Gå til innhold

S-ATA kontrollerkort virker ikke

Anbefalte innlegg

Jeg har bygd meg en extra maskin som jeg vil bruke til e-post, lagring, brenning osv.

Til dette tenkte jeg at et "Asus K8N-E S-754 nForce 3 ATX AGP Audio GbLAN SATA Raid Retail" ville passe fint til de delene jeg hadde liggende fra før: 2X512 RAM, GF 4200Ti AGP, Sempron 2800 osv

Problemet er at jeg glemte å sjekke hvor mange S-ATA kontakter dette hovedkortet hadde før jeg kjøpte det, noe som viste seg å bare være 2 :(

Helt klart min feil siden dette står tydelig opplyst der jeg kjøpte kortet. Men ettersom det er mulig å bruke PCI-kort med flere porter kjøpte jeg meg et "Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P, SiL3114" kontrollerkort.

Problemet kommer når jeg prøver og installere dette kortet. Fikk installert driver men i device-manager står det bare "Code 10, this device cannot start" der hvor jeg sjekker statusen til kortet. Lurer på om dette kan ha noe med antall PCI-kort jeg har på hovedkortet, eller om at innebygd RAID-kontroller på hovedkortet fucker det til? (Denne står disabled i bios)

For å gi en liten oversikt over utstyret mitt rabler jeg det ned her:

hovedkort: http://www.psdata.no/ps.asp?it=114309&mlevel=010500

s-ata kontroller: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...84861X143972350

I tillegg har jeg et PCI Adaptec Ultra-SCSI kort for Plextor SCSI cd-rom

og et PCI Hercules lydkort (GS Fortissimo 3)

S-ATA kortet står i nederste PCI-slot uten at jeg tror det skal ha noen betydning.

Dette ble en uryddig post, men hvis noen gidder å lese gjennom den setter jeg stor pris på tilbakemelding :)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor PCI lydkort?

Det er jo lydkort på HKet..holder ikke det..

Prøv å sett SATA kontrolleren i en annet pci spor,event. prøv det i en annen maskin..

Fungerer det ikke at så er det nok defekt..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Hvorfor PCI lydkort?

Det er jo lydkort på HKet..holder ikke det..

Prøv å sett SATA kontrolleren i en annet pci spor,event. prøv det i en annen maskin..

Fungerer det ikke at så er det nok defekt..

5891920[/snapback]

Et godt gammelt lydkort som jeg er veldig gla i :love: (midifiler med god gammel Gravis Ultrasound DLS-bank osv...)

Maskinen finner kortet og jeg får installert driveren, så da skal vel kortet være ok, men jeg skal prøve som du sier å skifte PCI-spor :thumbup:

Lenke til kommentar

Fint at det løste seg, ellers vil jeg anbefale kort fra Promise fremfor Sunsway ST Lab.

Jeg kjøpte et Sunsway-kort fra Komplett og det funket ikke i min PC, PCen låste seg etter kort tid ved lesing/skriving til disken. Fikk nytt kort to ganger, men det var akkurat samme feil (prøvd forskjellige PCI-slot'er også). Fikk til slutt et dyrere Promise-kort, uten å betale noe ekstra. Promise-kortet funker fjellstøtt.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Fint at det løste seg, ellers vil jeg anbefale kort fra Promise fremfor Sunsway ST Lab.

Jeg kjøpte et Sunsway-kort fra Komplett og det funket ikke i min PC, PCen låste seg etter kort tid ved lesing/skriving til disken. Fikk nytt kort to ganger, men det var akkurat samme feil (prøvd forskjellige PCI-slot'er også). Fikk til slutt et dyrere Promise-kort, uten å betale noe ekstra. Promise-kortet funker fjellstøtt.

5897965[/snapback]

Hei og takk for tips. Jeg kikket på et 4 porter Promise-kort, men siden det var dobbelt så dyrt valgte jeg Sunsway ST Lab. Vet at Promise er av bedre kvalitet og jeg pleier egentlig ikke være så prisbevisst, men tenkte at 395,- var en fin pris. Blir det mer problemer sender jeg det tilbake og kjøper Promise ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...