arian88 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 for forsatt feil melding men ikke samme feil bytta koden til: $id = strip_tags($_GET['id']); $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}"); if(!$select){ echo mysql_error(); }else{ while($row = @mysql_fetch_object($select)) { // Her skriver du inn radene i din mysql tabell. $user = $row->user; $date = $row->date; $text = $row->text; for feil melding: Notice: Undefined variable: select in d:\php\easyphp1-8\www\hent.php on line 10 linje 10 er der if(!$select){ begynner. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 for forsatt feil meldingmen ikke samme feil bytta koden til: $id = strip_tags($_GET['id']); $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}"); if(!$select){ echo mysql_error(); }else{ while($row = @mysql_fetch_object($select)) { // Her skriver du inn radene i din mysql tabell. $user = $row->user; $date = $row->date; $text = $row->text; for feil melding: Notice: Undefined variable: select in d:\php\easyphp1-8\www\hent.php on line 10 linje 10 er der if(!$select){ begynner. 5907128[/snapback] Da blir mitt neste spørsmål: hva er select? du sier $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}");<-- VARIABEL HETER QUERY if(!$select){ <-- HVOR KOM DENNE FRA? echo mysql_error(); }else{ while($row = @mysql_fetch_object($select)) { <-- SAMME MED DENNE Lenke til kommentar
arian88 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 (endret) jeg skrev det her a $id = strip_tags($_GET['id']); $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}"); echo mysql_error(); // Her skriver du inn radene i din mysql tabell. $user = $row->user; $date = $row->date; $text = $row->text; den henter ikke $user , $date , $text fra data basen de blir tome Notice: Undefined variable: row in d:\php\easyphp1-8\www\hent.php on line 13 Notice: Undefined variable: row in d:\php\easyphp1-8\www\hent.php on line 14 Notice: Undefined variable: row in d:\php\easyphp1-8\www\hent.php on line 15 POST Denne Posten er Fra Bruknavn: ID: 1 Dette Posten er skrevet i: hehe jeg prøver å lære php av det mens jeg lager en side det kommer nye feil helle tida Endret 11. april 2006 av arian88 Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) jeg skrev det her a $id = strip_tags($_GET['id']); $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}"); echo mysql_error(); // Her skriver du inn radene i din mysql tabell. $user = $row->user; $date = $row->date; $text = $row->text; den henter ikke $user , $date , $text fra data basen de blir tome Notice: Undefined variable: row in d:\php\easyphp1-8\www\hent.php on line 13 Notice: Undefined variable: row in d:\php\easyphp1-8\www\hent.php on line 14 Notice: Undefined variable: row in d:\php\easyphp1-8\www\hent.php on line 15 POST Denne Posten er Fra Bruknavn: ID: 1 Dette Posten er skrevet i: hehe jeg prøver å lære php av det mens jeg lager en side det kommer nye feil helle tida 5907237[/snapback] Hmm, du skulle ikke fjerne denne: while($row = @mysql_fetch_object($select)) { <-- SAMME MED DENNE Du skulle bare endre den til while($row = @mysql_fetch_object($query)) { <--SKREVET QUERY ISTEDET FOR SELECT Så komplett kode blir: $id = strip_tags($_GET['id']); $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}"); echo mysql_error(); while($row = mysql_fetch_array($query)){ <--ISTEDET FOR OBJECT BRUKER JEG ARRAY, SIDEN VI HAR KONSTATERT AT MYSQL IKKE ER OBJEKTORIENTERT // Her skriver du inn radene i din mysql tabell. $user = $row['user']; $date = $row['date']; $text = $row['text']; } Edit: hadde en herlig blanding av fetch_array og $row-> Endret 12. april 2006 av CruellaDeVille Lenke til kommentar
arian88 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 OHH det gikk det funker veldig bra nå TAKK CruellaDeVille så helle koden er avhenga av $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}"); echo mysql_error(); while($row = mysql_fetch_array($query)){ siden helle poenge er å lære PHP for meg så kan du fortelle helt nøyaktig hva vil denne koden og hva betyr hvert ord i php og hva spør den etter og hvordan kan jeg forandre på de? hvor kan jeg finne hva skal jeg bruke isteden for? $id = strip_tags($_GET['id']); $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}"); echo mysql_error(); while($row = mysql_fetch_array($query)){ // Her skriver du inn radene i din mysql tabell. $user = $row['user']; $date = $row['date']; $text = $row['text']; jeg veit de fleste men vis du kan bare fotelle litt om hva de betyr i PHP og Mysql språke så kan jeg lære mer og så kan jeg forandre på de uten hjelp foresten må jeg bruke samme koden får å hente info til login boks? Takk for hjelpen din nå klarer jeg å koble php til mysql :!: Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}"); echo mysql_error(); while($row = mysql_fetch_array($query)){ siden helle poenge er å lære PHP for meg så kan du fortelle helt nøyaktig hva vil denne koden og hva betyr hvert ord i php og hva spør den etter og hvordan kan jeg forandre på de? hvor kan jeg finne hva skal jeg bruke isteden for? $id = strip_tags($_GET['id']); $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}"); echo mysql_error(); while($row = mysql_fetch_array($query)){ // Her skriver du inn radene i din mysql tabell. $user = $row['user']; $date = $row['date']; $text = $row['text']; jeg veit de fleste men vis du kan bare fotelle litt om hva de betyr i PHP og Mysql språke så kan jeg lære mer og så kan jeg forandre på de uten hjelp foresten må jeg bruke samme koden får å hente info til login boks? Takk for hjelpen din nå klarer jeg å koble php til mysql :!: 5908678[/snapback] Håkæi. Det første du gjør i skriptet ditt er å hente ut en variabel fra en get-variabel. Jeg pleier å se form meg forskjellen mellom get og postvariabler slik: Du og jeg sitter på hver vår side av et bord. Når jeg skal gi deg noe ved hjelp av get-metode gir jeg deg det over bordet, slik at alle kan se. Hvis jeg derimot bruker post gir jeg deg tingen under bordet og det kan ingen se. (liten digresjon). Funksjonen strip_tags fjerner det som eventuelt måtte være av htmlkode i variabelen din. Siden variabelen sendes ved hjelp av get-metode (vises i url'en) er det enkelt å manipulere den. Jeg kan veldig lite om hvordan man manipulererer get-variabler, men jeg vet at man kan kjøre script eventelt ødelegge ting_og_tang i en database hvis en uhildret godtar verdier satt fra en get-variabel. (gjelder forsåvidt postvariabler også). Men vedr farer ved get/post må noen andre trå til. Videre -Hvis vi begynner med spørringen Alle spørringer til en sql-database har formen select det_du_vil_ha_ut from tabellen_din Dette er et absolutt minimum. Denne vil liste ut alt, på samme måte som du skrev select * from hent (* betyr alt) Så kan du ha vilkår for hvilke rader du vil hente ut. Dette gjøres i en where-condition og den har du alt brukt $query = mysql_query("select * from hent_info where id = {$id}") or die(mysql_error()); while($row = mysql_fetch_array($query)){ Her sier du at jeg vil bare ha ut de radene hvor id'en er lik denne id'en. Det kunne også vært "jeg vil bare ha ut rader hvor artikkelen inneholder ordet "fiskebolle"". DA hadde spørringen vært litt anderledes, eksempelvis slik: select * from hent where artikkel like "%fiskeboller%" like brukes når en ikke skal ha akkurat samme innhold, men et svar som inneholder ordet vi vil ha. % betegner et ukjent antall tegn og vi bryr oss ikke særlig om hvilke tegn det er, bare fiskeboller står innimellom disse tegnene. Så har du koden or die(mysql_error());. Her sier du at hvis noe går galt under utførelsen av spørringen, fortell meg hva. Eksempelvis hvis du sa du ville hente ut alt fra tabellen het (glemt en n i tabellnavn) så ville mysql sagt til deg at tabellen het finnes ikke. or die() avbryter resten av skriptet, slik at whileløkken din (som kommer etterpå) ikke forsøker å skrive ut et tomt resultatsett. Så litt videre i skriptet ditt. Du sier while($row = mysql_fetch_array($query)) En mysql query returnerer null når alle resultatene er listet opp. While-løkken sier: så lenge det er resultater igjen i svarsettet (de svar jeg får fra mysql-databasen) legg svar i en ny variabel (det er det du gjør, $id = $row['id']) eller skriv de ut (print $row['id'] // kunne du gjort) Lenke til kommentar
arian88 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Ohh Tusen Takk for info et . bare et litte spørsmål... du sa select * from hent where artikkel like "%fiskeboller%" så kan jeg bruke dette koden få å lage søke side ? (search.php) som sånn her: $sok = strip_tags($_GET['sok']); select * from hent where artikkel like "%$sok%" Tusen Takk for hjelpen CruellaDeVille :!: Lenke til kommentar
arian88 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Et MySql spørsmål... vis jeg lager en tabell med navn hent_info og den har 4 felter som id,username,dato og text og etterpå vis jeg vil sette på ekstra felt som feks. IP kan jeg gjøre det uten å slette helle tabellen eller må jeg slette tabellen og sette alt på nytt? er det mulig o oppdatere tabeller`? Lenke til kommentar
trondes Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Et MySql spørsmål... vis jeg lager en tabell med navn hent_info og den har 4 felter som id,username,dato og text og etterpå vis jeg vil sette på ekstra felt som feks. IP kan jeg gjøre det uten å slette helle tabellen eller må jeg slette tabellen og sette alt på nytt? er det mulig o oppdatere tabeller`? 5908932[/snapback] Hvis du har phpadmin så er jo dette ganske enkelt.. hvis ikke kan du skrive alter table hent_info add ip varchar(16); i en query. Lenke til kommentar
arian88 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Et MySql spørsmål... vis jeg lager en tabell med navn hent_info og den har 4 felter som id,username,dato og text og etterpå vis jeg vil sette på ekstra felt som feks. IP kan jeg gjøre det uten å slette helle tabellen eller må jeg slette tabellen og sette alt på nytt? er det mulig o oppdatere tabeller`? 5908932[/snapback] Hvis du har phpadmin så er jo dette ganske enkelt.. hvis ikke kan du skrive alter table hent_info add ip varchar(16); i en query. 5908949[/snapback] Ja, sant det. Takk men hvordan kan jeg forandre via phpmyadmin? må jeg gå på Spørring ved eksempel (Query by Example)! Endret 12. april 2006 av arian88 Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Ohh Tusen Takk for info et .bare et litte spørsmål... du sa select * from hent where artikkel like "%fiskeboller%" så kan jeg bruke dette koden få å lage søke side ? (search.php) som sånn her: $sok = strip_tags($_GET['sok']); select * from hent where artikkel like "%$sok%" Tusen Takk for hjelpen CruellaDeVille :!: 5908907[/snapback] Jepps det kan du... Lenke til kommentar
arian88 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Ohh Tusen Takk for info et .bare et litte spørsmål... du sa select * from hent where artikkel like "%fiskeboller%" så kan jeg bruke dette koden få å lage søke side ? (search.php) som sånn her: $sok = strip_tags($_GET['sok']); select * from hent where artikkel like "%$sok%" Tusen Takk for hjelpen CruellaDeVille :!: 5908907[/snapback] Jepps det kan du... 5908958[/snapback] OK Tusen Takk CruellaDeVille :!: Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Et MySql spørsmål... vis jeg lager en tabell med navn hent_info og den har 4 felter som id,username,dato og text og etterpå vis jeg vil sette på ekstra felt som feks. IP kan jeg gjøre det uten å slette helle tabellen eller må jeg slette tabellen og sette alt på nytt? er det mulig o oppdatere tabeller`? 5908932[/snapback] Hvis du har phpadmin så er jo dette ganske enkelt.. hvis ikke kan du skrive alter table hent_info add ip varchar(16); i en query. 5908949[/snapback] Ja, sant det. Takk men hvordan kan jeg forandre via phpmyadmin? må jeg gå på Spørring ved eksempel (Query by Example)! 5908954[/snapback] Først velger du databasen din. Da får du opp et bilde som ligner på mitt, bare at dine tabeller heter noe helt annet enn mine. Her velger du tabellen du vil endre Nå har du alle kolonner i tabellen din foran deg. Under denne listingen er en rekke felt. (se ill) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå