Goscinny Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Hei! Holder på å installere Linux, og deler nå opp i partisjoner. Partisjonene jeg skal ha er en partisjon til Linux, en SWAP, en til XP, en NFTS til filer på XP og en siste FAT til Linux OG XP. Så, under installasjonen, får jeg spørsmål om Logical eller Primary. Hva skal jeg velge på dei forskjellige her? Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Legg linux swap og wintendo på primære de to datapartisjonene på logiske Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 (endret) En disk kan ha maksimalt 4 "primary" partisjoner. For å omgå denne eldgamle og snåle begrensningen kan en av de 4 være en "extended" partisjon. En "extended" partisjon kan kun fungere som kontainer for "logical" partisjoner. Det kan være så mange "logical" partisjoner i en "extended" partisjon som man måtte ønske Det spiller ingen rolle om linux ligger på "primary" eller "logical" partisjoner; det gjelder for både boot, root, swap og andre. Windows kan kun kun boote fra en "primary" partisjon". Om du har flere fysiske disker husk at windows kun kan boote fra den disken bios ser som disk nr 1. Men du kan omgå den svakheten med feks map-kommandoen i grub edit: typo Endret 9. april 2006 av gnom1 Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 OK. Da blir oppsettet som under? XP - NFTS 15 GB. Primary HDD til XP - NFTS 46 GB. Primary Linux - 7 GB. Logical SWAP-partisjon. 512 mb. Logical HDD til XP og Linux - 5 GB. Primary Går dette? Dessuten; da jeg holdt på i går, satt jeg opp en SWAP-partisjon. Jeg fikk den bare til å bli 510 mb, og ikke 512. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Om den er 510 eller 512 har jo ingen betydning, men det er vel bare du og maskinen som har forskjellig oppfatning av prefikser. (f.eks. kan MB tolkes både som 1000 kB og 1024 kB) Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Og ikke glem å installere WinXP først, ettersom den automatisk overskriver MBR'en, med mindre du vil bruke XP sin bootloader til både windows og linux da... Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Jepp, fant ut at det var enklest å installere XP først. Prøvde en gang med Linux først, men det gikk ikke så bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå