Gå til innhold

KRL i skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KRL er ganske kult, jeg digger religøse debatter i klasserommet. Det eneste som suger kraftig er oppgavene.

6247477[/snapback]

Enig, slike diskusjoner er fete.

Men hadde nesten aldri slike vi...

Lærerinna vår satt altid å leste fra en eller annen historie fra bibelen... :ermm:

Lenke til kommentar

Vi har godt av å lære om de store verdensreligionene. Men det vi trenger er en nøytral vinkling og en lik fordeling av pensum mellom religionene. Jeg er ikke fornøyd med hvordan alt, spesielt etikk, blir sett på og vurdert med et kristent verdigrunnlag.

Lenke til kommentar
Ser tilbake på Ungdoms skolen da vi hadde KRL, lærern var jødisk.

 

Hun prøvde for en vær pris og fortelle hvor fantastisk denne relgionen var, skulle ønske jeg hadde hatt en lærer som var mer anonym om sin tro's holdning.

6252320[/snapback]

 

Desverre tror jeg ikke det er mulig i et slik fag. I alle mine år på skole har jeg ikke hatt en lærer som ikke har påvirket faget med sin tro og sagt at den var den "beste".. Kan skjønne at de ikke klarer å være helt nøytral, men noen lærere er bare helt ekstrem akkuratt når det gjelder det der..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

KRL var for meg på ungdomsskolen Kr(l). Vi hadde sikkert 80% om kristendom, 15% om andre religioner og 5% om Livssyn. Dog skal læreren vår ha kudos for å gjennomgå kapitellet om seksualitet på en ordentlig måte. Ikke noe "Vi tar kapitelet om seksualitet som lekse til neste time". Vi så en video om emnet, og hadde prosjekt om det. Meg og noen kamerater laget en snerten animasjonsfilm ved hjelp av modell leire (modelleskit?).

 

På mellomtrinnet var saken en annen biff. Hadde en humanetiker som lærer. Utrolig kul lærer igrunnen. Vi lærte masse om livssyn, hvilket igrunnen var ganske digg. Vi lærte selvfølgelig om kristendom, jødedom osv. Diskusjoner hadde vi også, selv om jeg nå stiller meg tvilende til hvilken kvalitet de kan ha hatt.

 

Problemet med KRL-faget på ungdomskoler idag er at alle andre religioner og livssyn blir endprioritert iforhold til kristendommen. Skal man lære om budhisme, hinduisme, islam og de andre store verdensreligionene må man ha god tid. På vår skole lærte vi ikke noe om satanisme heller, hvilket er synd fordi alle i klassen hadde et totalt forvrengt syn på det. (Satanister tror på satan sjøl, hører på death-metal dagen lang, osv osv.) Jeg sier selvfølgelig ikke at man skal kutte ut kristendommen, men likestille den med de andre store verdensreligionene og livssyn hadde vært utmerket!

 

Dessuten må vi få skillt kirke og stat. Religion hører ingen steds hjemme i politikken. Kirken ble i middelalderen ol. brukt som et maktapparat som skulle kontrollere folket. Jeg vil ikke at kirken skal være med på å påvirke politikerne til å favorisere kristendommen i den norske skole. Ikke vil jeg at kristendommen skal bestemme når de ofisielle helligdagene (Fridagene) i Norge er heller. Det er diskriminering mot muslimer, hinduister og andre religiøse og ikke religiøse mennesker!

Lenke til kommentar
For min del var KRL bare en positiv opplevelse, men det mest på grunn av en genial lærer.. Vi lærte like mye om etikk og fillosofi som relegion..

 

Når det gjelder relegionslære er det kjekt vist man skal prøve å forstå andre kulturer f.eks. Andre mennesker.

5890730[/snapback]

 

Deler båt med Pikie her.

Er selv ateist, men KRL var et av fagene jeg fikk mest ut av på grunnskolen.

Kun takket være en ikke-troende lærer som lot oss reflektere over ting som vi ville.

Interessante og givende diskusjoner oppstod hver eneste time.

 

Det er synd at dette interessante faget om tro, kultur og etikk skal ødelegges av udugelige lærere...

Lenke til kommentar

 

På vår skole lærte vi ikke noe om satanisme heller, hvilket er synd fordi alle i klassen hadde et totalt forvrengt syn på det. (Satanister tror på satan sjøl, hører på death-metal dagen lang, osv osv.)

6403493[/snapback]

 

Det er vel ikke så rart at læreren ikke tar seg bryet med å lære elevene om samtlige små livssyn. Jeg vet ikke hvor mange satanister det er i Norge, men det kan umulig være så veldig mange. I hvertfall ikke om kravet for å være satanister mer enn å ha sagt "jeg er satanist" i løpet av ungdomstiden.

Lenke til kommentar
KRL er en viktig del av alle kulturer og er defor viktig å kunne!

5890745[/snapback]

læreren vår gir helvete i det faget, vi bare snakker om mye annet i de timene ho sir

at ho sjøl ikke er kristen og liker ikke faget spessielt.

Lenke til kommentar

Akk ja, jeg begynner sikkert å bli gammel, når jeg gikk på skolen var eget livsynsfag i tillegg til kristendom (timene gikk parallelt). Jeg tok livsyn og føler jeg har fått en balansert fremstilling, uten å legge vekt på en spesiell religion, i tillegg til etikk og filosofi. Forhåpenligvis er dette hva KRL faget skal inneholde i dag, men det virker (ut i fra tidligere poster) at det er veldig avhengig av læreren. Kanskje læreplanen burde vært litt mer oppstrammet?

Lenke til kommentar

Det kan vel også være elevene som gjør timene dårlige eller det kan være slik at timene ikke er dårlige, men at det bare er elevene som syter fordi de ikke får lære om det de vil. Slik forekommer jo i alle fag. I engelsken synes mange elever at det er unødvendig å lese skjønnlitteratur og lese om UK og USA og skjønnlitteratur når man heller kan høre på engelsk/amerikansk poppmusikk.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Akk ja, jeg begynner sikkert å bli gammel, når jeg gikk på skolen var eget livsynsfag i tillegg til kristendom (timene gikk parallelt). Jeg tok livsyn og føler jeg har fått en balansert fremstilling, uten å legge vekt på en spesiell religion, i tillegg til etikk og filosofi. Forhåpenligvis er dette hva KRL faget skal inneholde i dag, men det virker (ut i fra tidligere poster) at det er veldig avhengig av læreren. Kanskje læreplanen burde vært litt mer oppstrammet?

6411783[/snapback]

 

Hmm hadde livssyn i stedet for kristendomsundervisning (eller hva det nå het) på barneskolen (begynner å bli en del år siden da :p), men kan ikke huske at vi hadde noe valg på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Om man får noe ut av KRL-faget er det læreren som avgjør, På barneskolen hadde jeg en lærer som bare var opptatt av å synge salmer og spille blokkfløyte, det var heller lite givende.

6412056[/snapback]

hehe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...