Jørnan Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Prosentandelen som erkristendom varierer vel veldig? På ungdomskolen har vi mye mer kristendomsundervisning i 8. og 9. klasse enn i 10. Da er det fokusert mer på andre religioner. Så jeg vil tippe den andelen varierer med minst 20 % fra år til år, uten å ha foretatt meg noen undersøkelser. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Prosentandelen som erkristendom varierer vel veldig? På ungdomskolen har vi mye mer kristendomsundervisning i 8. og 9. klasse enn i 10. Da er det fokusert mer på andre religioner. Så jeg vil tippe den andelen varierer med minst 20 % fra år til år, uten å ha foretatt meg noen undersøkelser. 5930917[/snapback] Den varierer også fra skole til skole, og fra lærer til lærer. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Jeg gikk på kristen skole, og vil tro at rundt 50 % av KRL-faget ble brukt på andre religioner enn kristendommen. Femti prosent gikk nok på kristendommen, og de resterende prosentene ble jo naturligvis fordelt. Mener å huske vi lærte om både islam, jødedom, bahai-tro(!), hinduisme og budisme(læreren akket seg oppover trappene med en "ressurskoffert" fra Deichmanske bibliotek - så det er jeg helt sikker på) ++. Hadde også skriftlige prøver om f.eks. islam. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Jeg gikk på kristen skole, og vil tro at rundt 50 % av KRL-faget ble brukt på andre religioner enn kristendommen. Femti prosent gikk nok på kristendommen, og de resterende prosentene ble jo naturligvis fordelt. Mener å huske vi lærte om både islam, jødedom, bahai-tro(!), hinduisme og budisme(læreren akket seg oppover trappene med en "ressurskoffert" fra Deichmanske bibliotek - så det er jeg helt sikker på) ++. Hadde også skriftlige prøver om f.eks. islam. 5930926[/snapback] Så flott da, jeg har allerede sagt at jeg er klar over at det blir utført undervisning i andre religioner i Norge i dag. Men problemet er at det er for lite av det, og for mye kristendomm. 50% kristendomm i et fag som skal omhandle en hel haug med religioner i tillegg til etikk og moral er alt for mye. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Jeg gikk på kristen skole, og vil tro at rundt 50 % av KRL-faget ble brukt på andre religioner enn kristendommen. Femti prosent gikk nok på kristendommen, og de resterende prosentene ble jo naturligvis fordelt. Mener å huske vi lærte om både islam, jødedom, bahai-tro(!), hinduisme og budisme(læreren akket seg oppover trappene med en "ressurskoffert" fra Deichmanske bibliotek - så det er jeg helt sikker på) ++. Hadde også skriftlige prøver om f.eks. islam. 5930926[/snapback] Så flott da, jeg har allerede sagt at jeg er klar over at det blir utført undervisning i andre religioner i Norge i dag. Men problemet er at det er for lite av det, og for mye kristendomm. 50% kristendomm i et fag som skal omhandle en hel haug med religioner i tillegg til etikk og moral er alt for mye. 5930948[/snapback] Jeg sier det igjen, jeg gikk på kristen skole, og tviler på at det ble undervist mer enn nødvendig i andre religioner. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Jeg gikk på kristen skole, og vil tro at rundt 50 % av KRL-faget ble brukt på andre religioner enn kristendommen. Femti prosent gikk nok på kristendommen, og de resterende prosentene ble jo naturligvis fordelt. Mener å huske vi lærte om både islam, jødedom, bahai-tro(!), hinduisme og budisme(læreren akket seg oppover trappene med en "ressurskoffert" fra Deichmanske bibliotek - så det er jeg helt sikker på) ++. Hadde også skriftlige prøver om f.eks. islam. 5930926[/snapback] Så flott da, jeg har allerede sagt at jeg er klar over at det blir utført undervisning i andre religioner i Norge i dag. Men problemet er at det er for lite av det, og for mye kristendomm. 50% kristendomm i et fag som skal omhandle en hel haug med religioner i tillegg til etikk og moral er alt for mye. 5930948[/snapback] Jeg sier det igjen, jeg gikk på kristen skole, og tviler på at det ble undervist mer enn nødvendig i andre religioner. 5930955[/snapback] Vel, jeg gikk på offentlig skole, og jeg hadde en kristen lærer som med vilje hoppet over kapittelet om satanisme. Vi hadde også langt mer enn 50% kristendomm, så dette varierer nok veldig. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Det tyder jo i såfall på ekstremt dårlig oppfølging av læreplanen. I slike tilfeller må du som skolens kunde, naturligvis klage og gi beskjed om dette til ledelsen. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Det tyder jo i såfall på ekstremt dårlig oppfølging av læreplanen. I slike tilfeller må du som skolens kunde, naturligvis klage og gi beskjed om dette til ledelsen. 5931040[/snapback] Og det gjorde jeg selvfølgelig. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Det tyder jo i såfall på ekstremt dårlig oppfølging av læreplanen. I slike tilfeller må du som skolens kunde, naturligvis klage og gi beskjed om dette til ledelsen. 5931040[/snapback] Og det gjorde jeg selvfølgelig. 5931073[/snapback] Og skolen svarte ved å tilby deg og de andre elevene/kundene et tilbud slik at dere alle ble fornøyde?`F.eks. ekstra KRL-timer? Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Det tyder jo i såfall på ekstremt dårlig oppfølging av læreplanen. I slike tilfeller må du som skolens kunde, naturligvis klage og gi beskjed om dette til ledelsen. 5931040[/snapback] Og det gjorde jeg selvfølgelig. 5931073[/snapback] Og skolen svarte ved å tilby deg og de andre elevene/kundene et tilbud slik at dere alle ble fornøyde?`F.eks. ekstra KRL-timer? 5931076[/snapback] Nei, de svarte med at læreren følte hun ikke hadde kunnskaper nok til å undervise i kapittellet om satanisme, og at hun heller ikke så på det som en nødvendighet. Jeg gadd ikke å bry meg mer, da jeg ikke har interesse av å bli undervist i det, siden jeg kan det meste som står der fra før, og siden jeg var den eneste som reagerte ble det ikke gjort noe med. Endret 16. april 2006 av Goz Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Hvis du synes det er så fryktelig at læreren din ikke fulgte lærereplanene skulle du naturligvis forfulgt saken. Du har ikke fått den undervisningen du har krav på, og da må du kjøre på mot ledelse/skoleeiere. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Hvis du synes det er så fryktelig at læreren din ikke fulgte lærereplanene skulle du naturligvis forfulgt saken. Du har ikke fått den undervisningen du har krav på, og da må du kjøre på mot ledelse/skoleeiere. 5931271[/snapback] Jeg synest ikke det var så galt at de ikke fulgte læreplanen, jeg synest læreplanen er gal. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Hvis du synes det er så fryktelig at læreren din ikke fulgte lærereplanene skulle du naturligvis forfulgt saken. Du har ikke fått den undervisningen du har krav på, og da må du kjøre på mot ledelse/skoleeiere. 5931271[/snapback] Jeg synest ikke det var så galt at de ikke fulgte læreplanen, jeg synest læreplanen er gal. 5931281[/snapback] Læreren kan ikke endre på hva den skal lære elevenen fordi den ikke liker læreplanen. Det er en sak politikere og utdanningsdirektorat og departement må vurdere. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Hvis du synes det er så fryktelig at læreren din ikke fulgte lærereplanene skulle du naturligvis forfulgt saken. Du har ikke fått den undervisningen du har krav på, og da må du kjøre på mot ledelse/skoleeiere. 5931271[/snapback] Jeg synest ikke det var så galt at de ikke fulgte læreplanen, jeg synest læreplanen er gal. 5931281[/snapback] Læreren kan ikke endre på hva den skal lære elevenen fordi den ikke liker læreplanen. Det er en sak politikere og utdanningsdirektorat og departement må vurdere. 5931314[/snapback] Men det er helt irrelevant for topic, og jeg foreslår at vi legger den diskusjonen til side. poenget mit er at det er for lite undervisning om andre religioner, og hadde det vært opp til meg skulle de forskjellige religionen vært så nært likestilt som mulig. Endret 16. april 2006 av Goz Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Goz: Skjønner poenget ditt, men det blir nok veldig vanskelig for oss her i Norge å likestille New Age med Kristendommen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Men det er helt irrelevant for topic, og jeg foreslår at vi legger den diskusjonen til side. poenget mit er at det er for lite undervisning om andre religioner, og hadde det vært opp til meg skulle de forskjellige religionen vært så nært likestilt som mulig. 5931328[/snapback] I et kristent land er det naturlig at hovedvekten i KRL/religions-faget legges på kristendommen. Islam vil antagelig stadig kapre seg en større plass, da dette vil bli nyttig og viktigere for nordmenn å vite litt om. Men vi er et kristent land, tuftet på norske tradisjoner, enn så lenge, og det må også skolens læreplaner forholde seg til. Eventuelt kan vi jo fjerne helligdagene til jul og påske etter amerikansk modell, og dele ut en uke med "religiøse fridager" til samtlige arbeidstagere. Ville det vært bedre, for å unngå alt det kristne? Jeg tror de fleste som er oppvokst i Norge har et spesielt forhold til jul og påske, og ville valgt å ta ut disse dagene i forbindelse med disse høytidene. Så kan du få si at det er flere ateister enn kristne her til lands, også kan du få se hvor kristent påvirket også disse er. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Goz: Skjønner poenget ditt, men det blir nok veldig vanskelig for oss her i Norge å likestille New Age med Kristendommen. 5931379[/snapback] Men så snakker jeg selvsagt om de store religionene som har en viktig plass i historien og som er nyttig for norske elever å lære om, og slik annser ikke jeg New Age, selvom jeg synest faktisk man burde innformere om den og, men ikke likestille. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Men det er helt irrelevant for topic, og jeg foreslår at vi legger den diskusjonen til side. poenget mit er at det er for lite undervisning om andre religioner, og hadde det vært opp til meg skulle de forskjellige religionen vært så nært likestilt som mulig. 5931328[/snapback] I et kristent land er det naturlig at hovedvekten i KRL/religions-faget legges på kristendommen. Islam vil antagelig stadig kapre seg en større plass, da dette vil bli nyttig og viktigere for nordmenn å vite litt om. Men vi er et kristent land, tuftet på norske tradisjoner, enn så lenge, og det må også skolens læreplaner forholde seg til. Eventuelt kan vi jo fjerne helligdagene til jul og påske etter amerikansk modell, og dele ut en uke med "religiøse fridager" til samtlige arbeidstagere. Ville det vært bedre, for å unngå alt det kristne? Jeg tror de fleste som er oppvokst i Norge har et spesielt forhold til jul og påske, og ville valgt å ta ut disse dagene i forbindelse med disse høytidene. Så kan du få si at det er flere ateister enn kristne her til lands, også kan du få se hvor kristent påvirket også disse er. 5931413[/snapback] Men så annser jeg ikke påske og jul som kristne høytider. Hva som er opphavet til høytidene blir nesten irrelevant, faktum er at jul og påske er en materalistisk feiring av velstandsstaten, og majoriteten av de som feirer jul og påske er totalt likegyldig til hva som startet det hele. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Påsken er en temmelig kristen feiring, og det tror jeg du også vet. Vi kan jo heller spørre oss hvorfor dette er blitt en materalistisk feiring også andre kan feire? Slike spørsmål skal det være mulig og spørre, og diskutere, i nettopp KRL-timer. Forøvrig husker jeg at New Age, såkalt "nyreligiøsitet" ble nevnt i mine KRL-timer på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Går i 10. klasse nå. Mye av det vi lærer er viktig. Slik som å forstå andre religioner, forstå andre mennesker med tilknytning til dem, etikk osv. Men jeg synes det er altfor mye pugging innenfor dette. Hvorfor skal vi kunne alle mulige årstall? F.eks nøyaktig når profeter ble født osv. Greit at man f.eks skal vite cirka når Siddharta Gautama ble født, men hvorfor skal man kunne en hel haug med andre profeter og? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå