knutivarr Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Min tiltenkte svigerfar har ADSL hjemmekontorløsning gjennom jobben sin. I pakken fra Telenor fulgte det med en Zyxel Prestige 660 H modem/router og en Zyxel ZyAir G-2000 trådløs router. Første gang jeg koblet dette opp hadde svigers en Mac bærbar med os X. Da gikk det smertefritt å sette opp greiene. Jeg satte den gangen MAC-filtrering på ZyAir'en sånn at bare mac'en fikk tilgang til dette nettverket. Jeg noterte deretter ned passord på ZyAir og forlot greiene med en glad og fornøyd svigerfar. Nå har han imidlertid byttet fra mac til PC i jobben og det var på tide å sette opp denne også. Problemet nå er bare at han har kastet papirer som jeg har notert ned passord til ZyAir'en på. Dermed resetter jeg denne. Gjør alle triks for å komme meg på nett, men klarer det ikke gjennom trådløs tilkobling. Kjører så via kabel til ZyAir'en uten å lykkes. Kobler meg direkte til Prestige 660-modemet og klarer å logge meg inn på denne. Da oppdager jeg at brukernavn og passord for pålogging over PPPoE er borte vekk på denne. Svigerfar skaffer passord og brukernavn fra Telenor og jeg regner det som lett match å få greiene opp å gå igjen, men den gang ei. Nå klarer jeg ikke å nå Presigemodemet ved å direktekoble meg til dette. Maskinen er satt til å motta IP automatisk, men tydeligvis er det ingen DNS/DHCP-tjener i modemet som fungerer. Tenker som så at kanskje jeg skal prøve å klabbe inn påloggingsinfo for PPPoE i ZyAir'en, men det nytter heller ikke. Når jeg kobler ZyAir og Presige-modemet sammen, lyser WAN-lyset på ZyAir orange. Hva i #&%? er galt? Aner jo heller ikke hva IP-adressen til Prestigemodemet er når jeg direktekobler meg til dette. Får beskjed om at nettverket har dårlig forbindelse eller ikke kan nås i det hele tatt. Maskinen klarer ikke å få tildelt IP-adresse fra modemet og da går jeg sterkt ut fra at ZyAir'en heller ikke får det. Er SVÆRT takknemlig for hjelp her... Har forøvrig prøvd å resette modemet uten resultat. Endret 8. april 2006 av knutivarr Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Logg deg inn på din P650/P660. Standard ip-adresse til en P650/P660 er 192.168.1.1, brukernavn er admin, og standard passord er 1234. Om enheten er levert av Telenor kan passordet være det samme som Onlie ADSL-passordet. Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Funker ikke. Når ikke P660. Vet at 192.osv er IP-adressen P660 SKAL ha, men jeg finner den ikke, rett og slett. Endret 8. april 2006 av knutivarr Lenke til kommentar
enteR-_- Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 ok, start meny > kjør > cmd > ipconfig der kan du se ip'n til getaway'en din, da skriver du den inn i url adresslinjen Hvis ikke kan du prøve 10.0.0.1:31337 Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 Ved IPConfig ser jeg kun at maskinen ikke får utdelt IP fra P660, dvs, jeg har ingen gateway. Maskinen "tildeler" derfor seg selv en IP ettersom den skjønner at den har en kabel trødd inn i nettverkskortet. Nytter ikke ikke med renew IP heller. Ved å se på nettverkstilkoblingen får jeg beskjed om at denne har dårlig kontakt eller ikke virker. Og ja, jeg har prøvd flere kabler... Lenke til kommentar
hval Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 har du prøvd å sette opp statisk ipadresse på PC'n da? Sett feks 192.168.1.10 å prøv deretter å nå modemet. Hva får du opp hvis du kjører en arp -a i kommandvinduet? Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Jeg har ikke noen erfaring med de spesifikke komponentene du har i nettverket, men problemet er nok ganske enkelt slik som hval sier. Ettersom dhcp'en ikke er oppe og kjører og du har "motta ip" på, så får du bare en jalla-ip fra windows (169.et.eller.annet tror jeg) Det medfører at maskinen din er "out of range" og kan ikke nå ip 192.168.1.1. Gjør som hval sier, sett ip 192.168.1.10 statisk og prøv igjen Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Tusen takk for god hjelp! Nok en gang er det bare å bøye seg i støvet for det herlige samfunnet HW.no tross alt er! Skulle ha et kakk i bakhodet for å være så utrolig treig... men, men... Ser ut til at det løser seg nå. Har nemlig modemet hjemme hos meg for å ha tilgang til internett under problemløsningsfasen, så nå er det bare å stikke bort og teste! Nok en gang; Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå