Gå til innhold

Holder på med partisjoner i Linux, hva er forskjel

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på å installere Linux, og deler nå opp i partisjoner. Partisjonene jeg skal ha er en partisjon til Linux, en SWAP, en til XP, en NFTS til filer på XP og en siste FAT til Linux OG XP.

Så, under installasjonen, får jeg spørsmål om Logical eller Primary. Hva skal jeg velge på dei forskjellige her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En disk kan ha maksimalt 4 "primary" partisjoner. For å omgå denne eldgamle og snåle begrensningen kan en av de 4 være en "extended" partisjon. En "extended" partisjon kan kun fungere som kontainer for "logical" partisjoner. Det kan være så mange "logical" partisjoner i en "extended" partisjon som man måtte ønske

Det spiller ingen rolle om linux ligger på "primary" eller "logical" partisjoner; det gjelder for både boot, root, swap og andre. Windows kan kun kun boote fra en "primary" partisjon". Om du har flere fysiske disker husk at windows kun kan boote fra den disken bios ser som disk nr 1. Men du kan omgå den svakheten med feks map-kommandoen i grub

edit: typo

Endret av gnom1
Lenke til kommentar

OK. Da blir oppsettet som under?

XP - NFTS 15 GB. Primary

HDD til XP - NFTS 46 GB. Primary

Linux - 7 GB. Logical

SWAP-partisjon. 512 mb. Logical

HDD til XP og Linux - 5 GB. Primary

Går dette?

Dessuten; da jeg holdt på i går, satt jeg opp en SWAP-partisjon. Jeg fikk den bare til å bli 510 mb, og ikke 512.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...