FSOL Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Jeg lar maskinen stå på om natten og kjører 3 programmer (direct connect, cute ftp og ud agent, når jeg kommer tilbake om morgenen, er alt det fysiske minnet brukt opp og en del av page fila er også brukt. Jeg har 256 mb ddr minne. Er det normalt? Vil det føre til ustabilitet? En ting til, er det noe særlig ytelses økning eller stabilitets økning ved å sette i 256 mb ram til? Lenke til kommentar
OsteSmak Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Win98SE spiser opp minne....eg anbefale at du går over til et annet OS f.eks win2k :smile: Lenke til kommentar
FSOL Skrevet 7. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2001 Når det fysiske minnet er oppbrukt, få man også ustabilitet? Er det ingenting man kan gjøre for at det ikke skal spises opp, og hva bruker w98 dette minne til? [ Denne Melding var redigert av: FSOL på 2001-12-07 11:27 ] Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Fenomenet kalles minne-lekkasje, dvs. etter at programmet er blitt avsluttet, frigjøres ikke minnet som programmet har brukt. Resultatet blir at den fysiske minnet minker. Lenke til kommentar
FSOL Skrevet 7. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2001 Så de programmene man har avsluttet bruker mer minne etter at de er avsluttett også? Man bør derfor reboote med jevne mellomrom? Dette skjer altså ikke i w2k og wXP? [ Denne Melding var redigert av: FSOL på 2001-12-07 12:55 ] Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Svar til siste del av spørsmålet ditt. Nei, det har ikke mye for seg å sette inn 256 MB til, så lenge du kjører Win98. Det vil alltid forbli ustabilt, og kommer ikke til å klare å utnytte 512 MB på en fornuftig måte likevel. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Anbefaler deg å bytte ut det crappy win98 OS'et. Kjør Win2000, eller WinXP -hvis du føler for det. En ting å si om XP er i hvert fall at det har én ting som er genialt; Funksjonen hvor man velger om man vil kjøre en applikasjon som om OS'et var Win9X for eksempel.. hvis du skjønner hva jeg mener.. Det er så utrulig genialt hvis man har litt eldre spill som ikke vil funke i Win2000.. men det vil funke i WinXP når man benytter denne funksjonen :razz: Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 W2k og XP er langt bedre på dette området ja. Etter du avslutter store program vil du merke litt diskjobbing, deretter vil det meste av minnet være klart til neste program. Cluet er vel at XP krever ganske mye ram for å være effektivt. Mange sier 128MB som minimum, jeg kunne ærlig talt ikke tenke meg XP med mindre enn 256. Og med enda litt mer begynner det å skinne... :smile: Bytt ut w98. -P- Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Memory-leaks kan også forekomme når programmer kjører, ved at programmet setter av minne til noe, og ikke frigir dette minnet når det ikke er bruk for det lenge. Hvis programmet så skal gjøre det samme igjen, tar det et nytt stykke av minnet, til alt er slutt. Prøv å la vær å kjøre et av programmene over natta, hvis RAMen ikke tar slutt da er det programmet som ikke ble kjørt som har skylda. Lenke til kommentar
FSOL Skrevet 7. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2001 Takk for gode svar folkens! Tror nok det er det siste som er tilfelle, får prøve å lokalisere programmet som spiser minnet mitt. I det siste har maskinen vært veldig ustabil, kanskje det er dette som er årsaken, siden jeg antakeligvis har startet tunge programmer når minnet er brukt opp? Tror nok jeg slenger inn XP snart ja. Finnes det dos prompt i XP og er det mulig å starte maskine i ren dos modus? Lenke til kommentar
CaSh Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Windows kjører dynamisk minnefordeling. Det betyr at hvis noen av prossessene trenger minne, så får den det automatisk levert. Teorien er at når den så er ferdig med den blokken av minne som den har fått, så skal den "spleisen" eller fragmenteres inn om du vil, tilbake til de "frie" blokkene. Nå har det seg slik at dette ikke fungerer så brilliant med win 98. Jeg kjører selv win 98, og har samme problem som deg, men alt løser seg med en reebote. Jeg har på morpheus om nettene for downloading, og når jeg står opp så har maskina det relativt tungt. Det finnes oxo et program der ute som defragmenter minne ditt underveis. Husker ikke helt hvor du fikk tak i dette programmet, men det er oxo en løsning. Jeg hadde problemer når jeg kjørte XP. Men prøv gjerne du også, hvis det fungerer for deg, så kjør i vei. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Quote: On 2001-12-07 13:43, FSOL skrev:Takk for gode svar folkens![snip]Tror nok jeg slenger inn XP snart ja. Finnes det dos prompt i XP og er det mulig å starte maskine i ren dos modus? Finnes dos-prompt ja -> Run -> command [enter] Den er på noen måter blitt bedre enn de tidligere, man kan scrolle i den, klippe og lime bl.a. Men hvorfor i heite kan jeg ikke repetere forrige linje med piltastene?? Har prøvd å kjøre doskey, men det skjer nada. Har ikke funnet mulighet for å starte XP i ren dosmodus... kanskje noen andre har en løsning? -P- Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 bruk cacheman til å "fordele" minnet i win98SE. har selv 512mb. Setter swapfilen til 10mb fast,og har ingen problemer med minnelekkasjer lenger. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Ja, Win98 er np dritt. Jeg kjører WinME, og alt fungerer bra her.. Har 256 SD-Ram.. Har alltid på Morpheus og WinMx på nettene, og jeg merker ikke så mye forskjell.. Jeg kan også spille etterpå, men fps'en synker litt i noen av spilla.... Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 WinME er vel ikke noe bedre enn 98 til å spise minne. Men det finnes en løsning. Innstaller en memory manager. WinRamTurbo Pro er veldig fin. Den frigjør minne automatisk etter behov. Det finnes flere gode memorymanagere, også endel freeware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå