Dragon Hunter Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Har totalt fått 10 timers fravær i engelsken (5 økter), og har derfor fått brev med hjem om at jeg står i fare for å få "ikke vurdering" i engelsk. Det skal nevnes at jeg gikk glipp av 2 økter fordi jeg var på Teneriffe (turen var arrangert av skolen), og at jeg gikk glipp av 3 økter fordi jeg var syk uken etterpå. Jeg fikk heller ikke prøven som de andre i engelsk-klassen hadde da jeg var tilbake på skolen igjen. Har en lærer rett til å gi meg i.v. pga. dette? Læreren er en gammel bondeknøl fra sør-statene som plent skal ha alt så amerikansk. Lenke til kommentar
BeNeFit Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Har totalt fått 10 timers fravær i engelsken (5 økter), og har derfor fått brev med hjem om at jeg står i fare for å få "ikke vurdering" i engelsk. Det skal nevnes at jeg gikk glipp av 2 økter fordi jeg var på Teneriffe (turen var arrangert av skolen), og at jeg gikk glipp av 3 økter fordi jeg var syk uken etterpå. Jeg fikk heller ikke prøven som de andre i engelsk-klassen hadde da jeg var tilbake på skolen igjen. Har en lærer rett til å gi meg i.v. pga. dette? Læreren er en gammel bondeknøl fra sør-statene som plent skal ha alt så amerikansk. 5889919[/snapback] Du får vel karakter om du ikke får mer fravær i engelsk. Det brevet sendes ut når du ligger i fare for og ikke få karakter i faget, slik at du er klar over det og unngår mer fravær. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) du får jo ikke "ikke vurdert" i faget, du står i fare for å få "ikke vurdert" og kommer til å få det dersom du har mer fravær.. Edit; BeNeFit var litt raskere ja.. Endret 8. april 2006 av The_Darkness Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Det er ikke rettferdig å få fravær i engelsk om turen er arrangert. Det finnes et forum som kan ha mer peiling på dette emmnet. (sorry om dette er reklame) Link: Elevorganisasjonen (EO) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Det skal nevnes at jeg gikk glipp av 2 økter fordi jeg var på Teneriffe (turen var arrangert av skolen) 5889919[/snapback] Det finnes to typer fravær, timefravær og fagfravær. Timefraværet kommer på karakterkort/vitnemål, men fagfraværet er kun der for å vurdere om du har vært i nok timer til å kunne få karakter.Det blir f.eks ikke satt timefravær om du er hos legen og har med legeerklæring, men du har allikevel ikke deltatt i undervisningen og må derfor få fagfravær. Du kan derimot drive selvstendig studiearbeid (avtale med læreren først) for å slippe fagfravær hvis du skal være vekke. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 For å klage burde du ha noe å vise til. 15% regelen er det mange videregående skoler som bruker, selv om dette etter rundskriv fra departementene ikke er lov. Rundskrivet du skal henvise til er rundskriv F-47-88. For å sitere det viktigste som er intressant for deg: "enkelte skoler, som har tatt eksempel av Møglestumodellen, har satt en absolutt fraværsgrense slik at fravær utover denne grensen automatisk medfører at vedkommende elev ikke får standpunktkarakter. Departementet gjør oppmerksom på at slike ordninger er i strid med gjeldende regelverk." Hovedregelen er så lenge du kan bedømmes i et fag (har karakterer etc) så KAN ikke skolen stryke deg med begrunnelse i for høyt fravær. Men det sier seg selv at det finens unntak. Det andre spørsmålet om fravær er også litt intressant. Det endrebjorvik sa om at de tfinnes to forskjellige fraværstyper er ikke riktig juridisk. For å finne regler om fravær for videregående skolen må man lete i forskriftene til opplæringsloven. Alt fravær skal som hovedregel registreres selv om du har dokumentasjon. Må du til tannlegen, legen etc så skal dette regnes som fravær. Du får fravær hvis du skal i begravelse også. Forskriften finnes her: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-19990628-0722-007.html Reglen om fravær finnes i forskriftens § 4- 27. Når det gjelder fravær for den skoleturen vil jeg anta at du kan bruke forskriftens § 4-7 (3) hvis du skal klage, denne lyder følgende: "Organisert eller sjølvstendig studiearbeid, deriblant skoleadministrative gjeremål, etter avtale med faglærar eller rektor, blir ikkje rekna som fråvær." Lykke til Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Har totalt fått 10 timers fravær i engelsken (5 økter), og har derfor fått brev med hjem om at jeg står i fare for å få "ikke vurdering" i engelsk. Det skal nevnes at jeg gikk glipp av 2 økter fordi jeg var på Teneriffe (turen var arrangert av skolen), og at jeg gikk glipp av 3 økter fordi jeg var syk uken etterpå. Jeg fikk heller ikke prøven som de andre i engelsk-klassen hadde da jeg var tilbake på skolen igjen. Har en lærer rett til å gi meg i.v. pga. dette? Læreren er en gammel bondeknøl fra sør-statene som plent skal ha alt så amerikansk. 5889919[/snapback] Turen som var arrangert av skolen (faglig?) bør ikke telle som fravær. Men sykdom gjør nok det, og ti timers fravær er mer enn ti prosent. Når du femten prosent, har du ikke krav på karakter. Dog kan det jo hende at læreren og skolen er greie, og lar deg dokumentere din kompetanse dersom det er tvil om karakteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå