Gå til innhold

formaterte, en disk ble RAW

Anbefalte innlegg

jepp, det stemmer, formaterte maskinen, la inn winxp home (hadde winxp pro på den før), og alt funker bare bra.. helt til jeg skal inn på den andre disken som stod i maskinen.

den er ikke rørt under format eller noe annet, er en disk til å lagre musikk, spill osv på.

men den har altså blitt til RAW, selvom den var NTFS før format. så jeg kommer ikke inn på den, og eneste jeg kan gjøre med den i win er å formatere den, men det vil jeg ikke, jeg vil jo ha det som er på den.

Er det håp?

kan jeg kjøre en error-sjekk på den uten å ødelegge alt? er en WD caviar tror jeg, i hvertfall en WD...

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det håp?

Alt etter hva du mener med det.

Enten du bruker tredje parts verktøy for å få data dine ut, eller går the hard way, dvs. å finne hvor feilen (om det er noe feil vel å merke) er.

Du hadde Pro nå har du Home. Det er nok grunn til se nærmare på system ID på disken din , signatur på den, registrering av disken i registeret , partitionen, er det riktig i antall GB?, osv.

Når det gjelder å kontrollere disken så er det nok med verktøy i windows, men kontrollere alltid først uten reparer/ syntaxen og deretter vurdere resultater.

Men som sagt først du må kartlege status quo på disken din, at winxp home vil formatere den betyr ikke at det er galt noe stads.

Lenke til kommentar

nei, den har egentlig fungert halvveis som en nettverksdisk og en lokal disk i den maskinen...

derfor er rettighetsinnstillingene på den noe innviklet med deny og allow om hverandre (ikke gale, men noen mapper med ditt og andre med datt, og bare de og de brukeene som kan bruke disken)

dette har alltid gått greit å "resette" etter en format da man hukker vekk hukken på "vis enkel fildeling", for da kommer dette sikkerhetsgreiene opp i egenskapene til mappene. men i home så finner jeg ikke denne hukken, så jeg får ikke tatt vekk enkel fildeling.

dette gjør også at hvis disken hadde funket ordentlig, så hadde jeg ikke kommet inn på den med de nye brukerene som er i win nå, ettersom jeg ikke kan ta ownership på alle mappene med den nye adminen...

edit: derfor har jeg også tro på knoppix, da den kanskje ikke har mulighet til å sjekke privacy på filer og mapper.

dette ble litt rart forklart, men men... nå skal jeg snart på kino med obligatoriske makkedonalds besøk før, så jeg finner ikke knoppix i dag..

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...