NuckChorris Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Beklager om dette er veldig enkle eller dumme spørsmål. Er nybegynner når det kommer til flash Holder på å lære meg flash og lager en veldig enkel nettside. Det jeg har gjort nå er å lage designet i photoshop og lagret bakgrunnen(bakgrunnen til selve nettsiden, bakgrunnen til all tekst og headerbakgrunn) som png. Nettsiden er veldig enkel, med en bakgrunn, en maindel hvor tekst skal være og en header med meny. Startet et nytt dokument i flash og importerte bakgrunnsbildet(png), som jeg la i eget layer. Laget et nytt layer hvor jeg importerte png til de forskjellige knappene i menyen, og gjorde dem om til buttons. Dette fungerer greit så langt. Men videre sliter jeg litt. For det første..hvordan skal jeg legge til tekst på framsiden? Kan jeg bare skrive det inn i flash eller må jeg "importere" en txt fil? Koder vanligvis html/css med notepad2, men dette må vel gjøres inne i flash? Videre..hvordan linker jeg til et annet flash dokument? Når jeg trykker på en av knappene i menyen skal jo ny tekst komme fram, men hvordan gjør jeg det? Bakgrunnen skal jo være den samme hele tiden. Håper noen skjønner hva jeg mener her, er ny på dette med flash Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Teksten kan legges i en tekstboks, eller en Text Area Component. Hvis den ligger i en Text Area Component kan du ha teksten ekstern i XML og formatere den med CSS. Skal du gå til en "ny side" gjøres det ved at du legger inn en ny frame på tidsllinja, som inneholder den nye teksten. Bildet skal være med i begge framene. Foreslår at du tar deg en titt i hjelpefila, masse nyttig der. Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Teksten kan legges i en tekstboks, eller en Text Area Component. Hvis den ligger i en Text Area Component kan du ha teksten ekstern i XML og formatere den med CSS. Skal du gå til en "ny side" gjøres det ved at du legger inn en ny frame på tidsllinja, som inneholder den nye teksten. Bildet skal være med i begge framene. Foreslår at du tar deg en titt i hjelpefila, masse nyttig der. 5891258[/snapback] Ok da skjønner jeg litt mer her Så om jeg har 1 hovedside med 4 undersider(knapper i menyen) blir det 5 frames? Hvordan linker jeg dette sammen da? Hvilken kode skriver jeg på den første linken? Det nærmeste jeg finner er geturl, men denne nettsiden er bare en test så den skal ikke legges ut på nettet.. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Hvis det ikke er noen animasjoner av noe slag blir det til sammen 5 frames ja. I action scriptet til frame 1 legger du inn stop(); for at avspillingen skal stoppe i frame 1. Så legger du inn en knapp og legger inn følgende action script for knappen: on (release) { gotoAndPlay(2) } Det gjør at når du slipper knappen går du til frame 2 på tidslinja. I frame 2 legger du nok en gang inn stop(); i actionscriptet for at den ikke skal gå videre etter det. Da skjønner du sammenhengen også for de andre knappene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå