Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bruke trådløs ruter og kablet ruter samtidig

Anbefalte innlegg

Hei

Skal skaffe et trådløst nettverk her nå, men lurte på om jeg kan kjøpe en trådløs ruter og så plugge den i ruteren jeg allerede har som er for kabler? Altså slik at den trådløse ruteren får data fra kabel ruteren og kan brukes til trådløs surfing og nettverk o.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Skal skaffe et trådløst nettverk her nå, men lurte på om jeg kan kjøpe en trådløs ruter og så plugge den i ruteren jeg allerede har som er for kabler? Altså slik at den trådløse ruteren får data fra kabel ruteren og kan brukes til trådløs surfing og nettverk o.l.?

5892282[/snapback]

Eller ett aksesspunkt, da slipper du noe krøll med router nr2.

Lenke til kommentar

Som de andre sier. To rutere etter hverandre er problematisk. For å unngå dette setter du opp den trådløse ruteren som et aksesspunkt og den vil da kun videreføre ip-adresser osv.

Som regel bør du koble nettverkskabelen fra den vanlige ruteren i en av LAN-portene på den trådløse ruteren, altså ikke i WAN-porten.

Dersom du ikke trenger en ny ruter, kan det være lettere å bare kjøpe et trådløst aksesspunkt.

Lykke til!

Mvh

JDM

Lenke til kommentar
Det enkleste kan være å kjøpe en trådløs router som erstatning for din gamle.  Denne har vanligvis 4 LAN-porter pluss trådløs og er omtrent like rimelig som et aksesspunkt.

5892555[/snapback]

Det er da viktig å sørge for at denne eventuelt har innebygd ADSL modem som støttes av ISP. I de fleste tilfeller er ruteren levert fra ISP også modem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...