Gå til innhold

Kernel: "Step by step" guide til 2.6.16? [ubuntu]

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg har nå letet i flere dager etter hvordan jeg får oppdatert kernel'en til noe over 2.6.14. uname -r viser til at jeg nå bruker 2.6.12.. Jeg er ganske ny i ubuntu, Men har prøvd et par ting for å oppdatere den.

1. metode

$ apt-get update
$ apt-get upgrade
$ apt-get install linux-686

Det forteller meg at nyeste kernel er installert.

2. metode

Udskiftning af kernen

Den går greit, og jeg har kompilert en egen kernel. Problemene er da jeg skal boote med den nye kernelen får jeg denne feilmeldingen:

Kernel panic - not syncing : VFS : Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

Så jeg lurte på om det finnes noen enkle how-to's for oppdatering fra 2.6.12 og til nyeste stable kernel? Har letet en stund, og søkt en del på googlo..

Takker for alle inspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu oppgraderer ikke kjernen automatisk, fordi de ønsker størst mulig stabilitet, man får bare opdateringer til sammen kjeren. DVS at linux-686 alltid bare peker til siste versjon av linux-image-2.6.12, men hvis du søker etter linux-image i Synaptic vil du kanskje finne noen nyere du kan installere.

Lenke til kommentar

Fant ikke noe nyere enn 2.6.12. Da må jeg vel kompilere en egen kjerne, right?

Her er ihvertfall litt info:

clvn@utopia:/etc/apt$ uname -r
2.6.12-9-386
clvn@utopia:/etc/apt$ apt-cache search image | grep 2.6
linux-image-2.6.12-9-386 - Linux kernel image for version 2.6.12 on 386.
linux-image-2.6.12-9-686 - Linux kernel image for version 2.6.12 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV.
linux-image-2.6.12-9-686-smp - Linux kernel image for version 2.6.12 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
linux-image-2.6.12-9-k7 - Linux kernel image for version 2.6.12 on AMD K7.
linux-image-2.6.12-9-k7-smp - Linux kernel image for version 2.6.12 on AMD K7 SMP.
linux-source-2.6.12 - Linux kernel source for version 2.6.12 with Ubuntu patcheslinux-tree-2.6.12 - Linux kernel tree for building prepackaged Ubuntu kernel images
kernel-source-2.6.10 - Linux kernel source for version 2.6.10 with Debian patches
kernel-source-2.6.11 - Linux kernel source for version 2.6.11 with Debian patches
kernel-tree-2.6.10 - Linux kernel source tree for building Debian kernel images
kernel-tree-2.6.11 - Linux kernel source tree for building Debian kernel images

Har følgende ting i sources.list:

deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy main restricted
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy main restricted
deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy-updates main restricted
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy-updates main restricted

Vet ikke om noen andre steder kanskje har en nyere kjerne det er enkelt å få lagt inn... God hastighet er ikke 1. prioritet nå, det er bare å få inn en fungerende ny kjerne ;)

Takker til alle som kan ta en titt! :D

Lenke til kommentar

Om du vil ha nyeste, kan du heller oppdatere til Ubuntu Dapper Drake. Min kernel er nå:

bjorninge@LappyDapper:~$ uname -a

Linux LappyDapper 2.6.15-20-686 #1 SMP PREEMPT Tue Apr 4 18:37:00 UTC 2006 i686 GNU/Linux

bjorninge@LappyDapper:~$

Lenke til kommentar

Tenkte på det, men er den stabil nok nå? (den kommer vel ut av testingfasen i slutten av Mai?)

Finnes det en enkel metode for å oppdatere til dapper eller må man laste ned iso, brenne det, formatere og installere?

*googler litt så lenge og ser om jeg finner noe om det* =)

Lenke til kommentar

Blah, har sittet noen timer nå og ventet på at ting skal bli ferdig,, Lastet ned 500mb med nye ting fra web'en først.

Så etter 3 timer med venting på at ting skulle lastes ned og oppdateres kræsjer det.

Feilmelding:

Setting up lvm-common (1.5.20ubuntu2) ...
Installing new version of config file /etc/init.d/lvm ...
Installing new version of config file /etc/default/lvm-common ...
rm: cannot remove `/tmp/file4FyQkB': Read-only file system
rm: cannot remove `/tmp/file2zsFVD': Read-only file system
dpkg: error processing lvm-common (--configure):
unable to flush updated status of `lvm-common': Read-only file system
dpkg: failed to open `/var/lib/dpkg/status' for writing status information: Read-only file system
touch: cannot touch `/var/lib/update-notifier/dpkg-run-stamp': Read-only file system
E: Problem executing scripts DPkg::Post-Invoke 'if [ -d /var/lib/update-notifier ]; then  touch /var/lib/update-notifier/dpkg-run-stamp; fi'
E: Sub-process returned an error code
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (2)

Vet ikke helt om jeg skal gråte eller le liksom.. Blir bare helt sliten.

Kan dapper lastes ned for vanlige dødlige som iso enda, eller må man oppdatere fra breezer?

Lenke til kommentar

er det greit å spørre hvorfor du absolutt -må ha- "nyeste versjon"..?

jeg sitter med en laptop og en desktop med standard Ubuntu Breezy på, og alt fungerer ypperlig

hva er problemet hos deg, bortsett fra at du støter (ikke overaskende) på problemer i programvare som ikke er ferdig ennå (i Ubuntu-kontekst)?

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...