ulfmotz Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Heisann! Har tenkt å kjøpe nytt vifteløst skjermkort uansett......., og det skal kobbles til en LCD-TV. Målet er å kunne vise bilder (1360x768) fra ACDSee på TV'en, og de skal være like skarpe der som på PC-monitoren. MEN, de fleste TVer klarer jo ikke å skalere pikslene 1:1. Bør jeg bruke VGA (ikke digital) forbindelse, eller bør jeg bruke DVI utgangen og kobble den til TVens HDMI inngang? (På 95% av LCD TVene står det at PCen skal bruke VGA) Et riktig skjermkort må da kunne generere et signal slik at TV'en ikke ser forskjell på en DVD-spiller eller en PC? Hvilket vifteløst skjermkort vil gi meg størst fleksibilitet, og blir resultatet like bra som på en PC monitor? Bør jeg kjøre 720p over DVI/HDMI eller 1360x768 over VGA? Er takknemlig for svar og meninger! Lenke til kommentar
AOe Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Hjelper til med en bump jeg for dette var interessant! Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) eeh, bump 28 minutter etter innlegget ble laga? Javel. Dette avhenger vel omtrent mer av hvilken TV du har og hvordan den behandler signaler enn skjermkortet. En del LCD TV'er med klarer 1:1 piksel mapping mens andre sliter uansett skjermkort. Om du vet hvilken TV du tenker aa kjoepe (eller har kjoept) kan du sjekke resurser som plasma og LCD skjerm forumet hos AVSForum, LCD TV Reviews og htpc news. Her kan man finne hjelp om hvilke skjermer klarer 1:1 og evt. timings for PowerStrip som kan hjelpe dersom standard timings ikke funker. En annen ting er at 720p er 1280x720 og det vil ikke gi 1:1 mapping uansett hva du gjoer paa en TV med 1366x768 LCD panel med mindre du bruker svart ramme rundt det, saa det er kanskje ikke saa mye aa se etter. Men de fleste ATI kortene med DVI utgang kan bruke en DVI til komponent konverter http://www.ati.com/products/hdtvadapter/index.html. nVidia tilbyr det samme. Enkelte TV'er vil vise 3 svarte vertikale linjer paa hver side om du sender 1360x768 via VGA siden 1366x768 ikke akkurat er noen standard opploesning og muligens maa legges inn via PowerStrip. Har selv 2 LCD TV'er, hvor den ene er 1280x768 og kun klarer 1:1 ved 1280x720 med svarte linjer for de resterende 48 horisontale linjene via DVI mens VGA tar full 1280x768, og en med 1920x1080 som tar 1:1 med baade DVI og VGA. Ang. hva du boer bruke - HDMI finner du ikke paa mange skjermkort, og mellom VGA eller DVI er mine preferanser: DVI om den stoetter 1:1, deretter VGA om den stoetter 1:1. Dersom ingen av dem klarer 1:1 er det avhengig av hva som kommer best ut etter mye proeving og feiling. Glemte den viktigste linken :-) Google! Bruke "1:1 mapping" og skjermnavn skjermmodell som soekeord og du finner det utroligste. Siden modellnavn ofte inneholder landsspesifikke ting kan det loenne seg aa forenkle noe. For eksempel for Samsung LE-26R72B vil dette gi gode resultater: 1:1 mapping samsung LE-26 - Per Christian Endret 9. april 2006 av Flippo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå