kimla Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Hei. Jeg har ett litt spesielt problem, syns jeg hvertfall. Annonse tabellen: +-----------------+---------------------------+------+ ------+ | Field | Type | Null | | +-----------------+---------------------------+------+ ------+ | AnnonseID | int(11) | | ement | | AnnonseSelgere | enum('ja','nei') | YES | | | Aarsmodell | varchar(25) | | | | Merke | varchar(25) | | | | Modell | varchar(25) | | | | Fritekst | text | YES | | | Regnr | varchar(7) | YES | | | Kjoretoy_gruppe | varchar(25) | | | | Chassis | varchar(25) | | | | Ant_dorer | varchar(25) | YES | | | Ant_seter | varchar(25) | YES | | | Pris | varchar(20) | | | | Reg_avgift | varchar(25) | YES | | | KM | varchar(20) | YES | | | Drivstoff | varchar(25) | YES | | | Girtype | varchar(25) | YES | | | Utvendig_farge | varchar(25) | YES | | | Interiorfarge | varchar(25) | YES | | | Motorstorrelse | varchar(25) | YES | | | Hestekrefter | varchar(25) | YES | | | Newtonmeter | varchar(50) | YES | | | Topphastighet | varchar(25) | YES | | | Beskrivelse | text | YES | | | Dato | varchar(50) | | | | Fornavn | varchar(50) | | | | Etternavn | varchar(50) | | | | Adresse | varchar(255) | YES | | | Postnr | int(4) | YES | | | Poststed | varchar(50) | YES | | | Fylke | varchar(255) | | | | Telefon | varchar(25) | | | | Telefax | varchar(25) | YES | | | Mobil | varchar(25) | YES | | | EPost | varchar(50) | YES | | | Hjemmeside | varchar(40) | YES | | | Utstyr | text | YES | | | Status | enum('Til salgs','Solgt') | YES | | | IP | varchar(20) | | | | Annonse_passord | varchar(255) | YES | | | Bilde1 | varchar(255) | YES | | | Bilde2 | varchar(255) | YES | | | Bilde3 | varchar(255) | YES | | | Bilde4 | varchar(255) | YES | | | Bilde5 | varchar(255) | YES | | +-----------------+---------------------------+------+ Merke tabellen: +--------------+--------------+------+-----+---------+----------------+ | Field | Type | Null | Key | Default | Extra | +--------------+--------------+------+-----+---------+----------------+ | MerkeID | int(11) | | PRI | | auto_increment | | Merke_navn | varchar(255) | | | | | | Merke_modell | varchar(255) | YES | | | | +--------------+--------------+------+-----+---------+----------------+ Modell tabellen: +--------------+--------------+------+-----+---------+----------------+ | Field | Type | Null | Key | Default | Extra | +--------------+--------------+------+-----+---------+----------------+ | ModellID | int(11) | | PRI | | auto_increment | | Modell_navn | varchar(255) | | | | | | Modell_merke | varchar(255) | YES | | | | +--------------+--------------+------+-----+---------+----------------+ Når jeg kjører en spørring som ser ut som dette: SELECT * FROM Annonse, Merke, Modell WHERE Annonse.Merke = 14; (der 14 i dette tilfellet er det samme som bmw) Så begynner den å kjøre i en evig loop, slutter aldri, eller har hvertfall ikke testa hvor lenge den går. Det skal bare være 3 rows som kommer opp etter spørringen. Når jeg kjører spørringen: SELECT * FROM Annonse WHERE Annonse.Merke = 14; Så går det helt fint, så må nok være noe med samkjøringen med de andre tabellene eller noe... vet ikke helt... håper noen av dere kan svare på det Er nok bare meg som gjør noe utrolig dumt her, men hadde hvertfall for meg at dette skulle funke Takker for alle svar EDIT: Never mind.. : SELECT * FROM Annonse, Merke, Modell WHERE Annonse.Merke = 14 AND Annonse.Merke = Merke.MerkeID AND Annonse.Modell = Modell.Modell_merke; Thanks anyways Endret 8. april 2006 av kimla Lenke til kommentar
roac Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Et lite hint, les litt om normalisering. Du skal ha MYE data for å kunne forsvare den graden av denormalisering som er her. (Med mye mener jeg f eks over 1 million annonser, noe jeg finner heller usannsynlig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå