Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke adsl ved installasjon av Linksys-ruter

Anbefalte innlegg

Ruter: Linksys WRT54G

Kjører nå pcen direkte til modemet.

Når jeg skal prøve å installere/konfigurere ruteren får den ikke kontakt med modemet. "Please make sure the modem/adsl is connected and try again"

Er klar over at man må bruke e-mail-addresse for å logge på modemet. Er også helt sikker på at jeg gjør det riktig med å koble opp ledningene, osv. Har også prøvd å koble av modemet før jeg installerer ruteren. Men ingenting fungerer, ruteren finner ikke modemet. Er tom for ideer. Hvis noen har noen ideer om hva jeg gjør feil, tar jeg imot alle råd.

Om det har noe å si, så har pcen fra før av kun kjørt modem 64kbit, og det var noen fra telefonselskapet som installerte hele adsl-pakken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du logger deg på via webleser på routeren?

Og du får kontakt med routeren, du skrev nemlig ikke om du får kontakt med routeren og har satt opp den, eller prøver å bruke en "internet connection" i windows.

Om du kommer deg inn på webleseren så sett opp PPPOE, som er den standarden flest teleselskaper bruker på adsl

Litt mer info hadde vært greit.

Mvh

Brutalix

Lenke til kommentar

Takker for hurtige svar.

Har du kobelt LAN-siden på modemet til WAN eller til LAN på Linksys'en?

-JA

Hvilken ISP har du?

-Telenor Internet

Hvor får du den feilmeldingen?

-Når ruteren søker etter modemet. Den finner den ikke.

Er det i Web-grensesnittet til Linksys'en?

-Schwas?

Du logger deg på via webleser på routeren?

-Jeg kjører installasjons-cd'en og gjør alt den sier.

Om du kommer deg inn på webleseren så sett opp PPPOE, som er den standarden flest teleselskaper bruker på adsl

-Setter opp PPPoE, fordi det er det som er mest vanlig, og fordi det er det jeg har brukt andre plasser. Kommer meg ikke inn på webleseren, den lastes bare halvferdig opp.

-Håper dette hjelper litt.

-Forresten, med en gang når jeg skal velge PPPoE/DHCP/osv så kommer det opp en liten feilmelding: "Error: Message not recieved", men klarer å fortsette uten problem videre, fram til han skal søke etter modemet, vet ikke om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at du bruker PPPoE. Telenor gikk vekk fra PPPoE i mars 2004 for nye abonnenter. Hvis du har abonnement som er nyere er det altså ikke PPPoE.

5893385[/snapback]

Jeg har bare prøvd å installere med PPPoE. Hvilken skal jeg da velge? Har det noe å si om jeg kobler av internet før jeg starter installasjonen? Internet kobler seg opp automatisk uten spørsmål hvis ikke, vet ikke om det er noe av betydning.

Lenke til kommentar
Regner med at du skal velge DHCP hvis du ikke har PPPoE.

Hvis du brukte oppkobling med brukernavn/passord (Telenor sin egen oppkobling eller standard bredbåndsoppkobling i Windows) på PCen har du PPPoE.

5893515[/snapback]

Får prøve med DHCP da. Ser hvordan det går.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at du bruker PPPoE. Telenor gikk vekk fra PPPoE i mars 2004 for nye abonnenter. Hvis du har abonnement som er nyere er det altså ikke PPPoE.

5893385[/snapback]

Dette stemmer ikke. Nye abonnementer levert våren 2005 var fortsatt med PPPoE.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig å bruke noen innstallasjons-CD, det virker snaerere som om den gjør det vanskeligere.

Reset din Linksys, la den være koblet til din PC via en LAN-port. Åpne en nettleser (IE, FireFox, Opera) og skriv inn addressen 192.168.1.1 i addressefeltet. Standard passord er admin, la brukernavnet stå tomt, og du er nå inne på ruterens web-grensesnitt

Her setter du alle innstillinger du trenger, og under Status kan du se om du får kontakt og IP fra modemet, og at DNS blir fylt ut automatisk.

Nå regner jeg selvfølgelig med at du har satt opp din PC til å motta IP-addresse automatisk, og at du har valgt en bredbåndstilkobling som alltid er aktiv. Du skal ikke ha noen rester av Telenor sitt PPPoE-oppkoblingsstyr igjen på PCen[e].

Edit: Avinnstaller alt av Linksys-programvare også, med mindre det er drivere til et trådløst nettverkskort.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Det skal ikke være nødvendig å bruke noen innstallasjons-CD, det virker snaerere som om den gjør det vanskeligere.

Reset din Linksys, la den være koblet til din PC via en LAN-port. Åpne en nettleser (IE, FireFox, Opera) og skriv inn addressen 192.168.1.1 i addressefeltet. Standard passord er admin, la brukernavnet stå tomt, og du er nå inne på ruterens web-grensesnitt

Her setter du alle innstillinger du trenger, og under Status kan du se om du får kontakt og IP fra modemet, og at DNS blir fylt ut automatisk.

Nå regner jeg selvfølgelig med at du har satt opp din PC til å motta IP-addresse automatisk, og at du har valgt en bredbåndstilkobling som alltid er aktiv. Du skal ikke ha noen rester av Telenor sitt PPPoE-oppkoblingsstyr igjen på PCen[e].

5893977[/snapback]

Takker for svar, skal prøve det. Vil bare si at det er mildt sagt merkelig at modemet fungerer uten videre når den er direkte koblet til pcen, men ikke F¤#n om routeren vil finne den.

Lenke til kommentar

For første gang kom jeg inn på routeren-menyen via iexplorer, men:

"Det finnes en IP-konflikt med et annet system på nettverket"

Uansett hva jeg prøver å gjøre i web-leseren, 192.168.1.1 så kommer feilmeldingen opp og jeg klarer ikke gjøre noen ting. Eneste som kommer opp er standard side som når internet ikke er tilkoblet: "Siden kunne ikke vises, sjekk om du er koblet til, osv"

Er bare 1 pc, denne, som er koblet til ruteren.

Endret av Daguerreo
Lenke til kommentar
For første gang kom jeg inn på routeren-menyen via iexplorer, men:

"Det finnes en IP-konflikt med et annet system på nettverket"

Uansett hva jeg prøver å gjøre i web-leseren, 192.168.1.1 så kommer feilmeldingen opp og jeg klarer ikke gjøre noen ting. Eneste som kommer opp er standard side som når internet ikke er tilkoblet: "Siden kunne ikke vises, sjekk om du er koblet til, osv"

Er bare 1 pc, denne, som er koblet til ruteren.

5894013[/snapback]

Tror jeg vet hva som er galt her. Dersom du har et modem med ruter fra Telenor så ligger dette på 192.168.1.1 og deler ut fra 192.168.1.2 og oppover. Linksys ruteren sin lan port ligger også på 192.168.1.1 og den deler ut fra 192.168.1.2, her blir det bare krøll.

Det du må gjøre er å koble pcen rett i modemt. Når du så kommer deg ut på nett sjekker du hvilke ip maskinen din får fra modemet. Dette gjør du på følgende måte:

Start --> kjør --> cmd --> ipconfig.

Ta copy/paste på resultatet, så får vi se hva som skjer her.

Lenke til kommentar

Du har vel det speedtouchmodemet fra telenor (Det med 3 lys på midten)? Da er alt av konfigurasjon gjort der og oppkoblingen er det modemet som gjør.

Fra lan uttaket (kun et uttak til nettverk så burde være enkelt å treffe riktig) på modemet og så inn i wan porten på routern (linksysen), og det er viktig at det er i wan porten.

Deretter en kabel i fra en av lan portene (1-4) på linksysen oig inn i pcen.

Dette skal være nok for å komme på nett.

Men det viktigste gjenstår og det er å sikre det trådløse nettet.

Da får linksysen ip (ip er antagelig 10.0.0.1 og gateway 10.0.0.138) og gateway fra modemet automatisk (linksysen skal stå som automatic configuration - dhcp, siden speedtouch er et bridge modem). Pcen vil deretter få ip og gateway fra linksysen igjen.

Oppkoblingen til telenor er fortsatt PPPoE, men nå er det modemet som står for oppkoblingen og en trenger derfor ikke å legge inn brukernavn og passord osv i routern da modemet gjør dette selv. Samme grunn til at en slipper oppkoblings program på pcen som e hadde med de gamle modemet som ikke var bridge modem.

Lenke til kommentar

Trengte resette routeren, og så funket web-menyen for routeren. Aner ikke noen logikk. PPPoE funket ikke, men å la det stå på full automatic med DHCP krevde 0 innstillinger whatsoever, og nå virker det som om både trådløs og alt fungerer ordentlig. :hmm:

Takker for all hjelp! Bumper thread'en om flere problemer skulle oppstå :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...