Gå til innhold

Noen bedre forslag til valg av komponenter?

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest gjennom forumer de to siste dagene, tror jeg at jeg har grunnlaget til å sette opp min første vannkjøling.

Problemet:

Har etter info fra flere forum og tester prøvd å sette sammen komponenter, som jeg tror ligger i det øvre skiktet når det gjelder kvalitet og ytelse. Er det mulig å få en tilbakemelding på om oppsettet under er totalt skivebom, eventuelt hva som bør gjøres annerledes?

Ønsket er et stille system som kan takle fremtidige oppgaver, som f.eks overklokking.

Systemet er tenkt å kunne utvides med 2 harddisk kjølere og vannkjølt strømforsyning.

Vannkjoling.jpg

Slik har jeg tenkt :

Da kabinettet jeg har er i minste laget for alt utstyret, har jeg bestemt meg for å bygge en sokkel i samme stil som kabinettet. Denne sokkelen vil fungere som en vindtunnel der radiatoren er i midten med 3 vifter på hver side (3 blåser og 3 suger), det vil da bli 4-5 cm klaring mellom radiator og vifter. Sokkel monteres fast i kabinett og slanger/ledninger føres inn gjennom bunnen i front av kabinettet.

Pumpe plasseres i bunnen av kabinett og ekstra vanntank settes som høyeste punkt i systemet.

(Pumpen er valgt da den har mange innstillinger for å skreddersy ytelsen, inkl. styring av inntill 6 vifter)

Terje A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel har meget gode erfaringer fra Eheim sine pumper fra før.

Har ikke opplevd noe tull med dem enda, og har brukt dem noen år i akvariene jeg har hatt. Er dog litt skeptisk til å benytte dem til dette formålet.

Erfaringene mine fra hagedammer er at det er svake pumper som ikke klarer mye motstand. Føler også de er noe store og klumpete.

Har sett litt nærmere på Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe (Microplex).

Noen som har hørt noen tilbakemeldinger på denne?

Terje A.

Endret av Terander
Lenke til kommentar

Har et PowerColor Radeon X850XT 256MB GDDR3, PCI Express, VIVO/Dual-DVI. (varenr. 306344 hos komplett)

Kan ikke tro det skulle være noe forskjell på agp og pci express når det kommer til hvilken kjøleblokk som må benyttes.

Det ble jo en ubehagelig overaskelse mindre i posten, takker!

Da er jeg veldig usikker på hvilken kjøleløsning jeg bør satse på til skjermkortet.

Er det andre vannblokker som passer bra til dette kortet? Vil prøve å ungå å miste pci slotter pga stor vannblokk (men må man så må man).

Lenke til kommentar

Anbefaler maze 4 fra DD og med zalman sine ribber. Kjører de ribbene på mitt kort og har overklokka minnet til 610 og har load på 37 grader ens.

Edit: Jeg skal ikke si med 110% sikkerhet at blokken ikke passer på pci-e versjonen av kortet. Men kan garantere at den ikke passer på agp versjonen. Den kommer ikke innimellom kondensatorene :(

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar

Sjekket med Microplex om de hadde noen erfaringer med dette:

"Ifølge Aquacomputer så passer den både AGP og PCI-e versjonene av

X800/X850 forutsatt at de følger ATI referansedesign. Om skjermkortet

ditt følger ATI referansedesign vet jeg ikke."

(Hm, ikke alle butikker som svarer så kjapt og 01:45 på natta, Imponerende!)

Så da antar jeg det blir problemer med begge disse kortene.

Handlelisten min inneholder da kjøleutstyret du nevnte.

Takk igjen!

Lenke til kommentar

slenger meg på big sturl sitt forslag. men med kraftigere pumpe. men en svak pumpe er storm bortkastet, da kan man likesågodt kjøpe apogee!

normalt ville jeg og anbefalt cooltek radiatoren da den er bedre enn black ice pro og black ice extreme med svake vifter. men med 6 38mm tykke\så mye luft er extreme ett bedre valg!

men igjen så tror jeg en trippel radiator(cooltek) men tre stillegående vifter(yate loon) egentlig er mer enn nok!

konklusjon: big sturl sitt forslag bare med mcp655 eventuelt en modifisert mcp350!(og 3 yate loon vifter)

edit: og unngå aluminium i vannkjølingen!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Hvorfor unngå al?

"Alle" bruker jo noe som motvirker korosjon uansett?

5953430[/snapback]

uansett om du bruker korosjons midler i vannet så er det bedre å være på den sikre siden og kjøre kobber på alt. :)

og er du sløv nokk og ikke bytter vann når tiden er inne så kan du faktisk få korosjon, selv med anti korosjons midler. har sett et slikt tilfelle og det endte med at Cpu blokken ble tett av korosjonen, han reddet maskina på at den slo seg av pga overopphetning. mener pumpen også ble ødelagt :hrm:

Lenke til kommentar
Hvorfor unngå al?

"Alle" bruker jo noe som motvirker korosjon uansett?

5953430[/snapback]

uansett om du bruker korosjons midler i vannet så er det bedre å være på den sikre siden og kjøre kobber på alt. :)

og er du sløv nokk og ikke bytter vann når tiden er inne så kan du faktisk få korosjon, selv med anti korosjons midler. har sett et slikt tilfelle og det endte med at Cpu blokken ble tett av korosjonen, han reddet maskina på at den slo seg av pga overopphetning. mener pumpen også ble ødelagt :hrm:

5953496[/snapback]

Haha lol....lenge det hadde kjørt da? må jo ta ganske lang tid d....

brukte du batterivann og frostvæske eller noe annet?

Lenke til kommentar

Ser flere mener cooltech sin radiator er best (med lite luftgjennomstrømning).

Er det noen som har sammenlignet de tekniske dataene på disse?

(kjølende flateareal (2.37315kv.m), motstand på luft (0.001887 kgf/kv. cm) og vann (0.0435 kgf/kv. cm) side.

Jeg ville jo tro at det var disse dataene som avgjorde hvilken som var best?

(tallene i parantes er for BIE III (5 m/s luftstrøm og 16 l/min med tempforskjell 15 gr.C)

Valget av raditor er grunnet måten jeg kommer til å bygge det nye kabinettet på, der det vil være en vindtunell i nedre del av kabinettet.

Kunne illustert med en foreløpig modell hvis ønskelig. (reinstallerer pc'en for øyeblikket)

Lenke til kommentar
Ser flere mener cooltech sin radiator er best (med lite luftgjennomstrømning).

Er det noen som har sammenlignet de tekniske dataene på disse?

(kjølende flateareal (2.37315kv.m), motstand på luft (0.001887 kgf/kv. cm) og vann (0.0435 kgf/kv. cm) side.

Jeg ville jo tro at det var disse dataene som avgjorde hvilken som var best?

(tallene i parantes er for BIE III (5 m/s luftstrøm og 16 l/min med tempforskjell 15 gr.C)

Valget av raditor er grunnet måten jeg kommer til å bygge det nye kabinettet på, der det vil være en vindtunell i nedre del av kabinettet.

Kunne illustert med en foreløpig modell hvis ønskelig. (reinstallerer pc'en for øyeblikket)

5953637[/snapback]

har sett tester. cooltek sin er den samme som swiftech mcr220. en bix kjøler dårligere enn en pro med stille vifter selv om bix har større areal! men klarer du å dytte nok luft igjennom så vil en bix være bedre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...