Gå til innhold

4013-chipper, ødelagt/veldig sensitiv på støy?

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg holder på med noen 4013-chipper. Jeg jobber nå på et koblingsbrett, og prøver å få kretsen til å fungere før jeg skal lage mønsterkort til den. Jeg har her 4 4013-chipper, men de oppfører seg veldig merkelig. Det kan hende at disse chippene er ødelagt, og jeg tror det er tilfellet. (jeg ødela èn av dem etter noe testing ved en liten tabbe med 24V istedet for 5V inn på SET, så jeg har bare 3 igjen)

Jeg bruker nå en 24V strømforskyner, og kjører via en 7805-chip. +5V er koblet til VDD på chippen, og jord på VSS. Jeg har målt, og det ligger 5,06V inn på chippen. For å hindre støy og spenningsfall har jeg satt en 1mF kondensator direkte på chippen mellom VDD og VSS.

Chippen har to utganger, hvor den ene er invertert i forhold til den andre. Når jeg kobler til chippen leverer den spenning på BEGGE disse utgangene. Dette er en selvmotsigelse, og skal kun skje dersom både RESET og SET har høy inn, disse har ingen ting tilkoblet.

I noen tilfeller klarer jeg å koble den over med SET og RESET, men den har en tendens til å henge seg opp i en modus, eller at bare begge utgangene gir høy ut. Jeg har koblet et par lysdioder på utgangene, og i noen tilfeller står disse bare å blinker tilfeldig uten at jeg gjør noe.

Gjør jeg noe feil? Skal jeg ikke levere 5V inn på SET og RESET? Tåler ikke disse chippene at ingen ting er tilkoblet noen av portene? Noe feil jeg har gjort som kan ha ødelagt chippene? Er det støy inn på portene som foråsaker dette?

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støy er jo en selvfølge når man jobber med slike kretser, og det må man ta hensyn til. Tipper det du måler er at kretsen står og oscillerer.

Du trenger keramiske kondensatorer, typisk 10 nF. Og de må kobles tett innpå kretsene (VDD til VSS), dvs korte ledninger.

Hvordan du gjør utlegg på kretskort er ganske vesentlig. Det er stor forskjell på å koble en lommelyktpære og å koble logiske kretser, for å si det sånn. En pære funker nesten uansett, men IC'er jobber på høye frekvenser som oppfører seg helt forskjellig fra likestrøm.

Det er forresten en helt vanlig begynnerfeil å ikke bruke kondensatorer. Har vært der selv.

Det er utrolig mange problemer som kan løses ved å koble 10 nF kondensatorer på forskjellige plasser.

Lenke til kommentar

Takker. Noen kondensatorer var det som skulle til ja (som jeg tenkte). Jeg måtte kortslutte SET/RESET til jord, og sette kondensatorer(100nF) og resistorer(1k) fra CLOCK og DATA til jord. I tillegg satte jeg kondensatorer på 1mF rett etter regulatoren, og direkte på VDD.

Nå fungerte det i vertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...