Gå til innhold

KRL i skolen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva man skal med KRL ute i arbeidslivet. (bortsett fra hvis du skal jobbe innen kirka selvfølgelig)

Alle seriøse svar motas med takk.

5890648[/snapback]

I KRL lærer man basiskunnskaper. Disse kunnskapene er ikke nødvenigis nyttige, men mange får bruk for dem til å forstå andre kulturer. Du kommer ikke til å ha bruk for å vite at rundt 4 millioner mennesker bor i Norge eller at hovedstaden i Danmark heter København i de fleste jobber heller.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt så er ikke (eller, skal ikke være) skolen ei kvern som former deg til du skal ut i arbeidslivet. Skolen er også en dannelsesinstitusjon. Du skal lære å kommunisere, du skal lære om din egen kulturarv og andre kulturer, det vil si at du skal lære om religion, litteratur, historie osv. Dessverre blir dannelsesaspektet mer og mer nedprioritert i skolen. Nå er det ideen om skolen som en fabrikk som teller. Skolen skal utvikle arbeidstakere, ikke selvstendige kunnskapssøkende individer.

KRL-faget har et enormt potensiale, men er fremdeles for hemmet av at det tidligere het kristendom og at lærerne tidligere var kristendomslærere. Jeg tror både samfunnet og elevene ville tjent på at faget konsetrerte seg mer om filosofi, etikk og kultur og tonet ned det enorme kristendomsfokuset.

Lenke til kommentar

På barneskolen så var det mest kristendom. Læreren vi hadde forsøkte å tvinge det i oss. Det var aldri noe annet enn det, jeg spurte faktisk om vi skulle ha om noe annet, men hu sa at hu skulle se om hu fikk tid til det.

Nå på ungdomsskolen så har vi knapt lært noe om religion. Litt, men ikke mye. Mest filosofi (Sokrates, Kierkegaard osv.) og etikk og moral.

Lenke til kommentar
Tipper denne tråden blir fyllt med usaklige utsagn fra bedrevitere og prepubertale drittunger som ikke kan si "puppekokong" uten å fnise som speiderjenter ...

5890686[/snapback]

for du er mye bedre når du sier det..

Grunnskolen skal ikke forberede deg bare på arbeidslivet, men også lage et grunnlag for videre utvikling både i skole/fag og ellers i livet.

KRL gir deg bedre forståelser av andre mennesker og deg selv. Etikk ingår sterkt i faget, og her har de fleste noe å plukke opp uansett oppdragelse og livssyn.

Synd at det er mange kristne kristendomslærere som overtok dette faget i 97, og at dette har preget undervisningen til mange, men om pensumet ble fullført har man fått med seg det viktigste uansett..

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg norske elver hadde hatt veldig godt av et politisk fag der de lærte om politikk, etikk og samfunnet generelt.

5893488[/snapback]

jeg støtter dette veldig. foreslo det selv på u.skolen. på u.skolen deles samfunnskunnskap inn i historie, geografi og samfunnslære. politikk inngår i sistnevnte, men i altfor liten grad.

jeg er også for å putte det nødvendigste fra teorien i kunst og håndverk inn norskfaget og fjerne faget. opprett det som valgfag.

Lenke til kommentar

KRL er nyttig, for det meste av forskjellsbehandling basert på religion i Norge i dag bygger på fremmedfrykt. Om man tar seg tid til å lære om andre religioner, vil fremmedfrykten og forskjellsbehandlingen forsvinne.

Lenke til kommentar

Nå er det 100 år siden jeg gikk på grunnskolen, men slik jeg husker det var det kristendom fra ende til annen i KRL-faget. Andre religioner ble ikke nevnt med et ord. Litt bedring på videregående, da var vi i hvert fall innom islam, buddhismen og jødedommen, men kristendommen var fremdeles 80% av faget (og læreboken). Allslags alternative religioner/livssyn ble elegant hoppet over, selv om de var representert i læreboken OG var en del av læreplanen for faget.

Lenke til kommentar
Nå er det 100 år siden jeg gikk på grunnskolen, men slik jeg husker det var det kristendom fra ende til annen i KRL-faget. Andre religioner ble ikke nevnt med et ord. Litt bedring på videregående, da var vi i hvert fall innom islam, buddhismen og jødedommen, men kristendommen var fremdeles 80% av faget (og læreboken). Allslags alternative religioner/livssyn ble elegant hoppet over, selv om de var representert i læreboken OG var en del av læreplanen for faget.

5914343[/snapback]

Nå representerer kristendommen ca. 80% i grunnskolen, og det hele er bare et skalkeskjul for å lære dagens barn kristendom.

Lenke til kommentar
Om man tar seg tid til å lære om andre religioner, vil fremmedfrykten og forskjellsbehandlingen forsvinne.

Skal vi begynne med å lese Talmud kanskje?

5914292[/snapback]

Hva er Talmud?

Lenke til kommentar
Jødisk skriftsamling som inneholder fortolkninger av Bibelen

Ikke fortolkninger, men praktisk tald direkte kopi av Det Gamle Testamentet og resten er skrevet av rabbinere.

5914413[/snapback]

Den inneholder fortolkningerm, det betyr ikke at jeg ikke mener at den også inneholder nesten det samme som GT

sprakradet.no

talmud m1 (hebr 'studium, innlæring') jødisk skriftsamling som inneholder fortolkninger av Bibelen
Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...