RandiA Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Er sikkert på gal plass, men visste ikke bedre. Har et spørsmål om komprimering av C-disk. Min C-disk er bare på 5GB, har D på 100, og E på en del også, men da C kjører operativsystemet og en del viktige programmer jeg har, får den ofte for lite minne når jeg holder på med brenning, bilder og slikt. Da fikk jeg varsel om for lite minne, jeg fikk av noen programmer jeg kunne unnvære, og fikk spørsmål om å komprimere C, jeg svarte ja til dette, men ble litt skremt og stoppet opp. Nå har plutselig min C disk fått NTFS filsystem, mens de andre er FAT32..(Operativ system er WindowsXP) Har jeg gjort noe som er negativt nå? Hvilke følger kan dette få? Eller er det av liten betydning? I hvert fall fikk jeg 800MB ledig på C i stedet for 120MB. RandiA Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Tjaa ? kan hende virtuel minne/temp files som ikke får plass på C: Sjekk ut virtuel minne om den er systemstyrt ? Hvor mye ledig plass på C: ? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Det jeg egentlig spør om er:Nå har plutselig min C disk fått NTFS filsystem,(har ca 750MB ledig der nå) mens de andre er FAT32.Hvilken betydning, noe negativt, hva innebærer det at jeg plutselig har gjort om C-disk til NTFS filsystem, da jeg komprimerte. Den er ikke lengre FAT32...og dette kan jeg lite om, men jeg ville gjerne ha et tips om jeg har gjort noe "farlig" Randi Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Det jeg egentlig spør om er:Nå har plutselig min C disk fått NTFS filsystem,(har ca 750MB ledig der nå) mens de andre er FAT32.Hvilken betydning, noe negativt, hva innebærer det at jeg plutselig har gjort om C-disk til NTFS filsystem, da jeg komprimerte. Den er ikke lengre FAT32...og dette kan jeg lite om, men jeg ville gjerne ha et tips om jeg har gjort noe "farlig" Randi 5892287[/snapback] Det er ikke farlig, helt greit å ha NTFS filsystem men du har for lite plass på disken din.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Det er ikke farlig, helt greit å ha NTFS filsystem men du har for lite plass på disken din.. 5892347[/snapback] Takk skal du ha...nå ble jeg lettet. Skal jeg bare fortsette å komprimere resten da...jeg stoppet opp, trodde det var litt skummelt. 750MB? For lite til hva? Driver ikke med noe spill og slikt. Men en del bildebehandling, ripping av lydbøker og slikt.Vet ikke hvordan jeg kan få frigjort mer jeg, hadde lyst til å gjøre om D-disk, som er på 80GB til C-disk, men det er nok for vanskelig for meg...alt med ram, prosessor, og tårnet og slikt er ganske nytt, bare at jeg har beholdt min C-disk fra en tidligere stasjonær. Er takknemlig for små, ikke-for-avanserte tips RandiA Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Flytt storer filer som musikk, bilder/film osv. over til en annen partisjon. Legg swapfilen for virtuel minne over til en annen partisjon. Rydd opp disken din for gamle temp. osv filer(diskopprydding og defragmentering) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Ja, har alt av bilder, musikk, itunes etc på D-disk. Men jeg har noen store slektsprogrammer på C og kanskje litt vel mye på Oppstart. Men hva betyr dette: "Legg swapfilen for virtuel minne over til en annen partisjon"...kan ikke mye om dette jeg. (Kan om billedredigering, lage web-sites og slikt, men ikke "ting-inni-boksen") RandiA Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Ja, har alt av bilder, musikk, itunes etc på D-disk. Men jeg har noen store slektsprogrammer på C og kanskje litt vel mye på Oppstart. Men hva betyr dette:"Legg swapfilen for virtuel minne over til en annen partisjon"...kan ikke mye om dette jeg. (Kan om billedredigering, lage web-sites og slikt, men ikke "ting-inni-boksen") RandiA 5895731[/snapback] Min datamaskin>egenskaper>avansert>ytelse>innstillinger>avansert>virtuelt minne>endre>velg en annen partisjon og legg det til en annen partisjon. (slett samtidig C:/systemdisk> 0) > bruk> start maskinen på nytt... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Oi, hørtes skummelt ut...oppskriften var klar, men hva risikerer jeg med det? Hva innebærer det? Og hva oppnår jeg? Mister jeg noe viktig, hva kan gå galt? RandiA Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Du bruker vel XP operativsystem eller ? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Ja windowsxp. Det stod noe på C : total størrelse på sidevekslingsfil for alle stasjoner 768MB (768-1536)minne 768-1536..så stod det ledig plass 1486MB. Det stod også at 768 var nok plass. Skal jeg gjøre dette nå da? Ikke noe farlig med det? Vil det være positivt? Vil jeg finne igjen saker da? RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 PS Denne hørtes da så skummel ut: "(slett samtidig C:/systemdisk> 0) > bruk> " RandiA Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Rydd opp disken din aller først, slett alt du kommer over i diskopprydding og gamle restore punkter (den siste blir igjen i diske din) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 PS Denne hørtes da så skummel ut: "(slett samtidig C:/systemdisk> 0) > bruk> "RandiA 5896052[/snapback] Ikke noe skummelt ved det, du setter bare systemdisken til 0 for virtuelt minne.... Altså du bare flytter det over til en annen partisjon. (windows legger det alltid på systemdisken som default) da frigjør du mer plass i disken din. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Nå har jeg gått inn der, forstod ikke helt videre jeg, endret til D...da får den enormt med minne, men hvor sletter jeg C, setter til 0 og slikt? . Har kommet til endre og angitt D, men da ser jeg ikke hva jeg kan gjøre videre? RandiA Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Nå har jeg gått inn der, forstod ikke helt videre jeg, endret til D...da får den enormt med minne, men hvor sletter jeg C, setter til 0 og slikt? . Har kommet til endre og angitt D, men da ser jeg ikke hva jeg kan gjøre videre?RandiA 5896217[/snapback] Du setter systemdisken(C:) til 0 og velger en annen partisjon som har god plass, definerer virtuelt minne til 1.5 x mengden av fysisk minne i maskinen og restarter etter dette. Altså hvis du har 512MB minne i maskinen så setter du virtuelt minne til ca. 768 MB på stasjon D/E/F/G (HDD partisjon) eller hva det måtte hete.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Du verden mulig jeg har fått det til nå! Takket være din tålmodige hjelp. I hvert fall står det nå 1.5GB ledig på C og det har vært bare 700MB før. Men jeg slettet ikke C...skrev bare inn at den skulle ha 0. Når jeg går inn for å se, må jeg trykke på "endre" og da blir C stående der som "swap-disk" eller hva det kalles. Det vil vel vise seg (?) i praksis da, om det er D som fungerer som swap/virtuelt minne sted. Kanskje jeg tør å legge tilbake Photoshop på C igjen nå da..tok den av for å lette trykket der Nå tror jeg datasesjonen er ferdig for i natt. Mye prøving og feiling. Men jeg takker for god hjelp. RandiA Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Hvis du markerer D: så ser du om den har swap og hvor stor den er.. C: skulle du ikke slette, bare swapfilen(0) Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Med fare for å gjenta noe som allerede er sagt: Aldri, ALDRI komprimer disken. Det er en ytelses-killer uten sidestykke. Se for deg at alle filene er zippet og at du må pakke dem ut hver gang de skal brukes. Aiaiai Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Med fare for å gjenta noe som allerede er sagt: Aldri, ALDRI komprimer disken. Det er en ytelses-killer uten sidestykke. Se for deg at alle filene er zippet og at du må pakke dem ut hver gang de skal brukes. Aiaiai 5899354[/snapback] Jeg håper jeg ikke har gjort det da....stoppet opp med prosessen i hvert fall. Det ble blå farge på noe av det som lå på C, men jeg tok av fargevising. Tror den ble omgjort til NTFS filsystem, men det står ikke merket av for "komprimer stasjonen", så nå håper jeg alt er i orden. RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå