Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke av trommel

Anbefalte innlegg

1996 Opel Astra 1,7 TD .

Tenkte å ta av trommelen for å sjekke bremseskoenes belegg. Høyre siden gikk fint, venstre sitter fast.

Det går å rikke trommelen 2 mm i ytterkant, men får den ikke utover. Jeg tror ikke bremsene står mot trommelen, for hjulet går greit rundt.

Har prøvd å slå litt med hammeren her og der. Er heller ikke noe sette skrutrekkeren ordentlig i mot.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter en liten justerings skrue der du kan gjøre så bremsebåndene kommmer lenge inn mot midten.

Er et stort hull i trommelen mellom to av hullene til hjulboltene.

Inne i der sitter det en justeringsskrue.

Dette ser du på den siden du har fått av.

Skru denne noen knepp så får du den av ganske lett tipper jeg.

Lenke til kommentar

Håndbrekkjustering sitter akkurat midt under bilen. Dessuten går hjulet/trommel greit rundt når jeg ruller på det.

Finner ikke denne justeringsskruen jeg. Hvor sitter denne justeringsskruen? Det minste hullet på plata brukes til å skru trommelen fast til plata, slik at trommelen ikke skal falle av når hjulet er av.

Her er to bilder fra den høyre som jeg faktisk fikk av, den venstre sitter igjen.

post-7688-1144576883_thumb.jpg

post-7688-1144576894_thumb.jpg

Dette er fra baksiden av bremseplata (heter det det?).

post-7688-1144576909_thumb.jpg

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Det hender bremsebåndene har slipt ei flate i trommelen, slik at at en kant ved innenkanten av trommelen henger mot innsiden av bremsebåndene. Hvis bremsebåndene i tillegg ikke går skikkelig tilbake fordi bremsesylinderen ikke går skikkelig tilbake (det kan være rust eller skitt inne i den), så har du et problem. Prøv å bende bremsebakkene mot sylinderen ved å stikke et skrujern eller lignende gjennom et hull i trommelen. Sammenlign med den siden du har fått av, så finner du sikkert ut av det.

Lenke til kommentar

Kanskje den sitter på undersiden på biler med tromler.

Har skivebremser på min, der sitter justeringsskruen på toppen.

Men ser du har pumpa der.

På min sitter den intill fjæra.

Edit:

Nå ble jeg litt usikker, kanskje det er selvjustering på biler med tromler......

Endret av Astra16vT
Lenke til kommentar

Kanskje ikke en så veldig elegant metode men dette vil kanskje virke.

Når jeg kjøpte bilen min så hang den "igjen" på håndbrekke. De tvil si at selv om jeg tok av håndbrekket så ville ikke bremsene gå av.

Skulle uansett skifte bremser så jeg kjøpte nye bak og foran.

Når jeg skulle ta av trommlene oppdaget jeg samme problem som du har, nemlig at de ikke ville av. Jeg heller har ikke de "justeringshullet" dessverre.

Prøvde først å banke rundt med en gummihammer, noe som ikke fungerte. Deretter prøvde jeg å slakke waieren under som heller ikke virket.

Det som løste mitt problem var å sette på en tre armet avdrager.

He he, glemmer aldri hvordan det så ut inni der. ALT var rustet fast. Bremsesylinderene var ikke til å rikke på. Prøvde å slå de opp etterpå, og det virket.

Men som sagt måtte jeg skifte alt. :(

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...