Gå til innhold

KRL i skolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man trenger kun en liten brøkdel av det man lærer på grunnskolen i det dagliglivet. Jeg har ALDRI hatt bruk for noe av det jeg har lært i matte (utenom hoderegning og geometri), heimkunnskap, kunst og håndtverk, naturfag, og sammfunnsfag.

Tipper denne tråden blir fyllt med usaklige utsagn fra bedrevitere og prepubertale drittunger som ikke kan si "puppekokong" uten å fnise som speiderjenter ...

Lenke til kommentar
Man trenger kun en liten brøkdel av det man lærer på grunnskolen i det dagliglivet. Jeg har ALDRI hatt bruk for noe av det jeg har lært i matte (utenom hoderegning og geometri), heimkunnskap, kunst og håndtverk, naturfag, og sammfunnsfag.

Tipper denne tråden blir fyllt med usaklige utsagn fra bedrevitere og prepubertale drittunger som ikke kan si "puppekokong" uten å fnise som speiderjenter ...

5890686[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at du har hatt god bruk for masse av det du lærte på skolen, selv om du ikke selv er klar over det. For eksempel hjelper matte deg til å tenke logisk, og å løse forskjellige problemstillinger. Selvfølgelig, du kunne sikkert klart deg i livet uten skolen, men faktum er at du klarer deg mye bedre i livet på grunn av mye du lærte på skolen.

Lenke til kommentar

Når jeg hadde krl var faget bare om kristendommen. Læreren var tydelig kristen fanatiker og prøvde å lerke av seg det kristendom fnattet på oss andre i en lett påvirkelig alder.

Hadde faget derimot tatt for seg andre kulturer og angrepet andres og våres kulturer, normer, dogmer og religion med ett kritisk blikk ja da hadde faget straks blitt interessant.

Har blitt voksen nå og eg tror lenger ikke på "mannen bak gardinen" "mannen i skyene" "ånden som fins i alle oss" etc. Tror heller ikke på tanfeen eller julenissen selv om det er noen fine ritualer. Akkurat som det kan være kjekt å delta i kristendommens ritualer som bryllup og dåp.

Bare kall meg bedreviter, tar d som ett kompliment.

Edit: svar på spørsmålet til trådstarter: nei i arbeidslivet har en veldig lite nytte av krl. Avhenger selvf av jobb og kontekst og bla bla. Men på ett mer personlig nivå gir krl en forklaring på hvorfor voksne mennesker går i kirken, ber til gud, etc etc.

Endret av magicus
Lenke til kommentar

Jeg går på steiner skolen og har en vidunderlig krl lærer.

Hun lærer oss om alle religioner og stiller seg kritisk til fanatiske tradisjoner.

Det eneste jeg ikke liker med henne er at jeg tror hun liker muren som bygges i palestina...

Lenke til kommentar

tar vel ikke skade av noen timer med kristendom?..

Selv så er ikke så veldig troende for å si det mildt.. men kristendom timene husker jeg med glede. Mange fine fortelinger/eventyr(?) og et avslappende fag...

men det er da en god del år siden, så mulig det har blitt kjipere i de senere åra..

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva man skal med KRL ute i arbeidslivet.

5890648[/snapback]

Når var det skolen kun skulle tilby undervisning tilpasset arbeidslivet? Slik har det aldri vært – heldigvis! KRL-faget – hvis det hadde vært litt bedre – vil jeg si er et av de viktigste fagene du har. Det er viktig å lære om tro og tanke for å forstå seg selv og sine medmennesker bedre. Et viktig funksjon er at det bryter ned fordommer, for eksempel. Jeg har mange gode minner fra KRL-timer som har utløst oppklarende dialog om usikre menneskelige temaer, og det er godt for våre unge sinn!

Lenke til kommentar
Jeg  tror nok KRL fagte varierer veldig fra lærer til lærer. Selv var jeg uheldig, og endte opp med en kristen ekstremist lærer som brukte timene på å spre kristenpropaganda.

5891517[/snapback]

Slik skal det jo ikke være lenger, men er det lenge siden du gikk på skolen? Læreren skal i hvertfall inneha en nøytral rolle, og jeg ville helt klart ha klaget på en lærer som driver forkynnelse uansett hvilken religion det måtte være. (Jeg antar her at du har gått på en offentlig skole, og ikke en privat kristen "halleluja-skole")

Men at kristendom fortsatt har en større plass enn de andre religionene i KRL-faget, er jo en kjennsgjerning, og kommer tydelig frem av læreplanene. Men dette kan begrunnes utifra et kulturhistorisk perspektiv.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg  tror nok KRL fagte varierer veldig fra lærer til lærer. Selv var jeg uheldig, og endte opp med en kristen ekstremist lærer som brukte timene på å spre kristenpropaganda.

5891517[/snapback]

Slik skal det jo ikke være lenger, men er det lenge siden du gikk på skolen? Læreren skal i hvertfall inneha en nøytral rolle, og jeg ville helt klart ha klaget på en lærer som driver forkynnelse uansett hvilken religion det måtte være. (Jeg antar her at du har gått på en offentlig skole, og ikke en privat kristen "halleluja-skole")

Men at kristendom fortsatt har en større plass enn de andre religionene i KRL-faget, er jo en kjennsgjerning, og kommer tydelig frem av læreplanene. Men dette kan begrunnes utifra et kulturhistorisk perspektiv.

5891555[/snapback]

Det var gjerne ikke dirkete propaganda. For å nevne noe så hoppet han over kapittellet om satanisme uten grunn, han rakket ned på muslimer, han uttalte ekstremistiske holdninger angående homofili, han skrøt kristendommen opp i skyene og brukte masse tid på å forsvare kristendommen og bibelen, han prøvde å overtale de i klassen som var ateister, etc. Dette ser jeg hvertfall på som veldig lite nøytralt. =)

Endret av Goz
Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om hva man får bruk for eller ikke. I grunnskolen skal man legge et grunnlag for videre opplæring. Og _INGEN_ som går i grunnskolen vet helt sikkert hva man skal begynne å jobbe som.

I tillegg er det noe som heter "Allmennlære". Det er ting som "alle" vet. Som man snakker om når man er på besøk til folk, osv .. Da er det kjekt å kunne litt om alt mulig, eller så blir man bare sett på som dum, og at man har dårlige sosiale antenner.

Så folk som sier "dette får du aldri bruk for" har somregel rett, men det kan være kjekt å vite likevel ;)

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
KRL kunne ha vært et hyggelig fag, vis læreren hadde gjort jobben sin og lært oss om andre religioner en bare kristendommen :ermm:

5891240[/snapback]

Mine lærere har da det?

5891365[/snapback]

mine og...

5891376[/snapback]

Mine religionslærere har også lært meg om mange andre religioner og livssyn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...