Gå til innhold

Diskeeper warning men får ikke fikset !

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke helt feil så er MTF "Master File Table", en liste som holder rede på hvor dine filer ligger på disken.

Kan tyde på at du har såpass mange filer på disken slik at den begynner å nå sin maks naturlige størrelse. Det at denne filen blir fragmentert, betyr at fortsettelsen på filen vil bli lagt et annen sted på disken. Tror ikke dette gjør stort i det lange løp, men men.

Hvor mange filer har du på denne disken ?

MFT Reservation and Fragmentation

MFT contains frequently used system files and indexes, so performance of MFT affects a lot to the entire volume performance.

By default NTFS reserves zone, 12.5% of volume size for MFT and does not allow writing there any user's data, which lets MFT to grow. However, when, for example, a lot of files are placed to the drive, MFT can grow beyond the reserved zone and becomes fragmented. Another reason is when you delete file, NTFS does not always use its space in MFT to store new one, it just marks MFT entry as deleted and allocates new entry for the new file. It provides some performance and recovery benefits, however it forces MFT to be fragmented.

The more MFT fragmentation, the more the HDD heads movements to access the data, the less overall performance of file system.

Starting from Windows NT 4.0 SP4 you can define MFT Zone Reservation value through the Registry.

Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem

Value NtfsMftZoneReservation of DWORD type (1 to 4) allows you to specify MFT Zone for the newly created/formatted volumes(12.5 percent, 25 percent, 37.5 percent, 50 percent of NTFS volume accordingly)

Mye her som tyder på at din MFT inneholder mye søppel, filer du har slettet for lenge siden med mere.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Høres ut som om disken muligens er moden for en formatering, ja. Jeg argumenterer sjeldent for formatering for å løse problemer, men akkurat her vil jeg anbefale det.

Jeg legger selv inn Windows på nytt minst 2 ganger årlig, har kompilert en CD med ting jeg alltid legger inn på nytt for enkelhets skyld. Selv med bra vedlikehold av Windows klarer man ikke å holde systemet 100 % rent.

26 401 filer er ikke så ille, men jeg tror nok at din MFT inneholder langt over det fil-antallet du har i dag.

Edit :

Noe som slo meg er at dette kan være et resultat av at du har definert veldig mange punkt for system-gjennoppretting ?

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

MFT-størrelsen settes automatisk når du formaterer harddisken. Når du har kommet opp i et visst antall filer så er ikke den avsatte plassen nok. Da avsettes andre områder på harddisken til MFT i tillegg. Problemet er at dette går ut over ytelsen. MFT burde være samlet på 1 stort område nær begynnelsen av disken. I diskkeeper kan du manuellt utvide MFT slik at denne ikke blir spredd over altfor store deler av disken. Du gjør dette under Configuration->Frag Shield.

Lenke til kommentar

Det er virkelig morsomt dette. Du har en ca 70GB partition ,du har ca 82% ledig,

du har ca 21000 filer, og etter det jeg ser du har en MTF file som er stor nok til å søve i.

Jeg tror helst at parametere her er ikke helt gode.

Men du kan godt bruke ---analyser ---på diskdefragmentering i Datamaskinbehandling----vis rapport--.

Her du kan se antall filer ,fragmenter. og hvor mange MB er MTF din, og hvor mye er i bruk.

De warnings som du får fra det prog ,......å javel sier eg.....

Antall MB og % brukt, skal du se etter på raporten laget fra Windows.

Se, om det stemmer med det du får fra Diskprog.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at MFT faktisk tar 12.5 % av *hele* disken. Denne verdien kan settes til 100 %, så dette blir feil logikk. Da kan ikke disken brukes til noe.

Dersom 38 MB MFT er 68 % av maks, da vil 55.7 MB være 100 % maks MFT. Dersom MFT er 12.5 % av reservert filsystem, er hele filsystemet på 445.6 MB reservert til å holde orden på resten av disken.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Hjelpe meg ?

untitled3wi.th.jpg

Tror kanskje programmet overreagerer ?

Format blir løsning om ikke annet ...

5895498[/snapback]

Det er vel bare å utvide det? Og selv om du ikke vil gjøre det, så er ikke akkurat en formatering tvingende nødvendig, er ikke akkurat som om det er en kritisk feil.

AtW

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at MFT faktisk tar 12.5 % av *hele* disken. Denne verdien kan settes til 100 %, så dette blir feil logikk. Da kan ikke disken brukes til noe.

Dersom 38 MB MFT er 68 % av maks, da vil 55.7 MB være 100 % maks MFT. Dersom MFT er 12.5 % av reservert filsystem, er hele filsystemet på 445.6 MB reservert til å holde orden på resten av disken.

5895182[/snapback]

Hei , 68% av 38MB. som er tildelt. Det betyr at jeg har 12.16 MB ledig av de 38MB før det vil begynner å fragmentere.

Men på mitt system partition som er på ca 8GB har jeg da en MFT på 38MB hvor 68% er brukt opp og jeg har da ledig ca 3,5Gb igjen på HD.

Så om jeg hadde fylt disken min nå ville MFT file min og it's størrelse væra OK for å registre filene ,.....sant?

Det er veldig enkelt forklart., det er mer vedrårende MFT, men håper at jeg ga en ca forklaring.

Lenke til kommentar
Hjelpe meg ?

untitled3wi.th.jpg

Tror kanskje programmet overreagerer ?

Format blir løsning om ikke annet ...

5895498[/snapback]

Jeg tror at programmet bruker values som er optimale i den sammenheng om at du har veldig mange små files. Små filer kan lagres totalt inn i MFT og dermed fylle opp.

Ikke glem da at windows vil utvide MFT størrelse automatisk.

Til normal bruk ser ikke noe fare med det.

Men du kan sette opp verdien i :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Filesystem... for NtfsMftZoneReservation......0x00000002(2)

NtfsDisableLastAccessUpdate ....0x00000001(1).(her deaktiverer du "last accessed" informastion for filene.

Som andre ågsa har nevnt, dette er ikke noe problem. Jeg tror at du kommer til å formatere mange ganger i mellomtiden av helt andre grunner, og ikke dette.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Så du mener at jeg ikke burde formatere i dette tilfellet ?

Slik ser det ut i min regedit ... Hmm ikke noe lignende du reffererer til :

untitled4xa.th.jpg

5899586[/snapback]

Sorry..

Siden du har ikke verdiene der ,du må skrive inn :

Der du er ---klick edit--NY (new)---DWORD verdi. Det skrives automatisk en ny felt,

og i felten så skriver du nøyaktig "NtfsMftZoneReservation" (uten anførselstegn) tast enter eller klick på et sted på skrivebord.

Deretter høyreklick på den du nettop har laget og velg Endre. Nå kan du skrive 2 i felten under verdidata--klick OK.

Det samme kan du gjøre med "NtfsDisableLastAccessUpdate" (uten anførselstegn) som gjør at windows

slutter å skrive update data for når en mappe eller file sist ble acceced eller forandret. Den default verdi er (0). Skriver du (1) så slutter windows med det.

Du forstår betydning av det . I posten fra Ulkesh er noe mer å lese angående MFTZone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...