Marota Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 I går kveld døde telefonen min igjen. Som andre har beskrevet (også jeg tidligere) slår den seg av og på noen ganger før den blir helt borte.Telefonen har vært 2 ganger til rep for denne feilen nå, fikk den igjen sist gang for ca en måned siden. Første gang oppgraderte de software, andre gang byttet de hele modulen. Nå kommer jeg til å kreve heving av kjøpet, jeg er lei hele telefonen! Men jeg gruer meg til å besøke sinna-mannen i butikken.. 6617086[/snapback] Og det hadde jeg all grunn til å gjøre! Han ble ordentlig ubehagelig. Jeg fikk greie på at å heve gikk ikke, men det kunne hende jeg fikk ny telefon av Nokia. Da jeg viste til Forbrukerkjøpsloven fikk jeg til svar at den gjelder ikke for Nokia. De har sine egne regler. Dessuten var ikke dette en av Norges lover!!? Det falt for døve ører at jeg prøvde å forklare at loven gjelder for meg som forbruker.. Jeg ville gjerne ha det han sa skriftlig, men det kunne jeg ikke få. Han ba meg komme tilbake på mandag, da skulle han ha kontaktet Nokia. Jeg ba også om å få skriftlig at jeg nå har levert telefonen for 3. gang med samme feil og at jeg ønsker å heve kjøpet. Men jeg kunne faktisk ikke bestemme hva han skulle skrive, så jeg fikk med meg en lapp om at jeg har levert telefonen for service. Dessuten hadde jeg hatt telefonen i 4 måneder nå, og om jeg ville ha hevet kjøpet hadde jeg måttet komme etter to uker. Han mente det var helt rimelig at den måtte inn til service innimellom. Hadde de laget telefoner som skulle vare i to år hadde dem ikke laget dem sånn som denne! Til slutt sa han at neste gang kunne jeg komme uten anstand (mannen min ble nemlig med meg en tur til byen). Jeg ble jo rimelig forbanna, men klarte å holde meg i skinnet. Jeg ba ham riktig nok være litt mer ydmyk og behandle folk på en mer passende måte.. Da vi gikk ut lo jeg høyt, men kom på at jeg hadde glemt sim kortet i telefonen. Tror dere ikke jeg fikk kjeft for at jeg lo utenfor butikken hans også? Frister å ta med alle jeg kjenner inn der på mandag, men det er vel ikke så lurt.. Skal i allefall ringe Nokia først og finne ut om rutinene.. - og ta med et eksemplar av loven! Tips mottas med stor takk! Beklager langt innlegg.. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Yay.. dette skjedde i dag.. i tillegg til at tastaturet holder på å falle av.. er visst limt på.. Den ytterste delen av skjermen(dekselet) er forresten helt uten skade.. er bare displayet som er ødelagt.. Edit: Burde vel greie å få fikset det på garantien? Endret 6. august 2006 av Marius_EV Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Orker ikke quote alt det Marota skrev Men, jeg har selv jobbet i en butikk som selger mobiltelefoner. Uansett om det er rutine eller ikke er det urimelig at telefonen skal inn til service flere ganger på få måneder. Har hatt kunder som jeg har gitt ny telefon dersom telefonen har vært på service 2 ganger på svært kort tid (2-4 mnd). Sjefen har aldri hata meg for dette ihvertfall! Men det kommer jo naturligvis litt ann på kunden, er kunden frekk og motbydelig har man jo ikke lyst til å hjelpe, er kunden derimot hyggelig blir det liksom lettere å være hyggelig tilbake. Tror det er sånn at Nokia har 14 dagers DOA rutiner. Dvs at du får en ny telefon innen 14 dager fra du kjøpte den dersom den er ødelagt når du får den. Men uansett, flere ganger på service er urimelig. Dårlig reklame for butikken til "sinna-mannen" dette Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er forhandleren nødt til å følge norsk lov. Å si at kjøpsloven ikke gjelder for Nokia, er jo helt hårreisende. Nokia må gjerne ha egne regler, men dette kommer i tillegg til norsk lov. Har Nokia regler som er mindre strenge enn loven, er det loven man skal følge. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Svarer til Marius_EV. Displayskader dekkes ikke av garanti, er LCD-skjermen ødelagt koster det fort oppimot 2000 kroner å få det reparert. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Svarer til Marius_EV. Displayskader dekkes ikke av garanti, er LCD-skjermen ødelagt koster det fort oppimot 2000 kroner å få det reparert. 