LiamH Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Hei! Min Mercedes 230E '85 (innsprøytning) vil av og til ikke starte. Dette skjer med noen dagers mellomrom. Den står bare å drar rundt uten at den starter. Hvis jeg da stopper og venter litt og tar på tenningen i 3 sek og vrir rundt, så starter den med en gang, som om ingenting er galt. Dette har skjedd hver gang bilen er varm. Har, som enkelte (Morten B) vet, vært plaget med kaldstarten, men det er nå fikset. Kan dette være et rele eller en kontaktfeil. Hva skal jeg se etter når dette skjer? Noen forslag? Liam Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Hvor mange slike tråder skal du lage? Har ikke du allerede fått gode råder og svar fra Morten B og de andre? "Morten B 18/02-2006 : 00:23 Post #2 Bruker Registrert: 27/05-2003 Innlegg: 481 Overspenningsreleet virker ikke.Enten er det sikringen på toppen av releet eller så er det defekt.Ligger på venstre side av batteriet. Alle motorer må ha ekstra tillskudd av bensin ved kald motor og ved akselerasjon.Før i tiden hadde K-jetronic innsprøytningen noe som heter varmkjøringsregulator.Den ga ekstra bensintrykk ved kald motor ved hjelp av en bimetallfjær som ble oppvarmet av kjølevannet.Når kjølevannet ble varmt bøyde bimetallfjæren seg slik at den forandret trykket i bensinregulatoren som den lå imot.Det var også koblet til en vakumslange til regulatoren.Den følte ved hjelp av vakumet i innsuget om du gav speed,og ved hjelp av det forandret bensintrykket.Dette trengte ikke strøm for å virke,men på din innsprøytning K(E)-jetronic har de tatt vekk den mekaniske regulatoren og byttet den med en elektrisk.Den bruker motortempgiveren til å gi ekstrabensin ved kald motor.I steden for vakum måler den hastigheten på spjeldet i luftmengdemåleren til å bestemme hvor mye ekstrabensin den skal ha ved f.eks akselerasjon.Når den ikke får strøm fra overspenningsreleet virker ikke dette.Releet har normalt aliminiumsvegger med rød topp som har et deksel over sikringen(e). " Heh, ser ut at jeg har mye mindre problemer med min merc, 82 modell 300 TD! Egentlig så har jeg ingen problem med den.. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 (endret) Hvor mange slike tråder skal du lage? Har ikke du allerede fått gode råder og svar fra Morten B og de andre? Heh, ser ut at jeg har mye mindre problemer med min merc, 82 modell 300 TD! Egentlig så har jeg ingen problem med den.. 5892201[/snapback] For det første, så er dette tråd nummer TO i forbindelse med startproblemer. For det andre, så gjelder ikke dette det problemet som du viser til, da dette gjaldt KALDSTART... Som nevnt i første innlegg er det problemet fikset (m.a.o. så er overspenningsreleet byttet), så det hjelper med VELDIG lite at du limer inn et svar som ber meg om å skifte det! Les innlegget og spørsmålet før du går løs på og kritiserer det som står der! P.s: Så fint for deg at du har en så bra bil! Endret 9. april 2006 av LiamH Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Hehe, neida jeg kritiserer ikke. Bare ser at du har mye mer problemer med din enn jeg har med min gammle venn Du har bensin og jeg har diesel. Og diesel er bedre enn bensin, sysn jeg. Har ikke så stor erfaring med bensin motorer, så kan ikke svare på problemet ditt. Les bruksanvisning, kanskje du finner noe der Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Hehe, neida jeg kritiserer ikke. Bare ser at du har mye mer problemer med din enn jeg har med min gammle venn Du har bensin og jeg har diesel. Og diesel er bedre enn bensin, sysn jeg.Har ikke så stor erfaring med bensin motorer, så kan ikke svare på problemet ditt. Les bruksanvisning, kanskje du finner noe der 5892274[/snapback] Jepp, har hatt en del problemer og siden jeg ikke kan NOE SOM HELST om innsprøytningsmotorer og Mercedeser, så blir jeg nødt til å spørre. Mercedes-verkstedet i byen har gitt meg så mange latterlige og feile svar, at jeg spør heller her på forumet, hvor bl.a. Morten B har vært helt fantastisk til å hjelpe. Bilen ble kjøpt, nettopp av den grunn, at den hadde en del feil som måtte rettes opp og derfor kostet den også bare 5000 kr. Hovedproblemene har dreid seg rundt oppstart, men også rundt småting som bl.a. sentrallåsen og lakken. Er helt klar over at det blir en del innlegg, men får så mye god hjelp her at jeg kan feilsøke og ordne ting selv! Da lærer jeg MASSE! Satser uansett på at det snart skal begynne å minke på innleggene. Begynner å se en ende på alt som må gjøres... Har også en Haynes bok (på svensk) som jeg har bladd side opp og side ned i, men uten å finne løsningen på de problemene jeg har hatt... Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Kan du lytte neste gang den ikke starter om du kan høre at bensipumpa går i ett sekund før du vrir det siste hakket på tenninga(starterinnslaget).Motoren din har en del problem med overslag inne i fordeleren,blant annet overslag fra rotor til rotorakselen.Men da skal ikke venting gjøre det noe bedre,så gi tilbakemelding om du hører pumpa svive. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Kan du lytte neste gang den ikke starter om du kan høre at bensipumpa går i ett sekund før du vrir det siste hakket på tenninga(starterinnslaget).Motoren din har en del problem med overslag inne i fordeleren,blant annet overslag fra rotor til rotorakselen.Men da skal ikke venting gjøre det noe bedre,så gi tilbakemelding om du hører pumpa svive. 5893402[/snapback] Jepp! Da skjedde det igjen. Den har startet helt fint i en uke nå, men i dag begynte den plutselig å dra rundt uten å starte etter en lengre kjøretur (motoren var m.a.o. varm). Bensinpumpa svivet, uten at den startet. Jeg prøvde en del ganger å starte uten suksess, men etter at jeg lot den stå i ro i ca. 5-10 min., så dro den plutselig rundt igjen. Det hørtes litt ut som om den slet litt med å komme i gang, men startet etter 3.sek. Den har ikke hatt problemer med å starte når den er kald siden den kom fra verkstedet sist gang. Det skal sies at bensinpumpa ikke sviver hver gang jeg skrur på tenninga flere ganger etter hverandre, men bilen starter likevel selv om pumpa sviver eller ikke. Denne gangen ville den i allefall ikke starte selv om jeg hørte pumpa eller ikke... Hva i all verden kan være galt? Endret 11. april 2006 av LiamH Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Det kan være flere sammenhenger til dette,men det hadde vært interesant å finne ut av om pluggene var helt tørre når den ikke vil starte.Noen ganger så lekker dysene litt etter du har stoppet og hvis ikke teningsanlegget 100% klarer den ikke å tenne med en gang.Da blir pluggene druknet enda mere og du har et problem.Da vil venting fordampe bensinen og den vil klare å tenne på noen sylindere,men putre litt til pluggene er helt rene.Sier ikke at dette er svaret,men bør sjekkes.Nå som du vet hvilken temperatur bilen har når den ikke har startet noen ganger.Prøv å kjør motoren like varm som sist før den ikke startet og med like lang ventetid før du prøver.Ta av styreenheten til motoren,den skal starte greit uten styreboksen på. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Det kan være flere sammenhenger til dette,men det hadde vært interesant å finne ut av om pluggene var helt tørre når den ikke vil starte.Noen ganger så lekker dysene litt etter du har stoppet og hvis ikke teningsanlegget 100% klarer den ikke å tenne med en gang.Da blir pluggene druknet enda mere og du har et problem.Da vil venting fordampe bensinen og den vil klare å tenne på noen sylindere,men putre litt til pluggene er helt rene.Sier ikke at dette er svaret,men bør sjekkes.Nå som du vet hvilken temperatur bilen har når den ikke har startet noen ganger.Prøv å kjør motoren like varm som sist før den ikke startet og med like lang ventetid før du prøver.Ta av styreenheten til motoren,den skal starte greit uten styreboksen på. 5905552[/snapback] Som vanlig, takk for all hjelp! Synes det du sier om pluggene høres veldig fornuftig ut. Fordeler, rotor er nylig skiftet, men pluggene er rimelig gammel. Kom også til å tenke på at dette er de samme pluggene som har stått i mens jeg hadde det forrige problemet med kaldstarten. Tipper de er rimelig sotete nå etter all filingen på tenninga uten at den startet. Den fikk jo også helt feil blanding på tomgang. Skal skifte pluggene til å begynne med og se ann om problemet fortsetter. Kommer da til å sjekke om pluggene er fuktige hvis problemet oppstår igjen. Forresten... Styreenheten, hvor står den og hva gjør den? Skal jeg ta den av uansett om den starter eller ikke? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Styreenheten står ved siden av det berømte overspenningsreleet bak batteriet.Grunnen til at jeg vil at du skulle prøve å koble den av er for å sjekke at motoren er grunnjustert riktig og at den kan starte greit varm/halv-varm uten hjelp av tilskuddsbensin.Da vet du neste gang den ikke starter at du kan ta av stikket og vite at den fremdeles skal kunne starte.PÅ den måten vet du at det ikke er det elektriske som lager krøll for deg.Styreenheten er den store sorte boksen med aliminiumstopp på. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Har nå blitt rimelig sikker på at det er lekasje i en eller flere av dysene. Hvordan tar man en skikkelig rens på dem? Kan man skru dem ut og rengjøre dem eller gjøres det ved å fylle rensemiddel på tanken? Hva heter i såfall dette produktet og hva koster det? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Har kjørt både motor og dyserens uten at det hjalp! Skal bensinpumpa gå i to sekunder hver gang man setter på tenninga? Pumpen på min bil går av og til lenge og av og til ikke i det hele tatt... Enkelte ganger når den starter uten problemer, så hører jeg IKKE pumpa svive først (dette er etter at bilen er varmkjørt). Er det en regel på dette eller er det noe som regulerer hvor lenge, og om, pumpa skal slå inn? Startproblemet oppstår KUN med varm motor og kort tid etter at den er stoppet (f.eks ved et kjapt butikkbesøk). Den starter likevel bestandig etter kort tid (5-15 min). Har opplevd et par ganger at turtallet plutselig øker i 2 sek. (akkurat som om noen gir litt gass) under kjøring. Når den omsider starter etter at et av de utallige startproblemene har oppstått, så virker det som om motoren akkurat klarer å dra seg i gang, så øker plutselig turtallet til ca.1100-1300 rpm og så faller det ned på normalen igjen (750 rpm)... Høres dette ut som et problem (lekasje?) i en eller flere av dysene? Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Vi hadde noen startproblemer på mercedes vår noen ganger (230E '90). Da var den en stor slange som var løs i bunnen av motoren. Når du står foran bilen og ser nedi motorrommet, så stikker du hånda ned på høyre side mellom alt tullet der. Så når du har fått hånda langt nok ned, så skal du kjenne en stor slange / røyr. Press den litt til venstre så den er helt på plass. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Takk for respons! Har hørt snakk om en slange, ja, som kan løsne. Synes bare det er rart at det ikke påvirker bilen oftere enn kun i de situasjonene der den er varm og nettopp stoppet... Hadde dere sporadiske startproblemer? Var det både når den var varm og kald? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Har du byttet pluggene enda? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 2. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2006 Har du byttet pluggene enda? 6417117[/snapback] Jepp! Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Styreenheten står ved siden av det berømte overspenningsreleet bak batteriet.Grunnen til at jeg vil at du skulle prøve å koble den av er for å sjekke at motoren er grunnjustert riktig og at den kan starte greit varm/halv-varm uten hjelp av tilskuddsbensin.Da vet du neste gang den ikke starter at du kan ta av stikket og vite at den fremdeles skal kunne starte.PÅ den måten vet du at det ikke er det elektriske som lager krøll for deg.Styreenheten er den store sorte boksen med aliminiumstopp på. 5905761[/snapback] Har du prøvd dette? Bensinpumpen skal fungere som du sier.Slår man på tenningen starter pumpa,men slår du av å på tenningen uten å vente litt starter den ikke. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Styreenheten står ved siden av det berømte overspenningsreleet bak batteriet.Grunnen til at jeg vil at du skulle prøve å koble den av er for å sjekke at motoren er grunnjustert riktig og at den kan starte greit varm/halv-varm uten hjelp av tilskuddsbensin.Da vet du neste gang den ikke starter at du kan ta av stikket og vite at den fremdeles skal kunne starte.PÅ den måten vet du at det ikke er det elektriske som lager krøll for deg.Styreenheten er den store sorte boksen med aliminiumstopp på. 5905761[/snapback] Har du prøvd dette? Bensinpumpen skal fungere som du sier.Slår man på tenningen starter pumpa,men slår du av å på tenningen uten å vente litt starter den ikke. 6424770[/snapback] Har ikke prøvd, men skal prøve. Motoren er helt varm hver gang den ikke vil starte, men den starter også uten problemer med samme temperatur. Så, da kjører jeg motoren varm og kobler fra styreenheten, for å se at den fortsatt starter. Gjentar det neste gang motoren ikke vil starte for å se om det forandrer noe. Hvis den oppfører seg likedan som nå, så er det ikke det elektriske! Stemmer det? Endret 3. juli 2006 av LiamH Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Hmmm... Kan skyte inn med en merkelig episode som skjedde i dag når jeg kom hjem fra jobb og skulle stoppe bilen. Kjørte opp bakken med automat-giret stående manuelt i 2 og da jeg kom til oppkjørselen og satte den i "Parking", så begynte turtallet å gå ujevnt og mellom 1500-2200 rpm. Slik fortsatte den, mens jeg prøvde å sette giret i neutral og revers osv. for å se om det hjalp, men uten noe resultat. Så ga jeg den litt gass og da roet den seg betraktelig og gikk ned til ca. 750 rpm igjen, men den gikk likevel litt ujevnt... Kan dette ha noe sammenheng med start/stopp -problemet? Hvilke komponenter kan det i så fall være feil med? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 slik oppførsel kan du få hvis tomgangskontakten er defekt.Da står regulatoren litt åpen.Da hjelper det gjerne å sparke gassen litt fort inn slik at tomgangskontakten Fungerer igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå