Gå til innhold

Filserverkabinett med plass til 20-30 disker.

Anbefalte innlegg

Driver å ser meg om etter et nytt filserverkabinett, og i den forbindelse er det kjekt med litt utbyggingsmuligheter, så jeg vil gjerne ha tak i et kabinett med plass til en god del. De kubiske kabinettene virker ved første øyekast som det beste alternativet.

Disse er de eneste kubiske kabinettene jeg har funnet her til lands:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=YY0430bb&mcat=c427

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PC343B

Lian Li-saken virker best innvendig, og er ikke alt for dyr heller, men den har to problemer 1. Den er av alu, noe jeg er redd kan føre til mer bråk. 2. Den ser ikke ut til å ha perforereinger foran, noe som gjør at man er avhengig av de lian-li 4-3-modulene som er ganske dyre (400 kr per stykk), og da blir det for penger.

Det finnes også andre kabinett der det sikkert er plass til 20-30 disker, så tar gjerne imot tips om noen har noen. Men det er fint om man ikke må stappe maks for å få plass, slik at det ikke er et times-prosjekt å lirke ut og inn disker.

Om noen har noen erfaringer med noen av kubene til denne bruken, så taar jeg også gjerne imot det.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sprengt Stackeren altså AtW? Har en Stacker som begynenner å nærme seg max grensen jeg også nå, og har tittet litt på de samme kabinettene, uten å bli helt klok på hva jeg bør velge. Poster her så jeg får fulgt med på hva dere kommer fram til...

Lenke til kommentar
Du har sprengt Stackeren altså AtW? Har en Stacker som begynenner å nærme seg max grensen jeg også nå, og har tittet litt på de samme kabinettene, uten å bli helt klok på hva jeg bør velge. Poster her så jeg får fulgt med på hva dere kommer fram til...

5893326[/snapback]

Den er ikke helt full enda, men blir det snart tenker jeg. Men backup-kabinettet mitt er veldig trangt, og jeg tenkte kanskje å degradere stackeren tild et, og da tenkte jeg å tenke litt framover når det gjeldt filserveren.

AtW

Lenke til kommentar

Vet at det neste kabinettet skal være mer støydempende enn Stackeren. Vet ikke om det er p.g.a. alu'en, men Stacker'en bråker alt for mye for min smak. Alle viftene er stille, så det er diskene i seg selv som lager bråket. 4-in-3 modulene til Stacker har jo forsøk på vibrasjonsdemping, men blir for dårlig.

Lenke til kommentar
Vet at det neste kabinettet skal være mer støydempende enn Stackeren. Vet ikke om det er p.g.a. alu'en, men Stacker'en bråker alt for mye for min smak. Alle viftene er stille, så det er diskene i seg selv som lager bråket. 4-in-3 modulene til Stacker har jo forsøk på vibrasjonsdemping, men blir for dårlig.

5893359[/snapback]

Stackeren har bare tynn kjip alu ja, da slipper det igjennom mye lyd, men har du et tosifret antall disker så blir det bråk av det uansett (16 disker bråker 12 db mer enn 1, og 12 db er ganske mye). Det er mest idle-whine som bråker hos meg ihvertfall, og da hjelper det ikke så mye med vibrasjonsdemping.

AtW

Lenke til kommentar
Er idle-whine som plager ja. Tror du at stål-kuben utgjør mye iforhold til Alu-kuben fra Lian Li?

5893391[/snapback]

Jeg er litt usikker, jeg tror det kommer til å hjelpe litt, men det er mange disker tett fram i fronten, og det er perforert der, så tror ikke akkurat det blir natt og dag, for å si det sånn. En filserver bær man belage seg på å ha i et eget rom egentlig.

AtW

Lenke til kommentar
Er idle-whine som plager ja. Tror du at stål-kuben utgjør mye iforhold til Alu-kuben fra Lian Li?

5893391[/snapback]

Jeg er litt usikker, jeg tror det kommer til å hjelpe litt, men det er mange disker tett fram i fronten, og det er perforert der, så tror ikke akkurat det blir natt og dag, for å si det sånn. En filserver bær man belage seg på å ha i et eget rom egentlig.

AtW

5893404[/snapback]

Jobber med å få pakket alle maskinene mine bortsett fra en Shuttle i en skap nå. Lager meg nye dører som skal være lydtettede(matter, tykt tre) og og ha vifter som flytter luft inn og ut av området med kraftige filtre, som jeg håper vil holde inne litt lyd i tillegg. Volumet i skapet blir vel ~1,7m^3(60cm*170cm*170cm) så skal ikke være så stort behov for hurtig utskifting av luft da (har kjøpt 3x120mm). Har også den stasjonære der nå med 5 meter lang DVI kabel, 5 meter USB og 5 meter PS/2 til tastatur. Mangler bare å få på plass døren nå. Håper det vil hjelpe på støyen.

Eget rom hadde såklart vært digg, men har ikke mulighet for det akkurat nå. Må jeg bygge om litt i kåken isåfall.

Lenke til kommentar

Prøvd med skumgummi-matter sammen med asfaltmatter?

Det hjalp hos meg, selv om det slipper litt støy ut gjennom gitteret på Shark'en min, som også er av relativt kjedelig alu.

Men, er det ikke plass, så er det ikke plass..

Du kan jo lage en utvidelse med kun disker da? Jeg tenkte på det selv, bygge et kabinett kun beregnet på disker, mao, bygg din egen filserver med plass til akkurat så mange disker du vil. Tenkte på å bygge inn et system som kjøle diskene via vannkjøling med den gamle big water'n og kobberrør. Men, foreløpig bare en tanke. Har greit med plass her nå, selv om det er trangt med bare 660GiB. Hvor mye lagringsplass har du?

Lenke til kommentar
Snekker'n har en mod gående med den Ying Yang kuben, Den Lille Kjempen heter den, om jeg ikke husker feil..

Der ser du fort hvilke muligheter som finnes. I tillegg nevnte han noe om den Lian Li varianten også..

5893239[/snapback]

Det er den lille kuben, den blir nok litt i minste laget for så mange disker tenker jeg.

AtW

5893301[/snapback]

Den store kuben har jeg også erfaring med og tro det eller ei men den har betydelig dårligere kjøling enn den lille. I tillegg må du ha slike HD rammer i den også feks denne:

stb3t4e1_380.jpg

For å få nok kjøling til diskene.

Dette vet jeg fordi en kompis kjøpte det samtidig som jeg kjøpte det lille .

Vi har samme HK,cpu,skjermkort og anntall disker men han har en temp langt høyere enn min og da kjøres begge på luftkjøling .

Lenke til kommentar

5893391[/snapback]

AtW

5893404[/snapback]

Jobber med å få pakket alle maskinene mine bortsett fra en Shuttle i en skap nå. Lager meg nye dører som skal være lydtettede(matter, tykt tre) og og ha vifter som flytter luft inn og ut av området med kraftige filtre, som jeg håper vil holde inne litt lyd i tillegg. Volumet i skapet blir vel ~1,7m^3(60cm*170cm*170cm) så skal ikke være så stort behov for hurtig utskifting av luft da (har kjøpt 3x120mm). Har også den stasjonære der nå med 5 meter lang DVI kabel, 5 meter USB og 5 meter PS/2 til tastatur. Mangler bare å få på plass døren nå. Håper det vil hjelpe på støyen.

Eget rom hadde såklart vært digg, men har ikke mulighet for det akkurat nå. Må jeg bygge om litt i kåken isåfall.

5893436[/snapback]

Sikker på at du trenger filtre inn i skapet? Du har det tross alt på PCen, og filtre introduserer endel ekstra støy av vinftene, husk også hat høyere frekvenser går ganske rett igjennom hull om det er rett linje, så jeg hadde kanskje vurdert en slags avbøyer-sak ved viftene (noe alla dette http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PP02&mcat=38s156), bare rpøv å få det til å være avrundede former.

AtW

Lenke til kommentar
Snekker'n har en mod gående med den Ying Yang kuben, Den Lille Kjempen heter den, om jeg ikke husker feil..

Der ser du fort hvilke muligheter som finnes. I tillegg nevnte han noe om den Lian Li varianten også..

5893239[/snapback]

Det er den lille kuben, den blir nok litt i minste laget for så mange disker tenker jeg.

AtW

5893301[/snapback]

Den store kuben har jeg også erfaring med og tro det eller ei men den har betydelig dårligere kjøling enn den lille. I tillegg må du ha slike HD rammer i den også feks denne:

stb3t4e1_380.jpg

For å få nok kjøling til diskene.

Dette vet jeg fordi en kompis kjøpte det samtidig som jeg kjøpte det lille .

Vi har samme HK,cpu,skjermkort og anntall disker men han har en temp langt høyere enn min og da kjøres begge på luftkjøling .

5893459[/snapback]

Det er nok ikke noe problem, trenger nok sånne moduler uansett, mend så mange disker, dessuten er det greit at diskene har det kjølig og godt.

AtW

Lenke til kommentar
Sikker på at du trenger filtre inn i skapet? Du har det tross alt på PCen, og filtre introduserer endel ekstra støy av vinftene, husk også hat høyere frekvenser går ganske rett igjennom hull om det er rett linje, så jeg hadde kanskje vurdert en slags avbøyer-sak ved viftene (noe alla dette http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PP02&mcat=38s156), bare rpøv å få det til å være avrundede former.

AtW

5893479[/snapback]

Ikke sikker nei, men håpet at de kunne holde inne litt lyd. Den avbøyeren til SilverStone har jeg sett på men ikke hørt hvor mye faktisk hjelper. Får kanskje kjøpe noen slike og teste. Blir relativt stygt å ha stikkende ut fra skapet (skap innebygget i veggen), men må vel ofre noe for å få det stille(re)

Lenke til kommentar

AtW

5893479[/snapback]

Ikke sikker nei, men håpet at de kunne holde inne litt lyd. Den avbøyeren til SilverStone har jeg sett på men ikke hørt hvor mye faktisk hjelper. Får kanskje kjøpe noen slike og teste. Blir relativt stygt å ha stikkende ut fra skapet (skap innebygget i veggen), men må vel ofre noe for å få det stille(re)

5893498[/snapback]

Du kan jo kanskje ha de på innsiden? Ser det litt penere ut. Tror ikke filtere er veien å gå for å holde inne lyd, mulig de er for hullete for høye frekvenser, og de blir ivhertfall for tynne for lavere frekvenser. Å ha noe isolasjon noen steder kan sikkert lønnse seg, men tror ikke det er lurt å ha tett oppi viftene.

AtW

Lenke til kommentar
Du kan jo kanskje ha de på innsiden? Ser det litt penere ut. Tror ikke filtere er veien å gå for å holde inne lyd, mulig de er for hullete for høye frekvenser, og de blir ivhertfall for tynne for lavere frekvenser. Å ha noe isolasjon noen steder kan sikkert lønnse seg, men tror ikke det er lurt å ha tett oppi viftene.

AtW

5893510[/snapback]

Er en mye bedre løsning ja. Lage meg noe avrundinger inne i skapet ved viftene med masse isolasjon. Hele veggdelen inkl. døra blir dekket med støydempingsmatter så blir ut viftehullene lyden har mulighet for å gå uskjermet ut. Men om en slik SilverStone lignende løsning på innsiden tetter det støyhullet også så er det kanskje håp.

Hvor du har plassert serveren din nå du da? I eget rom?

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

AtW

5893510[/snapback]

Er en mye bedre løsning ja. Lage meg noe avrundinger inne i skapet ved viftene med masse isolasjon. Hele veggdelen inkl. døra blir dekket med støydempingsmatter så blir ut viftehullene lyden har mulighet for å gå uskjermet ut. Men om en slik SilverStone lignende løsning på innsiden tetter det støyhullet også så er det kanskje håp.

Hvor du har plassert serveren din nå du da? I eget rom?

5893527[/snapback]

Si ifra hvordan det går, støydemping er ingen lett sak å få til, en liten feil kan ødelegge alt arbeidet. Om du får mye lavfrekvent during og knitring, så kan du prøve å sette selve kabinettet på noe mykt også.

Desverre har jeg veldig dårlig plass der jeg bor nå, så min filserver er bare på kjøkkenet :(

AtW

Lenke til kommentar
Det er nok ikke noe problem, trenger nok sånne moduler uansett, mend så mange disker, dessuten er det greit at diskene har det kjølig og godt.

AtW

Nei,men nevnte det bare siden du sa det var "negativt" at en på Lian Li kabinettet var avhengig av slike, dermed skulle det gå opp i opp.

YY kabinettet har perforert front,men husk at det der blir to fronter som luften må gjennom. Nemmelig perforeringen i døren og gjennom fronten bak døren .

Lenke til kommentar

AtW

Nei,men nevnte det bare siden du sa det var "negativt" at en på Lian Li kabinettet var avhengig av slike, dermed skulle det gå opp i opp.

YY kabinettet har perforert front,men husk at det der blir to fronter som luften må gjennom. Nemmelig perforeringen i døren og gjennom fronten bak døren .

5893551[/snapback]

Ja, men poenget var at man"trenger" de lian-li-varientene, dvs de med "innebygd" perforert front, og de koster dobbelt så mye, det var det jeg mente (kom kanskje ikke helt klart fram)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...