6624384[/snapback] Det er jo ikke noen ytre skader på mobilen da.. Fra nokia.com: Den begrensede garantien for Europa dekker ikke: -Vanlig slitasje ved bruk. -Defekter forårsaket av tøff behandling -Defekter eller skader forårsaket av feil bruk av produktet, inkludert bruk som strider mot instruksjonene som er gitt av Nokia og/eller -Andre handlinger som er utenfor Nokias rimelige kontroll. -Defekter eller påståtte defekter forårsaket av det faktum at produktet ble brukt sammen med, eller koblet til, et produkt, ekstrautstyr, programvare og/eller tjeneste som ikke er produsert eller levert av Nokia, eller ble brukt på en annen måte enn produktet er ment for. -Defekter som er forårsaket av at batteriet er kortsluttet, at batterirommets forsegling er skadet eller tuklet med, eller at batteriet er brukt i annet utstyr enn det som er spesifisert. -Hvis produktet har vært utsatt for fuktighet, damp eller ekstreme temperatur- eller miljømessige forhold eller hurtige endringer i slike forhold, korrosjon, oksydering, tilsøling med mat eller væske eller kjemiske produkter. Står ingenting spesifisert at displayet ikke dekkes av garantien? Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er forhandleren nødt til å følge norsk lov. Å si at kjøpsloven ikke gjelder for Nokia, er jo helt hårreisende. Nokia må gjerne ha egne regler, men dette kommer i tillegg til norsk lov. Har Nokia regler som er mindre strenge enn loven, er det loven man skal følge. 6624057[/snapback] Sant nok. Men hvor godt tror du alle kjenner kjøpsloven? Hvor godt kjenner du kjøpsloven? Den sier blandt annet at man alltid skal ha 14 dagers angrefrist på kjøp man gjør. Men enkelte butikker opererer med at man ikke får angrefrist eller retur på varer kjøpt med abbonnement. F.eks mobiltelefoner. Det er ikke ulovlig så lenge det blir opplyst. Sier dog ikke at dette skjedde i det tilfellet her, han karen i butikken hørtes dum ut :| Lenke til kommentar
Merken Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er forhandleren nødt til å følge norsk lov. Å si at kjøpsloven ikke gjelder for Nokia, er jo helt hårreisende. Nokia må gjerne ha egne regler, men dette kommer i tillegg til norsk lov. Har Nokia regler som er mindre strenge enn loven, er det loven man skal følge. 6624057[/snapback] Sant nok. Men hvor godt tror du alle kjenner kjøpsloven? Hvor godt kjenner du kjøpsloven? Den sier blandt annet at man alltid skal ha 14 dagers angrefrist på kjøp man gjør. Men enkelte butikker opererer med at man ikke får angrefrist eller retur på varer kjøpt med abbonnement. F.eks mobiltelefoner. Det er ikke ulovlig så lenge det blir opplyst. Sier dog ikke at dette skjedde i det tilfellet her, han karen i butikken hørtes dum ut :| 6624879[/snapback] Norsk lov sier INGENTING om at man har 14 dagers angrefrist på kjøp man gjør i butikk. Angrefristen gjelder kun ved kjøp over nettet eller telefonsalg. Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Aha! Ja da tok jeg feil.... Uansett er det hyggelig å komme i en butikk som forstår kunden og kan bidra med en ny telefon dersom varen er DOA! Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er forhandleren nødt til å følge norsk lov. Å si at kjøpsloven ikke gjelder for Nokia, er jo helt hårreisende. Nokia må gjerne ha egne regler, men dette kommer i tillegg til norsk lov. Har Nokia regler som er mindre strenge enn loven, er det loven man skal følge. 6624057[/snapback] Sant nok. Men hvor godt tror du alle kjenner kjøpsloven? Hvor godt kjenner du kjøpsloven? Den sier blandt annet at man alltid skal ha 14 dagers angrefrist på kjøp man gjør. Men enkelte butikker opererer med at man ikke får angrefrist eller retur på varer kjøpt med abbonnement. F.eks mobiltelefoner. Det er ikke ulovlig så lenge det blir opplyst. Sier dog ikke at dette skjedde i det tilfellet her, han karen i butikken hørtes dum ut :| 6624879[/snapback] Er faktisk litt bevandret i lovverket. Og en ting som er helt klart, er at man ikke kan avtale seg bort ifra kjøpsloven. Finnes derimot mange selgere som ikke har peiling på kjøpsloven... Hvis de står på sitt kan det være lurt å levere inn en skriftlig klage. Og det er riktig som Sam Sung skriver. Det er kun ved postordresalg (kjøp i nettbutikk går under postordre) at man har 14 dagers angrefrist. Angrefristen gjelder dog bare hvis man ikke har tatt varen i bruk. Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Sklir litt utenfor tråden dette her, men uansett. Kjøpte laptop fra Mpx for en tid tilbake, den var selvfølgelig DOA, dama jeg snakka med i telefonen mente at angrefristen ikke gjaldt ved PC kjøp når jeg sa jeg ville bruke den siden jeg var misfornøyd... Dette er med andre ord ikke lov eller? Ikke så farlig nå lenger naturligvis siden det er ordna opp og pcn funker aldeles strålende:P Bare lurer. Lenke til kommentar
Marota Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Da er saken heldigvis løst! Jeg får kjøpet hevet og butikken får penger igjen fra Nokia. Takk for alle innspill! Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Sklir litt utenfor tråden dette her, men uansett. Kjøpte laptop fra Mpx for en tid tilbake, den var selvfølgelig DOA, dama jeg snakka med i telefonen mente at angrefristen ikke gjaldt ved PC kjøp når jeg sa jeg ville bruke den siden jeg var misfornøyd... Dette er med andre ord ikke lov eller? Ikke så farlig nå lenger naturligvis siden det er ordna opp og pcn funker aldeles strålende:P Bare lurer. 6633042[/snapback] "Dama på telefonen" har nok helt rett hvis du hadde brukt maskina. Mente hun derimot at en maskin du ikke hadde brukt ikke kunne gå under angreretten, tar hun feil. Om en maskin som er DOA er tatt i bruk er jo ett grensetilfelle... Uansett gjelder loven like mye for pc som alle andre varer. 14 dagers angrerett! Lenke til kommentar
IngveR Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Er det kjent bug at ikon for handsfree vises i display selv om handsfree ikke er i? Får ikke slått det av. Kom av seg selv plutselig. Kommer ingen lyd uten at en har handsfree i. Men oppstartslyden virker fint når hendene møtes. Marota: Hvilken Siba butikk har du vært i? Er Siba denne telefonen er kjøpt hos også. Lenke til kommentar
Marota Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Marota: Hvilken Siba butikk har du vært i? Er Siba denne telefonen er kjøpt hos også. 6637281[/snapback] Jeg har ikke vært i Siba butikk, men i TeleBoden butikken i Moss. Lenke til kommentar
T-Bone- Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg har hørt rykter om at Nokia er i ferd med å gi opp hele 6280, de kunne i hvertfall ikke garantere folk en ny mobil av samme modell dersom man har opplevd feil med den flere ganger... Kanskje ikke så rart når 40% av telefonene av modellen som er solgt worldwide har feil? Flere som har hørt noe, eller er dette bare tomme rykter? Lenke til kommentar
jeanthemean Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Lurte på om det er andre som sliter med at tastaturet på telefonen plutselig slutter å virke jeg. Det har skjedd med meg to ganger nå på to tre uker. Tror det haller mot at jeg vil heve kjøpet, veldig bra mobil når den virker. Men er så lei av at den ikke fungerer slik som den skal.. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Lurte på om det er andre som sliter med at tastaturet på telefonen plutselig slutter å virke jeg. Det har skjedd med meg to ganger nå på to tre uker. Tror det haller mot at jeg vil heve kjøpet, veldig bra mobil når den virker. Men er så lei av at den ikke fungerer slik som den skal.. 6641706[/snapback] Jepp.. skjer ofte det.. Tastaturet mitt løsnet også.. Nytt display koster forresten 1000kr, så vær forsiktig med mobilen.. det knuser veldig lett.. Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg har hørt rykter om at Nokia er i ferd med å gi opp hele 6280, de kunne i hvertfall ikke garantere folk en ny mobil av samme modell dersom man har opplevd feil med den flere ganger... Kanskje ikke så rart når 40% av telefonene av modellen som er solgt worldwide har feil? Flere som har hørt noe, eller er dette bare tomme rykter? 6641291[/snapback] Har ikke hørt noe om det. Ville jo vært rart siden det er en av de telefonene de selger mest av. Er vel bedre for dem å bare rette opp feilen og shippe ut nye? Lenke til kommentar
romlepip Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Min er ikke noe gærnt med:D Ikke noe slark, aldri restart eller støv på skjermen:D Tror jeg har fått en "perfekt" en:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå