Gå til innhold

Oppsett av tabell. 1 eller fleire tabeller?

Anbefalte innlegg

Eg skal ta all data frå denne siden og putte inn i ein tabell. Siden blir oppdatert kvar time.

Sånn som eg har tenkt å gjere det er å bruke dato og tid som primære nøkler.

Men er det mest optimalt?

Er det betre å lage 2 tabeller der dei eine inneheld dato som primærnøkkel og den andre har tid som primær og dato som fremmed?

Det vil bli MYKJE data her etter nokre veker så då er det lurt å få det mest mogleg optimalt. :)

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg fra deg den ideen med en gang du :) En primærnøkkel skal være unik, og således identifisere en enkelt rad. Du kan ikke garantere at en kombinasjon av dato og tid vil kunne gjøre dette.

Min konklusjon: Les litt om databaseteori først. Det finnes en rekke kilder til dette, og jeg vet at i hvert fall datajungelen har noen rimelige bøker om dette.

I ditt sted ville jeg enten brukt innleggsnummeret eller laget en egen surrogatnøkkel, altså en nøkkel som ikke har noen annen funksjon enn å være primærnøkkel.

Lenke til kommentar

Ok, det er jo egentleg det enklaste å bare bruke ein weatherdata ID med auto sequence. For det eg lurte på om det ville vera raskare for ein database å hente data om den starta å søke på dato først også det rette tidspunktet. Istadenfor å gå igjennom alle verdiane.

Akkurat som eit treemap istadenfor ein linklist

Lenke til kommentar
Ok, det er jo egentleg det enklaste å bare bruke ein weatherdata ID med auto sequence. For det eg lurte på om det ville vera raskare for ein database å hente data om den starta å søke på dato først også det rette tidspunktet. Istadenfor å gå igjennom alle verdiane.

Akkurat som eit treemap istadenfor ein linklist

5887872[/snapback]

Det du da skal titte litt på er indeksering. Du kan legge en indeks på datofeltet, slik at søkene vil gå mer effektivt. Det ser ut som om DatabaseJournal har en grei artikkel om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...