor man hjemme, så er det en fordel å redde husfreden for å unngå å få slengt det i ansiktet den gangen en trenger noe :p

Så teknisk sett er 1d sidestilt med D2Hen, fordi jeg egentlig bare vil ha et skikkelig kamera, som kan brukes litt mer røft enn D70en.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
noen ide om hvor jeg kan få det kamerahuset til rundt 6000 kr. Har mest lyst på D2hs, eller er det ikke vits?

Forsåvidt så kan jeg så jo si at jeg så på 1D før jge kjøpte D70en, men fordi prisen var så stiv i forhold til kamera, så jeg "fikk ikke lov". Bor man hjemme, så er det en fordel å redde husfreden for å unngå å få slengt det i ansiktet den gangen en trenger noe :p

Så teknisk sett er 1d sidestilt med D2Hen, fordi jeg egentlig bare vil ha et skikkelig kamera, som kan brukes litt mer røft enn D70en.

5913213[/snapback]

Vil holde en knapp på Nikon når det gjelder bildebrikker. De utviklet LBCAST sensoren til D2H helt fra 1980 tallet. For å få bygget sitt første profesjonelle kamera måtte de imidlertid gå til militære og romfarts-produserte bildesensorer . Nikon utviklet selv drivkretsene for å få effektforbruk og pris ned, og tilpasning til DSLR fr HD-kamera. Bildesensoren i D1 hadde over 10 Mpix bildebrikke, men var offisielt oppgitt til 2,7 Mpix. Den var på markedet over 1 år før Canon. Med D2H var endelig Nikon's helt egenproduserte LBCAST ferdig utviklet, og selv om den er på 4,1 Mpix offisielt, gir den meget bra bilder. D2HS er en oppgradering av kameraet, men er ikke vanlig på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

5913213[/snapback]

Noen rare ideer du har synes jeg. Men jeg skjønner deg godt, du har fått utstyrsfeber :!: .

Veien min har også vært broket når det gjelder dette.

Først oly 5050. så to d 70 byttet til fordel for 1DX. som igjen ble solgt til fordel for 20d og 350d. 20d byttet til 30D.

Idag har jeg 350d og 30D med tilsvarende optikk som jeg hadde på Nikon systemet. Denne vaklinga har kostet meg dyrt. 30k kan jeg tenke meg.

Av de kameraene jeg har hatt siste året er jeg mest fornøyd med 30D.

Men var jeg deg som på liv og død har lyst på proffhus, med tanke på det du har i dag. Ville jeg valgt 1DX med bra batterier får du fra 5-10 k på brukt markedet.

Det du får forbedret er:

Søker, fokus. støv og sprut tett hus pluss at det i bruk er igjonntenkt proffbruk.

Bilde messig tror jeg nok du får dårligere bilder en stund til du har kommet deg inn i bruken av kameraet.

Du blir selvfølgelig tøffest i gata for folk som ikke vet hva du fotograferer med, det er vel kansje her skoen trykker litt for deg kan jeg tenke meg.

Men jeg vil nok påstå en ting, D70 kan nok være det lureste å beholde for deg :D .

Lenke til kommentar
Når skal man innse at man bør velge system en gang og holde seg til det systemet? Alt annet blir SVINEDYRT:p

5914336[/snapback]

æsj :p ikke minn meg på det, men en 1D ville koste 7000 inkl 50/1,8 objektiv. Syntes ikke det var så ille når jeg vurderte å kjøpe en D200 til 15 000 kroner. (mistenker at foreldrene ville vært lykkelig for den vekslingen)

Har tilbud på en D2H på 9500 kr, var tatt rundt 7000 eksponeringer. Tingen er at kameraene til Interfoto var passe i pris til at jeg kunne grisekjøre dem litt (som noen så elegang kalte det)

Om dette er utstyrsfeber, tja, vil heller kalle det fotofeber. Er en veldig morsom hobby, og noe jeg føler jeg er flink i (så det er litt moro å kunne føle at en kan investere noe i det en liker så godt)

Men men, skal se etter 1Dx, D2H eller om jeg velger Canon. Men er 1ds/Mark 2 overkill for en av min type (ikke så allverdens proff)?

Lenke til kommentar
Men men, skal se etter 1Dx, D2H eller om jeg velger Canon. Men er 1ds/Mark 2 overkill for en av min type (ikke så allverdens proff)?

5914397[/snapback]

Ja!

Men det er selvfølgelig opp til deg hva du ønsker å kjøpe. Det har i grunn ikke andre så mye med, MEN vi kan selvfølgelig komme med tips!

Skal du først kjøpte ett "proffhus", kjøp samme merke som du allerede har. Ellers blir det fort vinglete og veldig dyrt.

Endret av kak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...