Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi går inn på det tekniske, blir metall også diskriminert, selvom en del er egentlig veldig avansert musikk når det kommer til instrumenter. Vi har også veldig mange utrolig gode vokalister.

 

men metall er ikke teknisk fordi det bare går fort, sier mange. Men det er jo også noe som gjør metallen litt mere teknisk. Så kom ikke her og si at Maroon5 har mere avanserte intrumentlinjer enn f. eks. Megadeth.

 

Noe annet er følelser, da tenker jeg på tekst. Sikkert blitt nevnt før, men metalltekstene(tar alle under en kamm, selvom det blir litt feil) er som regel mere personlig, de kritiserer, de provoserer, de har en mening. Det verste jeg veit om er alle de jævla rap-folka som bare synger om dop og sexy kjerringer. Null følelser. musikken betyr nada. Men såklart, det finnes band som bare synger om f. eks. splatting, blod og lignende innen metallen, tekster som rett og slett ikke har mening. MEN, det er flere kjente metallband som står for noe enn kjente popband/rappere gjør.

 

Nå skal jeg gå og ødelegge håndleddet mitt ved å spille min *hjernedøde og bråkete drittmusikk* :w00t:

Lenke til kommentar
Det verste jeg veit om er alle de jævla rap-folka som bare synger om dop og sexy kjerringer. Null følelser. musikken betyr nada.

8045380[/snapback]

De har nøyaktig like mye mening som metal-tekstene, du har bare ikke satt deg inn i det, akkurat som mange andre ikke har satt seg inn i metal.

Der diskriminerer du selv metal, så der har dere problemet; dere selv.

 

 

Rock er best :w00t:

Lenke til kommentar

Igjen kunne jeg ikke vært mer enig med matsemann. Det er rett og slett latterlig å se på at så mange skal forsvare seg mot "diskriminering" av metal, og gjør det ved å rakke ned på noe annet eller noen andre. Hvis du hadde giddet å høre på og sette deg inn i noe annet enn bare det kommersielle mtv-rælet av hip-hop hadde du kanskje sett at det var tekster der som hadde akkurat like mye mening som hva som helst av metal.

After all: Det er jo artistene som selv bestemmer hva de skal gjøre av musikken sin, de er ikke styrt av sjangeren. Derfor er det ikke riktig at "all metal har dyp mening, mens all [danseband/hip-hop/pop/country/whatever] bare er meningsløst søppel". Det vil alltid være bra og dårlig innenfor sjangerne, så slike generaliseringer blir bare skivebom.

 

 

Her har vi jo et glimrende eksempel på hvor fantastisk ignorante enkelte av innleggene her er:

men her skal komme med en liten beskrivelse av hva som skjer i de mest normale miljøene innen forskjellige musikksjangere.

 

techno: folk er på rave, tar partydop og folk blir ofte voldtatt ettersom at det er mye rare stoffer folk får i seg.

 

Rap/hiphop: folk blir gangstere, stjeler, banker opp folk for fun, de terroriserer allt og alle, de selger tjuvgods, får rulleblad på en halvmeter før de er 18.

 

Metal/rock: folk drar på konserter og hører på bra musikk, folk drikker (gjerne mjød :p) enkelte kler seg i svart og bruker nagler.

Folk Som er EMO for å kalle det det hører som oftest på metal, men grunnen til at de er emo er ikke for at de hører på metal, som oftest har det med ting i hjemmet O.L. (nå tenker jeg ikke på Fjortisser som tror de er emo, det er noe helt annet)

 

 

Selv hører jeg kun på metal og da spesiellt deathmetal og ser ut som en helt vanlig 17åring.

 

og forresten at media omtaler alle black/deathmetalband som satanister er vel bare å dra alle under en kamm.

det er jo samme som det folk sier at alle som er innvandere stjeler.

 

Det har jo alltid vært slik at rock/metal fans har vært satanister. på 70/80tallet var jo folk sikkre på at black sabath, metallica, iron maiden osv. var satanister. men såvidt jeg vet så lever alle medlemmene av de helt normalt, (kan man kalle ozzy sitt liv normalt?)

8036990[/snapback]

 

Du begynner først med en liten, grei oversikt over hva som kommer til å skje deg hvis du hører på tre forskjellige sjangre (hører du på rap kommer du til å banke opp folk for fun og selge tjuvegods, hører du på techno kommer du til å bli dopet og voldtatt, men hører du på metal blir du en helt vanlig person som drikker mjød og går på konserter), og så følger du opp med å si at det er feil å dra alle metalband under en kam. GO FIGURE.

 

edit: Skriveleif, og la til weebl's fantastiske tankevekker.

Endret av anners
Lenke til kommentar

Metal er vel ofte preget av tekster med et "skarpt" budskap. Dette kan virkelig plage mennesker som helst skulle sett at budskap man ikke liker ble kvelt eller forbudt.

 

Sånn sett er jo metal en fin måte å trene folk til å tollerere ytringsfrihet og prisen for den.

 

Nå er jeg langt fra noen ekspert på metal (liker Metallica, men de er vel for milde å regne?). Jeg kan ikke akkurat se at sjangeren diskrimineres, men den er nok i større grad utsatt for angrep og avsky grunnet at man enten misforstår budskapet/kontekst eller rett og slett ikke tollererer det som blir sunget.

 

Så er det jo de som rett og slett ikke takler sjangeren grunnet musikken, men der er nå smaken som baken.

 

Kan det være at man har vanskeligheter for å håndtere at andre ikke liker ens musikksmak?

 

I min ungdom ble man uglesett og kjeppjagd om man ikke likte GNR, Metallica, Offspring m.m. Kan bare prise meg lykkelig for at jeg gjorde det, men det var ikke akkurat så populært når jeg hørte på Roxette, Michael Jackson, Boney M osv :wee:

Lenke til kommentar

Uff alle argumenter om hvordan rap - metall er bedere enn hvarandre er brukt opp. så ta dere en kake om hva som er best, alt suger/ er best i den enkeltes øyner.

 

For min del hører jeg på mest nu-metal (korn), Metalcore (Bleeding through, All That Remains, killswitch engage, 36 crazyfists) og gotenburg metall (svensk metall, In Flames, Soilwork)

 

hørte mye mer på DM/BM før men nå synes jeg det ikke er like "fint" lenger, men borgir er fortsatt på playlist :D

 

http://www.youtube.com/watch?v=RBJ1drtZ8s8 digg sang og video :D

 

smil til verdenen så smiler den tilbake :)

Endret av tyrann
Lenke til kommentar
Der diskriminerer du selv metal, så der har dere problemet; dere selv.

8047820[/snapback]

Ved at en mor nekten sønnen sin å være med meg fordi jeg hører på et "satanistisk" band kalt Iron Maiden, er det da min feil? Jeg skjønner ikke tankegangen din!

8050842[/snapback]

Jeg hadde ikke latt ungene mine vært med unger som hører på Iron Maiden, men det er mest fordi jeg ønsker god musikksmak hos ungene mine. Har du spurt om det kanskje er derfor, og at "han er satanist"-argumentet bare er et skalkeskjul fordi hun ikke ville såre deg?

Lenke til kommentar
Metal er vel ofte preget av tekster med et "skarpt" budskap. Dette kan virkelig plage mennesker som helst skulle sett at budskap man ikke liker ble kvelt eller forbudt.

 

Sånn sett er jo metal en fin måte å trene folk til å tollerere ytringsfrihet og prisen for den.

 

Nå er jeg langt fra noen ekspert på metal (liker Metallica, men de er vel for milde å regne?). Jeg kan ikke akkurat se at sjangeren diskrimineres, men den er nok i større grad utsatt for angrep og avsky grunnet at man enten misforstår budskapet/kontekst eller rett og slett ikke tollererer det som blir sunget.

 

Så er det jo de som rett og slett ikke takler sjangeren grunnet musikken, men der er nå smaken som baken. 

 

Kan det være at man har vanskeligheter for å håndtere at andre ikke liker ens musikksmak?

 

I min ungdom ble man uglesett og kjeppjagd om man ikke likte GNR, Metallica, Offspring m.m. Kan bare prise meg lykkelig for at jeg gjorde det, men det var ikke akkurat så populært når jeg hørte på Roxette, Michael Jackson, Boney M osv :wee:

8048251[/snapback]

Godt sagt. ^^

 

Store deler av Metallica's musikk er metall, faktisk er de en av de viktigste bandene for sjangerens utvikling. Metall trenger ikke nødvendigvis være knallbråkete, i en "løs" definisjona av sjangerens å går både Led Zeppelin og Deep Purple under metall.

Lenke til kommentar
Godt sagt. ^^

 

Store deler av Metallica's musikk er metall, faktisk er de en av de viktigste bandene for sjangerens utvikling. Metall trenger ikke nødvendigvis være knallbråkete, i en "løs" definisjona av sjangerens å går både Led Zeppelin og Deep Purple under metall.

8052566[/snapback]

Snakker man grunnleggere ja, da er både Led Zeppelin, Deep Purple, Cream og Jimi Hendrix med, men musikken deres blir sett på som Rock/Hard Rock i dag.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Rock: Rolling Stones, The Beatles, The Doors

Tungrock: Alice Cooper, Black Sabbath, Led Zeppelin, Uriah Heep, Deep Purple

Metall: Black Sabbath, Judas Priest, Iron Maiden, Alice Cooper, Deep Purple

Tungmetall: Metallica, Def Leppard, Rammstein

 

Videre har vi ekstremmetall med sine sjangrer og band. Det er her det begynner å bli blodharry, og det er her diskrimineringen starter.

Lenke til kommentar
Dere må huske på at SteffyGay er av typen som liker Razorlight, Bon Jovi og denslags grusomheter. Ordene hans blir jævla tomme av den grunn.

8053676[/snapback]

 

 

Bon Jovi har jeg vel alle cd'ene av.... :innocent: Var en periode det gikk i Bon Jovi og Def Leppard for alle pengene.

 

Er glad jeg liker det meste av musikk, fra pavarotti til Metallica. Men jeg har aldri helt klart å like metal a la synge med en mest "heslig dyp skrikende stemme". Men det går vel på mine egne kulturelle begrensninger, akkurat som din stopper ved Bon Jovi.

 

Men glemmer aldri synet på lærerne på Gymnaset da en god klassekompis gikk på scenen under skoleavsluttning og vrengte av seg slik synging. A student nummer en på skolen som kunne synge slik satanrock (i følge dem) var nok en kontrast som var vanskelig å svelge. :D

 

Det er det jeg selv finner interessant med Metall. Hvordan den provoserer frem fordommer og intolleranse hos dem som ikke liker musikken. Smaken er jo som baken, man må bare akseptere at folk liker forskjellig musikk. Den mest ekstreme metal synes jeg er heslig. Men jeg forventer jo ikke at folk skal ha lik musikksmak, slikt ville gjort verden ytterst kjedelig.

 

Matsemann: Jeg tror nok kommentaren til Glint er av den interne sorten a la en harmløs spøk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...