Gå til innhold

KRL i skolen

Anbefalte innlegg

Jeg VET ikke, men mener aa huske det staar noe i grunnloven om at Norge skal vaere et kristent land, og at skolen skal laere opp kristne? eller lignende i allef all.
Du har delvis rett, skolens formålsparagraf inneholder vel noe om kristendommen, og Norges statsreligion er fortsatt kristendommen, inntil vidre. Sistnevnte kan jeg fint være med på å endre, da jeg ikke nødvendigvis synes en stat som sådann trenger noen religion.

5932359[/snapback]

Statsreligion mener jeg ogsaa er en uting, og kirken faar altfor mye penger fra "falske" medlemmer, men det er en annen diskusjon.

5932630[/snapback]

Akkurat pengene er jo medlemens feil.

5932653[/snapback]

Er dine foreldre medlemer av statskirke blir også du det. Selv om du melder deg ut for kirke fortsatt pengen dine. Men hvis du melder deg inn i Human etisk forbund så får de pengene istedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det som plager meg er at alle "hyklerene" som skriker ut om statskirkens neve inn i pengekasse, men alikevell bruker kirken flittig når de gifter seg, har dåp/konfermasjon, begravelse osv..

Er ikke noe statskirke tilhenger selv så det er sagt...

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det rett nå? Att visst jeg melder meg ut av stats kirka, da må jeg betale 300 kr i året visst jeg ikke melder meg inn i ett annet trosamfunn som foreksempel  Human Etisk forbund?

5934729[/snapback]

Ikke akkurat.

Man betaler 300 kroner i kirke/trosskatt hvert aar. Dette MAA betales, du har inget valg. Er du medlem av et trossamfunn gaar pengene til dette, hvis ikke gaar det automatisk til statskirka. (er du medlem i statskirka gaar det selvfoelgelig til statskirka).

Sorry for off-topic. Noen som har lyst til aa starte en egen traad?

Lenke til kommentar

Det må være et overordnet mål å dyrke frem en ikke-dogmatisk skole; basert på livssynsnøytralitet. Skolen skal blant annet ha som oppgave å formidle sentrale fellesmenneskelige verdier, gi rom for kritisk og kreativ tenkning, samt gi næring til rasjonell kunnskap.

KRL-faget slik vi kjenner det i dag er utdatert.

Lenke til kommentar
Tror ikke Den Norske Kirke får pengene om du ikke er medlem der, da heter det vel en skatt som blir fordelt på hele dritten.

5935002[/snapback]

De fortsetter å motta din sats så lenge du ikke melder deg inn i noe annet.

5935141[/snapback]

Ja vel, jeg trodde det var slutt på det, at du da betalte en mer generell skatt. Men jeg tørr ikke si for sikkert...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Når jeg hadde krl var faget bare om kristendommen. Læreren var tydelig kristen fanatiker og prøvde å lerke av seg det kristendom fnattet på oss andre i en lett påvirkelig alder.

Hadde faget derimot tatt for seg andre kulturer og angrepet andres og våres kulturer, normer, dogmer og religion med ett kritisk blikk ja da hadde faget straks blitt interessant.

Har blitt voksen nå og eg tror lenger ikke på "mannen bak gardinen" "mannen i skyene" "ånden som fins i alle oss" etc. Tror heller ikke på tanfeen eller julenissen selv om det er noen fine ritualer. Akkurat som det kan være kjekt å delta i kristendommens ritualer som bryllup og dåp.

Bare kall meg bedreviter, tar d som ett kompliment.

Edit: svar på spørsmålet til trådstarter: nei i arbeidslivet har en veldig lite nytte av krl. Avhenger selvf av jobb og kontekst og bla bla. Men på ett mer personlig nivå gir krl en forklaring på hvorfor voksne mennesker går i kirken, ber til gud, etc etc.

5890965[/snapback]

Læreren vår er ganske kriste-fantatiker. prøver å press på oss en religion..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Faget KRL er til spott for landet. Kristendom, Religion og Livssyn. Alt vi lærte var kristendom, noe som i sin tur økte min forakt for svineriet. Religion og livssyn er definitivt en viktig del av generell verdensforståelse, men å tvinge dagens unge til å svelge unna kristne verdier er skittent og direkte mishandling.

Lenke til kommentar
Når begynner man å betale disse 300kr i skatt til kirken? ..

6208135[/snapback]

kirken får skatteinntekter fra navnet ditt blir skrevet i folkeregisteret så vidt jeg vet..

men du betaler selvsagt ikke disse kronene i skatt før du er myndig.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

KRL er vel et helt unyttig fag for folk som "ikke bryr seg".

Jeg syntes det var et helt tullete fag. Men var vel fordi den tullete læreren vi hadde alltid skulle fortelle om de rare "synene" og slike ting hun hadde hatt. Hun var hyperkristen. Kan ikke huske å ha lært om noen religion enn kristendommen.

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Religions læreren min sier at man har godt av å lære om andres og "norges" religon. Men jeg kunne ikke brydd meg faen altså. Er så anti religion.

6230952[/snapback]

Ja snart er vel ikke kristendommen norges mest utbredte religion heller... :p

Lenke til kommentar

Statskirken skal bort! Det er nå min mening, og K og R'en i KRL også!

Det å undervise i Kristendom og religion er helt meningsløst, helt forferdelig bortkastet.

Forsvarsreplikken til min nåværende KRL-lærer lyder: "Men vi må jo få kunnskap om alle religioner slik at vi kan velge den som passer oss!"

Eh.? Joda, velge den som passer oss.. Vil tro at de aller fleste kristne ikke leste seg til å bli kristen, og heller fikk dette såkalte "kallet" fra en høyere makt.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Å lære om ulike trosretninger og kulturer tror jeg alle har godt av, kanskje ikke i arbeidslivet nødvendigvis, men som menneske...  ;)

6236357[/snapback]

Jepp, det finnes knapt bedre måter å bekjempe fordommer og annet søl som blusser opp når man ikke lærer om det, det vil jo så klart være enkelte som skiller seg ut uansett hvor mye man lærer om det ene eller andre, men andelen blir betraktelig mindre jo mer man lærer om det aktuelle teamet.

Når det gjelder nytteverdien for en videre ut i arbeidslivet så tror jeg strengt talt ikke den er stort, slik som du også påpeker, det spørs jo selvsagt litt på hvordan jobb man havner i, og hvordan jobber man ikke havner i. Men det er faktisk svært lite av de vi lærer på skolene i dag som vi faktisk får bruk for videre i arbeidslivet, men det kan jo en viss nytteverdien på hvordan man velger å oppføre seg ovenfor andre.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...