noregur89 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Jeg lurer på hva man skal med KRL ute i arbeidslivet. (bortsett fra hvis du skal jobbe innen kirka selvfølgelig) Alle seriøse svar motas med takk. 5890648[/snapback] Vel dere sier at dere ikke har bruk for KRL i arbeidslivet, men kunnskapen man har med seg fra KRL er kanskje mer eller mindre nyttig å ha med seg i hverdagslivet med tanke på blant annet den stadig større konflikten vi har med for eksempel muslimer. All kunnskap er nyttig kunnskap men generelt sett så kan jeg egentlig si meg enig i at KRL er et unyttig fag og at det er fag som er langt mer viktig i skolen. Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Hei! Uten å ha lest de øvrige svarene kommer jeg med et svar her. Det meste jeg sier, er sikkert sakt før, men jeg sier det nok bare. For det første er KRL en viktig del av opplæringa i den norske skolen, og dette er viktig. KRL-faget gir kjennskap i hva de forskjellige religionene mener, og hva som er hellig i de forskjellige religionene. Dette er viktig kunnskap, hvis du ikke vet hva som er hellig og viktig i en religion og i et land, så er det stor sannsynlighet for at du rett og slett driter deg ut. Det handler om respekt for andre menneskers overbevisning og tro. Vi kan jo bare se på saken med Mohammed tegingene(som jeg tar sterk avstand fra, men vil ikke spore av debatten), noe av det første du lærer om Islam er at Allah er den største og at Mohammed er hans profet, men noe annet som du også fort lærer er at ingen av disse skal avbildes på noen måte. Jeg føler at sånn er viktig å respektere. Mye av det som skjer i verden idag, skjer på religiøst grunnlag. Vis man skal forstå dette, er det viktig at man kan det mest grunnleggene om de forskjellige religionene. Her er det mange eksempler, men kan nevne to: 1) At det er forbudt å skade eller drepe en ku i India. Dette er fordi at hovedvekten av befolkningen i India er hinduer, og i Hinduismen er kua et hellig dyr. 2) Opprettelsen av staten Israel, hvorfor skulle Israel bli opprettet i området rundt Jerusalem? Hvorfor er byen Jerusalem hellig for Kristne, Jøder og Muslimer? Vis man ikke har hatt KRL så er det stor sannsynlighet for at man ikke vet dette. For det var ikke tilfeldig at jødene fikk oppretta staten Israel mitt i dagens Palestina. For det andre syns jeg at KRL fagets struktur er feil, det at det er en kristen formålsparagraf i Norge er helt på jordet(selv om det ikke skal være forkynnene). At 50-60% av timene i KRL skal vies til opplæring om Kristendommen er helt feil. Jeg syns at Kristendommen skal sidestilles med alle de andre store religionene i verden. Jeg håper at dette skjer iløpet av denne regjeringa, det krever mot å ta et oppgjør med kirken og skolen, men jeg tror at Jens Stoltenberg kan være den som gjør det. Det er greit at store deler av den Norske befolkningen er kristne, men jeg syns at det fortsatt blir feil for alle de som ikke er kristne. Jeg er personlig agnostiker, og jeg syns derfor det hadde vært bra om vi fikk like mye kunnskap om alle de store religionene, og ikke mye om kristendommen og litt om de andre store(Islam, Budisme, Hinduisme etc.). Dette er min mening om faget KRL. Mvh. Fredrik Endret 15. april 2006 av Fredrik90 Lenke til kommentar
warpig Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Må faktisk si meg enig i deg Fredrik90, eneste er at vi lærer om kristendommen i 80% av Krl-timene våre, ikke 50% eller 60%, men det er vel forskjellig fra skole til skole. Du har for øvrig ett flott navn, og er født i ett flott år, akkuratt slik som meg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 KRL hjelper lite i arbeidslivet, men det er snakk om "generell kultur". Ting folk rett og slett burde vite. Det er en fordel aa ha en viss peiling paa hva det snakkes om naar temaet religion kommer opp i samtaler eller media, hvis ikke ser du ut som en idiot. Akkurat samme med samfunnsfag og norsk (litteraturhistorie), samt flere andre fag. Dessuten er det alltids noen som faar bruk for det du laerer, samt at du ikke selv kan velge hva du kommer til aa ha bruk for eller ikke i barne/ungdomsskolealder. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 KRL er såkalt almenndanende - du skal vite litt om andre kulturer og syn på livet. Det kunne sikkert vært lagt under samfunnsfag (som jo allerede dekker tre fag(geografi, samfunnskunnskap og historie), men det ville vel antagelig gjort fritaksmuligheter vanskeligere. Synes dog ikke noen bør fritas for et fag som ikke fremstiller noen religion som den rette, men som fokuserer på alle. OK, er du i en eller annen sær sekt, så går kanskje ikke opplæringen i KRL inn på den spesifikt, men det får så være. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) JoachimR: Nei, hadde det enda vært sånn at ingen religion ble favorisert ovenfor andre så er jeg enig i at ingen skulle fått fritak, men nå er det faktisk slik at kristendommen blir satt mye høyere på lista enn f.eks. islam og hiduismen, og da synes jeg det blir riktig med en fritaksregel. Endret 16. april 2006 av warpig Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 JoachimR: Nei, hadde det enda vært sånn at ingen religion ble favorisert ovenfor andre så er jeg enig i at ingen skulle fått fritak, men nå er det faktisk slik at kristendommen blir satt mye høyere på lista enn f.eks. islam og hiduismen, og da synes jeg det blir riktig med en fritaksregel. 5929297[/snapback] Og det er fordi vi lever i et kristent land. Det er naturlig - fordi kristendommen har veldig mye å si for vår kultur. I Norge er f.eks jul og påske offisielle høytidsdager - og da er det også verdifullt og en viktig del av allmenndannelsen å vite hvorfor vi feirer disse dagene - enten man er hinduist, muslim eller kristen. Akkurat som man i islamske land vil ha behov for mer fokus på islam enn kristendommen. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 JoachimR: Nei, hadde det enda vært sånn at ingen religion ble favorisert ovenfor andre så er jeg enig i at ingen skulle fått fritak, men nå er det faktisk slik at kristendommen blir satt mye høyere på lista enn f.eks. islam og hiduismen, og da synes jeg det blir riktig med en fritaksregel. 5929297[/snapback] Og det er fordi vi lever i et kristent land. Det er naturlig - fordi kristendommen har veldig mye å si for vår kultur. I Norge er f.eks jul og påske offisielle høytidsdager - og da er det også verdifullt og en viktig del av allmenndannelsen å vite hvorfor vi feirer disse dagene - enten man er hinduist, muslim eller kristen. Akkurat som man i islamske land vil ha behov for mer fokus på islam enn kristendommen. 5929332[/snapback] Og jeg sa heller ikke at det var unarturlig å ha større fokus på det, men jeg synes det er greit med en fritaksregel når vi har det. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Få det ut og heller undervise mere i historie. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 JoachimR: Nei, hadde det enda vært sånn at ingen religion ble favorisert ovenfor andre så er jeg enig i at ingen skulle fått fritak, men nå er det faktisk slik at kristendommen blir satt mye høyere på lista enn f.eks. islam og hiduismen, og da synes jeg det blir riktig med en fritaksregel. 5929297[/snapback] Og det er fordi vi lever i et kristent land. Det er naturlig - fordi kristendommen har veldig mye å si for vår kultur. I Norge er f.eks jul og påske offisielle høytidsdager - og da er det også verdifullt og en viktig del av allmenndannelsen å vite hvorfor vi feirer disse dagene - enten man er hinduist, muslim eller kristen. Akkurat som man i islamske land vil ha behov for mer fokus på islam enn kristendommen. 5929332[/snapback] Og jeg sa heller ikke at det var unarturlig å ha større fokus på det, men jeg synes det er greit med en fritaksregel når vi har det. 5929341[/snapback] Fritaksregelen tror jeg personlig at bidrar til dårligere integrering. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Få det ut og heller undervise mere i historie. 5929348[/snapback] Med fritak for å lære om Hellige Olav ol. da? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Få det ut og heller undervise mere i historie. 5929348[/snapback] Med fritak for å lære om Hellige Olav ol. da? 5929387[/snapback] Nei, nei.. Inn med den norrøne mytologi.. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Problemet med KRL er jo at man ikke har en nøytral religionsundervisning i Norge. Alle religioner skulle vært likestilt, og kristendommen skulle ikke vært favorisert slik den er i dag. Når det er sagt så mener jeg KRL er et viktig fag, og norske elever har godt av å lære om historie, og KRL gir jo en dybere undervisning i religionshistorie enn samfunnsfag. Endret 16. april 2006 av Goz Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Problemet med KRL er jo at man ikke har en nøytral religionsundervisning i Norge. Alle religioner skulle vært likestilt, og kristendommen skulle ikke vært favorisert slik den er i dag. Når det er sagt så mener jeg KRL er et viktig fag, og norske elever har godt av å lære om historie, og KRL gir jo en dybere undervisning i religionshistorie enn samfunnsfag. 5930298[/snapback] Det er tull å ikke favorisere Statens religion. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Jeg, synes en del punkter innenfor KRL er interessange. Humatikk, etikk, filosofi og lignende. Men jeg må si at jeg himler litt med øynene når vi leser om Moses i ørknen, Gud her og Jesus der. Jeg kan ikke si jeg er kristen, selv om jeg er medlem av statskirken. Jeg konfirmerte meg kristent fordi foreldrene mine ville det. Men det at man _skal_ og _må_ lære seg om helt fremmede og uinteressange religioner får å få en god karakter, synes jeg er helt feil. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Kristendommen er jo kanskje mer interresant og mindre fremmed enn mye annet - nettopp fordi denne religionen står sterkt i Norge, og fordi vi strengt tatt kan si at det er Statsreligionen(jfr. kongepar og statskirke). Fortelleingene om Moses i ørkenen er dessuten sentral både for oss kristne og jødene - og er på det viset ikek ensidig kristent fokusert. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Problemet med KRL er jo at man ikke har en nøytral religionsundervisning i Norge. Alle religioner skulle vært likestilt, og kristendommen skulle ikke vært favorisert slik den er i dag. Når det er sagt så mener jeg KRL er et viktig fag, og norske elever har godt av å lære om historie, og KRL gir jo en dybere undervisning i religionshistorie enn samfunnsfag. 5930298[/snapback] Det er tull å ikke favorisere Statens religion. 5930570[/snapback] Hvorfor i allverden skal vi favorisere en religion fordi kongefamilien er kristne? Andre religioner er like viktig historie, og elevene har like stor nytte av å lære om de. Majoriteten av norges befolkning er ikke engang kristne, de er ateister, så hvorfor lærer elever da så lite om ateisme? Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 En av grunnene til at vi har KRL i skolen vil jeg tro at er for å kunne respektere andre mennesker. Dere som har kommet til Norge med en helt annen tro syns sikkert det er veldig rart at vi tar inn et grantre i stua før nyttår. Slike tilfeller er det motsatt vei også, og jeg vil tro at det er derfor vi har KRL i skolen. Men resten av poenget skjønner jeg ikke. Vi trenger ikke KRL SÅ ofte som vi gjør. Det er ikke nødvendig Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Problemet med KRL er jo at man ikke har en nøytral religionsundervisning i Norge. Alle religioner skulle vært likestilt, og kristendommen skulle ikke vært favorisert slik den er i dag. Når det er sagt så mener jeg KRL er et viktig fag, og norske elever har godt av å lære om historie, og KRL gir jo en dybere undervisning i religionshistorie enn samfunnsfag. 5930298[/snapback] Det er tull å ikke favorisere Statens religion. 5930570[/snapback] Hvorfor i allverden skal vi favorisere en religion fordi kongefamilien er kristne? Andre religioner er like viktig historie, og elevene har like stor nytte av å lære om de. Majoriteten av norges befolkning er ikke engang kristne, de er ateister, så hvorfor lærer elever da så lite om ateisme? 5930723[/snapback] Kristendommen skal ikke favoriseres fordi kongefamilien er kristen, men fordi at kristendommen står bak formingen av landet, fordi kristendommen er sentral i veldig mange kulturelle begivenheter her i landet. 17. mai f.eks. Jeg vet ikke hvor jeg kan finne islams plass i 17. mai - ei heller jødene som det den 17 mai 1814 ble slått fast at ikke skulle ha adgang til riket. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Problemet med KRL er jo at man ikke har en nøytral religionsundervisning i Norge. Alle religioner skulle vært likestilt, og kristendommen skulle ikke vært favorisert slik den er i dag. Når det er sagt så mener jeg KRL er et viktig fag, og norske elever har godt av å lære om historie, og KRL gir jo en dybere undervisning i religionshistorie enn samfunnsfag. 5930298[/snapback] Det er tull å ikke favorisere Statens religion. 5930570[/snapback] Hvorfor i allverden skal vi favorisere en religion fordi kongefamilien er kristne? Andre religioner er like viktig historie, og elevene har like stor nytte av å lære om de. Majoriteten av norges befolkning er ikke engang kristne, de er ateister, så hvorfor lærer elever da så lite om ateisme? 5930723[/snapback] Kristendommen skal ikke favoriseres fordi kongefamilien er kristen, men fordi at kristendommen står bak formingen av landet, fordi kristendommen er sentral i veldig mange kulturelle begivenheter her i landet. 17. mai f.eks. Jeg vet ikke hvor jeg kan finne islams plass i 17. mai - ei heller jødene som det den 17 mai 1814 ble slått fast at ikke skulle ha adgang til riket. 5930847[/snapback] Jeg sier ikke at man ikke skal ha noe kristendommsundervisning i det hele tatt, jeg sier at man ikke skal favorisere den så til de grader. Slik som det er i dag, så er 80% av KRL faget om kristendomm, og man lærer masse dypt inne i kristendommshistorien, som for det første ikke er nyttig og for det andre er irrelevant for Norges historie. Dette kan byttes ut med andre religioner, slik at elever kan få innsikt i andre religioner og kulturer, og ikke bare om kristendommen. Jeg vet at elever lærer om andre religioner i dag og, men det er alt for lite, slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå