Gå til innhold

KRL i skolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Læreplanen

http://odin.dep.no/filarkiv/254295/Laereplan_KRL_.pdf

Slik jeg tolker den så skal KRL bestå av 1/3 kristendom. Dette stemmer temmelig bra med hva jeg selv har erfart. Den nevner ikke Satanisme som er en del av "annet religiøst mangfold og livssyn"

5932262[/snapback]

Slik forstår jeg det oggså. Husker fra kapitelet "religiøst mangfold" at "nyreligiøsitet og New Age" ble tatt opp.

Lenke til kommentar
Læreplanen

http://odin.dep.no/filarkiv/254295/Laereplan_KRL_.pdf

Slik jeg tolker den så skal KRL bestå av 1/3 kristendom. Dette stemmer temmelig bra med hva jeg selv har erfart. Den nevner ikke Satanisme som er en del av "annet religiøst mangfold og livssyn"

5932262[/snapback]

Har ikke en PDF-viewer tilgjengelig atm, men er den for 10.?

5932284[/snapback]

Den gjelder grunnskolen fra 1-10 klasse.
Lenke til kommentar
Problemet med KRL er jo at  man ikke har en nøytral religionsundervisning i Norge. Alle religioner skulle vært likestilt, og kristendommen skulle ikke vært favorisert slik den er i dag. Når det er sagt så mener jeg KRL er et viktig fag, og norske elever har godt av å lære om historie, og KRL gir jo en dybere undervisning i religionshistorie enn samfunnsfag.

5930298[/snapback]

Det er tull å ikke favorisere Statens religion.

5930570[/snapback]

Hvorfor i allverden skal vi favorisere en religion fordi kongefamilien er kristne? Andre religioner er like viktig historie, og elevene har like stor nytte av å lære om de. Majoriteten av norges befolkning er ikke engang kristne, de er ateister, så hvorfor lærer elever da så lite om ateisme?

5930723[/snapback]

Jeg VET ikke, men mener aa huske det staar noe i grunnloven om at Norge skal vaere et kristent land, og at skolen skal laere opp kristne? eller lignende i allef all.

Og alle andre religioner er ikke like viktig historie. Kristendommen har i 1000 aar vaert den suverent viktigste religionen i Norge, og dette har selvfoelgelig vaert med paa aa forme vaar kultur. Og faktum er at de aller fleste skolebarn er doept og staar skrevet som kristne, da er det naturlig at de laerer litt om kristendommen.

90% av elevene i Frankrike kan saavidt navngi 5 religioner, og nesten ingen vet noe som helst om andre religioner enn deres egen (som oftest kristendommen). Det er rett og slett tragisk. Har ingen form for basiskunnskap i det heletatt. Dette fordi de ikke har religionsopplaering som fag. Jeg er for KRL i grunnskolen, med fokus paa kirstendommen. :)

Lenke til kommentar
Jeg VET ikke, men mener aa huske det staar noe i grunnloven om at Norge skal vaere et kristent land, og at skolen skal laere opp kristne? eller lignende i allef all.
Du har delvis rett, skolens formålsparagraf inneholder vel noe om kristendommen, og Norges statsreligion er fortsatt kristendommen, inntil vidre. Sistnevnte kan jeg fint være med på å endre, da jeg ikke nødvendigvis synes en stat som sådann trenger noen religion.
Lenke til kommentar

Skal ikke skrive så mye, kommer bare til å tråkke og såre noen :ermm:

Men det KRL tar for seg om etikk er greitt, og det kristendommen tar for seg av at man skal vise respekt og ikke banne og slå ihjel og sånt (legger grunnlaget for at ungene ikke skal vokse opp som noen j¤vla hip hop'ere som tror de er noe stort før de møter noen som faktisk er større enn dem og de ender i grava fordi de ikke klarte å holde kjeft)

Men at man ikke har nytte av matematikken er ikke noe argument, skulle egentlig ønske at vi hadde matte på VK1 Elektro, er det noe fag som er relativt i det daglige livet så er det matte og norsk, deretter engelsk (ihvertfall etter mitt syn)...

Lenke til kommentar
Du har delvis rett, skolens formålsparagraf inneholder vel noe om kristendommen, og Norges statsreligion er fortsatt kristendommen, inntil vidre. Sistnevnte kan jeg fint være med på å endre, da jeg ikke nødvendigvis synes en stat som sådann trenger noen religion.

5932359[/snapback]

Litt off-topic dette egentlig. For meg blir det totalt feil og blande religion og politikk.

Lenke til kommentar

5932359[/snapback]

Statsreligion mener jeg ogsaa er en uting, og kirken faar altfor mye penger fra "falske" medlemmer, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

5932359[/snapback]

Statsreligion mener jeg ogsaa er en uting, og kirken faar altfor mye penger fra "falske" medlemmer, men det er en annen diskusjon.

5932630[/snapback]

Akkurat pengene er jo medlemens feil.

Lenke til kommentar

5932359[/snapback]

5932630[/snapback]

Akkurat pengene er jo medlemens feil.

5932653[/snapback]

Ikke direkte. Mange som blir doept og konfirmert, uten aa egentlig vaere kristen. Hvis du melder deg ut, men ikke melder deg inn i et annet samfunn, betaler du 300kr per aar til statskirka uansett :) Er med andre ord ulovlig aa vaere agnostiker (eller bare gnien).

Tingen er at mange blir doept uten aa tenke paa det, og konfirmerer seg fordi alle andre gjoer det. Dermed faar statskirka masse masse medlemmer de ikke skulle hatt, og alle disse betaler 300kr kirkeskatt.

Det som er verst er vel at hvis du ikke er skrevet inn i noe trossamfunn gaar penga til statskirka.

Lenke til kommentar
Problemet med KRL er jo at  man ikke har en nøytral religionsundervisning i Norge. Alle religioner skulle vært likestilt, og kristendommen skulle ikke vært favorisert slik den er i dag. Når det er sagt så mener jeg KRL er et viktig fag, og norske elever har godt av å lære om historie, og KRL gir jo en dybere undervisning i religionshistorie enn samfunnsfag.

5930298[/snapback]

Det er tull å ikke favorisere Statens religion.

5930570[/snapback]

Hvorfor i allverden skal vi favorisere en religion fordi kongefamilien er kristne? Andre religioner er like viktig historie, og elevene har like stor nytte av å lære om de. Majoriteten av norges befolkning er ikke engang kristne, de er ateister, så hvorfor lærer elever da så lite om ateisme?

5930723[/snapback]

Kristendommen skal ikke favoriseres fordi kongefamilien er kristen, men fordi at kristendommen står bak formingen av landet, fordi kristendommen er sentral i veldig mange kulturelle begivenheter her i landet. 17. mai f.eks. Jeg vet ikke hvor jeg kan finne islams plass i 17. mai - ei heller jødene som det den 17 mai 1814 ble slått fast at ikke skulle ha adgang til riket.

5930847[/snapback]

Uheldigvis så er det slikt.

Håper det ordner seg da vi skiller stat og kirke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...