Gå til innhold

Formater og redigering/brenning

Anbefalte innlegg

Hallo der ute -

Endelig virker Dazzle DVC90 boksen og Pinnacle Studio ver. 9.4.3 kjører dønn stabilt! Har tatt opp VHS-C filmer og fikk et problem; De første filmene lagret seg selv som "Filmklipp" og var i snitt 2 - 3 Gb store. (30 minutters tape). Etter en pause (jobber i Nordsjøen) tok jeg opp de siste filmene. De ble, sannsynlig etter noe uintelligent klikking av meg, lagret som Winamp Media File og plutselig var størrelsen helt oppi 10,5 GB på samme tapen? Hva skal jeg gjøre? Får jo ikke plass på en DVD da eller blir filene komprimert under brenning?

Hva er "basic procedure" for formater fra VHS-C til PC til redigering og til slutt til brenning på DVD? :hmm:

Takknemlig for all hjelp! Har søkt i forum men har ikke funnet de rette svarene for meg ennå-

Kjell :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du brenn filmar til DVD, må dei fyrst komprimerast til MPEG2 i tillegg til at DVDen må ha ein bestemt mappe-/filstruktur. Utan at eg er heilt sikker på dette, so trur eg du kan få opp mot to timar film på èin DVD utan for mykje kvalitetstap. Ettersom du kan brenne til DVD med Studio 9, er det den mest praktiske måten å gjere det på, men det finst mange andre program du kan bruke.

Lenke til kommentar
Når du brenn filmar til DVD, må dei fyrst komprimerast til MPEG2 i tillegg til at DVDen må ha ein bestemt mappe-/filstruktur. Utan at eg er heilt sikker på dette, so trur eg du kan få opp mot to timar film på èin DVD utan for mykje kvalitetstap. Ettersom du kan brenne til DVD med Studio 9, er det den mest praktiske måten å gjere det på, men det finst mange andre program du kan bruke.

5894467[/snapback]

Takk for svar. Hvilket format skal jeg bruke når jeg "capturer" inn på PC? - AVI eller MPEG? Det var der jeg gikk i fella. Kan jo bare ta opp i begge og notere hvilken som gir størst filer, men hva skjer ved brenningen? Vil de store filene bli komprimerte slik at jeg får plass på en DVD til en fil? Vil de f.eks. bli halverte eller mer? :hmm:

Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Det beste formatet å leggje inn på, med tanke på redigering, er DV AVI. Det tek ca. 13GB per time, men vil verte kraftig komprimert ved konvertering og brenning til DVD.

5900044[/snapback]

Javelja!

Sannsynligvis er det det jeg har brukt - selvfølgelig kun på de 4 siste filmene. Lagrer Pinnacle 9.4.3 de automatisk som Winamp Media File da? Ser på info om filmene at oppløsningen er 720 x 576 så kvaliteten er/kan ikke bli bedre når utgangspunktet er VHS-C.

Blir vel nødt til å ta opp igjen alle de andre filene som er lagret som filmklipp og lagre dem som AVI for ikke å tape for mye kvalitet under redigering og brenning.

Noen synspunkter på dette?

Takk for svar! :roll:

Lenke til kommentar

Har ikkje noko direkte kjennskap til Studio, men om du vel å lagre som AVI reknar eg med at det er DV AVI som vert brukt. At det er ei Winamp Media File kan vere berre det at det er Winamp som er satt som standard avspelar for den typen filer.

Veit ikkje kor god kvalitet det er på dei filmane du har lagt over som MPEG, so kor mykje kvalitetstap det er, kan eg ikkje seie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...