EspenE Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Har akkurat fått vite at jeg skal på tur til Monaco i neste måned for å bivåne F1 runden der. Dette aktualiserer og aksellererer behovet for teleoptikk mye tidligere enn jeg hadde forespeilet meg. Vet ikke hvilken plasser vi vår, men et stykke bak på hovedtribunen er rimelig å anta. Hvilken avstander det er snakk om ned til banen, vet jeg heller ikke, men utvilsomt flere meter enn en en 18-125mm er egnet til. Jeg må derfor stokke om på prioriteringen, og droppe makroen i første omgang for å invistere i tele istedet. Budsjett rundt 6000.- og åpen for alle forslag. Har vel en følelse av at Nikkor objektiver ikke passer inn i budsjettet, så erfaringer med tredjepartsobjektiver er vel det jeg er mest ute etter her. Er det forresten noen som vet om det i det er noen regler mot å ha med seg dSLR med objektiv på et slikt arrangement? Hadde jo vært dumt å måtte legge fra seg utstyret ved inngangen.... Lenke til kommentar
BMP Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Det der har jeg drømt om i ti år! Jeg er jo Ferrarigutt for alle penga da selv om det ikke går så godt for tiden. Ser alle løp direkte på tv og det var deilig nå TV3 kjøpte rettigheten og bestemte seg for direktesendinger. Optikk til denslags vet ikke jeg så mye om enda men hva men Simga sin "bigma"? Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 https://prisguiden.no/product.php?product_id=38335 Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 F/3,5-5,6G IF-ED ca. 6000,- (men er den lang nok?) Lenke til kommentar
BMP Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Jeg tviler på at den der er lang nok, men Monaco er jo ikke som de andre banene, de kjører jo bare i byen (noe som betyr at du ikke ser bilene store deler av løpet fra tribuneplass.) og hvis du er nærme nok så kan den jo holde selv om jeg ikke ville tatt sjansen på det. Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Hadde med 70-200 f4 til budapest sist år og følte ikke behov for noe mer men dette kommer an på hvor man sitter i forhold til banen. Disser er tatt med 70-200'en..avstand ca 50-80m Disser er tatt på laaang avstand. Her hadde nok en 600mm gjordt seg bedre :-) Lenke til kommentar
brainware Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 (endret) Tror jeg ville satset på en lang telezoom. uten erfaring med stedet, vil jeg si at en telezoom i området 100-400mm ville være ideelt. Sigma lager bra optikk, og denne er innen budsjettet: Sigma 135-400 Den har imidlertid ikke HSM (rask autofokus), og ikke så høy lysstyrke, det siste er jo vanlig på lange brennvidder. For å få bedre autofokus og lysstyrke ville jeg anbefaler denne (kjent for å være knallbra), men da er brennviddeområdet mindre: Sigma 100-300 For å få HSM og enda større brennviddeomfang ville jeg også vurdert denne: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11584 Original optikk er som regel best, men prisen er ofte et hinder. Som det er sagt i tråden, kan en bruke mindre brennvidder og allikevel få gode bilder når en plasserer seg riktig. Da er Nikon's 80-200/f2.8 et alternativ, eller Sigma's 70-200/f2.8. Da ville jeg tatt med en 1.4x teleconverter. jeg ville tatt kontakt med arrangøren for å klargjøre plasseringer, om hvor det er mulig å få stå utenfor banen slik at en kommer på sammen nivå omtrent. Videre om det er avsatt slike plasser for fotomuligheter. PS: kjøp optikken utenfor Norge, EU moms blir tilbakebetalt ved utreise fra landet det var kjøpt i, når du har riktig skjema. Vanlig brukt optikk faller i pris, slik at det skulle være lovlig å ta optikk i denne prisklassen med seg ved innreise. Allikevel er det ikke vanlig å kreve toll for bruktgjenstander som en bærer på seg. edit: Nikon D200 er ny og endret litt, slik at Sigma optikk produsert før D200 ikke går helt knirkefritt. Endret 9. april 2006 av brainware Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Har etter noen timer på nett kommet til ca samme konklusjon. Budsjettet ser ut til å begrense valget til Sigma 135-400, jeg skal jo ha til mat og noe godt å drikke der nede også :-) Nikon 18-200 er nevnt, men siden jeg sitter med Sigma 18-125 blir det litt for mye overlapping og litt for lite ekstra tele til å forsvare et kjøp av denne. De andre objektivene er selvfølgelig fristende, men jeg vil heller spare de pengene til en Sigma 150mm f:2,8 macro. Vi snakker forøvrig om et D50 hus her så jeg kommer ikke opp i problematikken du nevner rundt D200, men takk for tipset. Kan jo bli aktuellt å vite om ved en senere anledning. Kan ikke si annent enn at jeg gleder meg.... Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Nå er jeg fortsatt i tvil, og tanken på å bruke en såpass stor sum kroner på en telezoom jeg kommer til å bruke ekstremt lite etter turen har begynt å gnage. Derfor har jeg og kikket litt på billigere alternativer. Vil jeg tryne fullstendig med denne: Sigma 70-300mm F4-5,6 APO DG http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14457 ? Har fortsatt lyst til å få råd til macroen så fort som mulig...... Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Forutsatt gode lysforhold så bør det nok kunne virke.. men du kan kanskje støte på problemer med for lang lukkertid (disse F1-bilene går jo rimelig fort) Du kan likevel justere opp iso for å kompensere litt, men da blir det mer støy også.. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 (endret) Det kommer jo an på hva du fotograferer mest til daglig. Til gate, miljø og folk trenger en allikevel ikke 300mm heller. Går en ut i naturen og ser fugler og dyr og i det hele tatt kommer litt på avstand fra motivet, blir fort en 300mm i minste laget. En bør i såfall kjøpe objektiv som er så lyssterkt at det kan brukes uten for mye kvalitetstap med teleconverter (1,4x-2x) ()100-300/f4 Sigma. Macrofunksjon på 70-300 bør ikke spille noen rolle fordi du ønsker deg virkelig macro, som jo er tingen. Så det gjelder å tenke seg hva som gir mest synergi- og bredde-effekt fremover i tid. Du hadde også en 18-125mm,135-400 høres derfor logisk ut fremfor 70-300mm. Tror også den gir bedre kvalitet som tele fordi den er mer spesialisert i et ettertraktet teleområde. Millimetrene oppover der er ganske dyre vanligvis. Ingen av disse telezoomene til Sigma er dårlige, det går også an å få en Nikon 70-300mm innen samme budsjettet, men da er det ikke så bra glass. Endret 9. april 2006 av brainware Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Tror man kan glemme å mase på arrangøren.. Tilskuerdel er adskilt av sikkerhetsmessige grunner.. pluss at de driter i oss glade amatører for å si det mildt. Etter min er erfaring var 200 mm tilstrekkelig. Det som er viktigerer er rask og presis fokus. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 (endret) Derfor har jeg og kikket litt på billigere alternativer. Vil jeg tryne fullstendig med denne: Sigma 70-300mm F4-5,6 APO DG 5894777[/snapback] Jeg tror du vil greie deg fint med denne i Monaco, forutsatt at du får fint vær. Tittet på mine egne bilder fra hovedtribunen i 2002; da hadde jeg lukkertid 1/250 med f/8 og ISO 100. Monaco er jo det stedet i verden hvor F1-bilene ikke kjører særlig fort, og jeg tror ikke det er noen bane hvor du kommer tettere på. Sigmaen er sylskarp rundt 200mm på f/8, og slett ikke håpløs på 300mm. På min D70 er AF kjapp nok til å skyte akende barn, så hvorfor ikke F1-biler? Blir det grått må du nok jekke opp ISO'n, men det gjør vel ikke så mye med D50? Forøvrig er det en stor fordel å sitte langt bak på hovedtribunen om du skal ta bilder. Helt foran ender du bak høye og kraftige gjerder. Forresten: You lucky, lucky, lucky bastard! Stemningen på Monaco GP er ganske unik. Endret 9. april 2006 av Anew Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Forresten: You lucky, lucky, lucky bastard! Stemningen på Monaco GP er ganske unik. 5896151[/snapback] Hehe, Vrom, Vrom, Vrooooom................. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Er dette en fin måte å lure kjerringa på? Kjøpe billetter til F! for så å si at du må ha et par nye objektiver. Da får hun reise med og oppleve Monaco eller andre steder å bruke litt penger mens jeg får et nytt objektiv og får se F1..... Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 hehe.. høres ut som en dyr måte.. Monaco er dyrt dyrt dyrt... Tror heller jeg hadde lurt henne med til budapest ;-) Men uansett, det er veldig mye å ta bilder av under et GP.. Alt fra supportere til marlboro girls som selger tobak (faktisk så kan de reagere litt om du har litt for fancy utstyr. Kompis fikk ta bilde av dem med kompakt mens jeg ble nektet. Hadde 70-200 L på kameraet.) Bilder av bilene er forholdsvis lett. Nok lys til å få 1000-2000 lukkertid på f5.6. Som du ser over så "fryste" jeg dekkene på bildet.. Antar de hadde en 120-140 kmt. Faktisk var det største problemet mere det å ikke få flagg capser hoder hender etc med i bilde.. (hvorfor kan ikke folk holde seg i ro..) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) hehe.. høres ut som en dyr måte.. Monaco er dyrt dyrt dyrt... Tror heller jeg hadde lurt henne med til budapest ;-) 5907765[/snapback] Det behøver ikke å være så inniheite dyrt. Husker ikke hva jeg betalte sist (2004), men jeg satt da på X-tribunen, som er av de billigste. Det var ikke hårreisende dyrt (i området €100?) og kun 3-4 meter fra banen! "Sinnsykt rått" er ikke i nærheten av å beskrive 20x900HK som varmer dekk med burnout på den avstanden... Ikke bra å snakke om sånne ting... Jeg kjenner plutselig en ekstrem craving etter en vårferie i Monaco... Kona tar dagen i Nice. Endret 12. april 2006 av Anew Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Men uansett, det er veldig mye å ta bilder av under et GP.. Alt fra supportere til marlboro girls som selger tobak (faktisk så kan de reagere litt om du har litt for fancy utstyr. Kompis fikk ta bilde av dem med kompakt mens jeg ble nektet. Hadde 70-200 L på kameraet.).... (hvorfor kan ikke folk holde seg i ro..) 5907765[/snapback] Spørs om ikke de bildene bør hjemmes fra konemor i en skjult mappe, he he. Klarer du forresten å holde deg i ro når du ser spennende sport? Jeg hopper godt i sofaen når jeg ser en spektakulær forbikjøring, i alle fall. Roper og hoier gjør jeg også. Ellers ville jeg nok valgt Budapest selv, når man tar kostnadene i betraktning. Planen innbefatter jo shopping for konemor, og det blir garantert dyrere enn både billetter og optikk til sammen, hvis man velger den franske riviera :!: Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Hehe, i mitt tilfelle innbefatter ikke turen konemor, men heller en gjeng glade kolleger. Ikke det at det kan bli dyrt nok, men da går i allefall pengene til noe fornuftig.......... :-) For å holde meg On Topic, har jeg fått lånt og testet Sigmaen jeg nevnte litt lenger opp. Ser ut som om det holder for meg i første omgang og blir vel handlet inn om ikke så altfor lenge. Brukbart skarp i området rundt 200 mm og ikke så verst lenger ut heller. Lysten på å spare til makro av høy kvalitet vant. Tror jeg blir mest fornøyd med det i lengden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå