Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er det CPU'n som er defekt?


Anbefalte innlegg

Etter jeg byttet CPU har maskinen vært ustabil.

Den skrur seg av helt vilkårlig, av og til blinker det en blåskjerm, men det går så raskt at jeg får aldri med meg noe av det som står der.

 

Har oppdatert BIOS til siste versjon (F9)

Siste versjon av nForce chipsetdrivere (6.70)

Jeg har sjekket ram med memtest86, ingen error der.

Har målt tempen på CPU, skjelden den går over 30 grader.

Har "stresstestet" CPU, uten å klare å provosere frem en restart.

Har kjørt programmer som SiSoft Sandra, Prime95 uten at noen feil er avslørt.

3Dmark05 går helt fint.

 

Har kanskje glemt noe, men tror jeg har med det viktigste.

 

Jeg står helt fast, aner ikke hvordan jeg kal gå frem for å finne ut HVA som feiler PC'n. Mistanken går jo mot CPU, men hadde vært greit å fått bekreftet det på en måte før jeg sendte den i retur.

 

Er det noen andre programmer jeg kunne prøvd?

Noen som har (hatt) samme problem?

 

Hardware:

Hovedkort Gigabyte GA-K8NXP-9

CPU AMD Athlon 64x2 3800+ m/Thermaltake Fanless103 (har satt på en 12cm vifte for å være sikker på tempen)

Strømforsyning MIST 500W

Grafikkort Club3D Radeon X850XT

RAM OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

Systemdisk 2xRaptor 36gb RAID 0 m/Win XP Pro sp2

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, har faktisk ikke lagt inn noen spill å testet. Får gjøre det.

 

Men det virker som om det ikke har noe med hva jeg gjør på pc'n, enten den står på mens jeg sover (da har den somregel hatt seg en omstart) , jobber med tunge programmer eller surfer på nett.

 

Men skal slenge inn FarCry å se om den takler det.

Takk for påminnelse :)

Lenke til kommentar

Da var blåskjerm avlest:

 

*** STOP:0X0000007E (0X0000005,0XA43811E8,0XBAD83BE4,0XBAD838E0)

*** nltdi.sys - Adress A43811E8 base at A4378000, DateStamp 44031fd7

 

Starter dumping av fysisk minne

Dumping av fysisk minne er ferdig

 

Googla litt etter nltdi.sys og fant ut at denne stammer fra Netlimiter -er det den som er synderen her?

Lenke til kommentar
Da var blåskjerm avlest:

 

*** STOP:0X0000007E (0X0000005,0XA43811E8,0XBAD83BE4,0XBAD838E0)

*** nltdi.sys - Adress A43811E8 base at A4378000, DateStamp 44031fd7

 

Starter dumping av fysisk minne

Dumping av fysisk minne er ferdig

 

Googla litt etter nltdi.sys og fant ut at denne stammer fra Netlimiter -er det den som er synderen her?

5894502[/snapback]

 

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan så blåskjermen ut? Var den litt spesiell hvor informasjonen stod fra venstre/til høyre og nedover. (Vanlig blåskjerm = Midten og nedover) Om du fikk en slik blåskjerm så tror jeg vi har samme problem, bare at her er CPU siruptreig, den rebooter aldri. :)

 

Har ikke funnet svaret på spørsmålet midt heller. Så ikke få falske forhåpninger. ;)

Lenke til kommentar
hvordan så blåskjermen ut?

 

Blåskjermen min var venstrejustert, og over halve siden var info fra Microsoft (generell info uten noen sammenheng med selve feilen), så kom den feilmeldingen jeg skreiv på nedre del av melding.

Håper dette var forståelig?

 

Nå har ikke pc'n min restarta på over 1 døgn :w00t:

Jeg avinstallerte Netlimiter (v2) og det ser ut til å funke nå!

Lenke til kommentar
hvordan så blåskjermen ut?

 

Blåskjermen min var venstrejustert, og over halve siden var info fra Microsoft (generell info uten noen sammenheng med selve feilen), så kom den feilmeldingen jeg skreiv på nedre del av melding.

Håper dette var forståelig?

 

Nå har ikke pc'n min restarta på over 1 døgn :w00t:

Jeg avinstallerte Netlimiter (v2) og det ser ut til å funke nå!

5899945[/snapback]

 

Ja for også jeg fikk en litt "spesiell" blåskjerm, men den ble vist i bare et halvt sekund før maskinen restartet. Det eneste jeg klarte å lese var: Starter dumping av fysisk minne.....Dumping av fysisk minne er ferdig" Eller noe i den duren. Her restarter aldri maskinen seg, men CPU spiser ressurser helt uten grunn. Går fra 3% - 60% - 100% av å åpne IE eller BF2 f.eks. Dessverre har jeg ikke noe program på maskinen som heter NetLimiter. :hrm:

Lenke til kommentar
Ja for også jeg fikk en litt "spesiell" blåskjerm, men den ble vist i bare et halvt sekund før maskinen restartet. Det eneste jeg klarte å lese var: Starter dumping av fysisk minne.....Dumping av fysisk minne er ferdig" Eller noe i den duren. Her restarter aldri maskinen seg, men CPU spiser ressurser helt uten grunn. Går fra 3% - 60% - 100% av å åpne IE eller BF2 f.eks. Dessverre har jeg ikke noe program på maskinen som heter NetLimiter. :hrm:

5900253[/snapback]

For å unngå at pc'n restarter seg før du får lest blåskjermen, kan du bruke følgende tips jeg fikk :)

 

Høyreklikk på My computer

    -properties

      - Advanced

        Startup and Recovery

Fjern hake ved Automatically restart.

5891953[/snapback]

 

Da kan du lese hele meldingen, noter den ned og se om du eller andre blir klok av den :)

Lenke til kommentar
For å unngå at pc'n restarter seg før du får lest blåskjermen, kan du bruke følgende tips jeg fikk  :)

.......................

Da kan du lese hele meldingen, noter den ned og se om du eller andre blir klok av den :)

5900777[/snapback]

 

Dessverre er det slik at jeg aldri får noen blåskjerm, det går bare usedvanlig treigt, og ressursene (som jeg sa tidligere) blir spist opp av ingenting. Fra 0% - 100% av å åpne IE f.eks. :)

Lenke til kommentar
Dessverre er det slik at jeg aldri får noen blåskjerm, det går bare usedvanlig treigt, og ressursene (som jeg sa tidligere) blir spist opp av ingenting. Fra 0% - 100% av å åpne IE f.eks. :)

5902323[/snapback]

 

 

det du opplever STINKER virus infeksjon pcn din er kansje litt forkjøla

:hmm::hmm:

Lenke til kommentar
du har skifter cpu... har du forandret på multiplyer X Core

sjekk med veriene til leverandør (nettside)

 

hørtes ut som et kjent problem...

5907375[/snapback]

Har ikke gjort noe slikt, aner ikke hva det er/hvor jeg gjør det heller.

edit:

men har installert xp på ny (flere ganger...) etter CPU skifte

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...