Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Metall er musikk med fete trommerytmer, men har ellers ganske så dårlig teknisk kvalitet. Voks opp, hør på mer moden musikk. Metal blir diskriminert, men det er det en grunn til. Vil tørre å påstå at du finner den største fangruppen av ulike varianter metal mellom 13-18.

7997705[/snapback]

 

Prøv og post igjen etter at du har hørt på andre metalband enn Rammstein, My Chemical Romance og Linkin Park, og hvis du mener at metal har dårlig teknisk kvalitet, så burde du vite at det finnes mange forskjellige typer metal. Jeg vil også ''tørre'' å påstå at mer ''voksen musikk'' som for eksempel The Beatles, er langt fra teknisk krevende det også, men jeg sier ikke at det er dårlig.

Lenke til kommentar
Prøv og post igjen etter at du har hørt på andre metalband enn Rammstein, My Chemical Romance og Linkin Park, og hvis du mener at metal har dårlig teknisk kvalitet, så burde du vite at det finnes mange forskjellige typer metal. Jeg vil også ''tørre'' å påstå at mer ''voksen musikk'' som for eksempel The Beatles, er langt fra teknisk krevende det også, men jeg sier ikke at det er dårlig.

7998367[/snapback]

Rammstein er da ikke et dårlig band, er det?

 

Linkin Park = Metal? :hmm:

Lenke til kommentar
En trenger ingen kilde for sånt, det er allmenn viten for alle, inkl deg cun selv om du prøver å være vanskelig, at det spilles mye rap på tv. Mye mer enn det spilles metall.

7998026[/snapback]

Jeg prøver selvfølgelig å være vanskelig fordi jeg problematiserer :roll:

 

Jeg har sett mye metal på TV, men ikke ekstrem. Jeg har sett mye rap på TV, men ikke ekstrem. Jeg har aldri sett EBM på TV. Jeg har aldri sett eksperimentell musikk à la Coil på TV. Griner jeg av den grunn? Nei. Syns jeg musikken er diskriminert av den grunn? Nei.

 

Over til debatten HenHau har satt fyr på: Hvorfor legger dere ord i munnen på ham? Metal er forøvrig like variert som all annen musikk, hva angår vanskelighetsgrad og stil.

Lenke til kommentar
Diskriminering av metallhuer er som diskriminering av jøder; velfortjent og nødvendig.

7999639[/snapback]

 

lol?

 

Jeg er fan av det meste av rock og metall, og ingen har et problem med det, jeg kan ikke skjønner at noen skal ha det heller. De fleste vennene mine hører på samme musikk som meg, og på skolen er heller det ikke så mange tilhengere av rap eller techno, rock dominerer.

Lenke til kommentar

La det være sagt: Jeg er ingen fan av metall.

 

Men jeg forstår at ettersom jeg ikke hører på det vet jeg også for lite til å uttale meg noe særlig om det. Jeg er oppvokst med Metallica og Guns'N'Roses. Det var metall nok den gang.

Når jeg hører utrykket metal i dag tenker jeg på folk som ræler så høyt de kan inn i mikrofonen, og selv ivrige fans aner ikke hva vokalisten synger om. Jeg tenker på band som er mer opptatt av image enn selve musikken. Kledd i svart, med nagler over hele uniformen. For de bærer gjerne en slags form for uniform. Og selv om de ofte prøver å skille seg ut, er de ekstremt opptatt av å tilhøre en gruppe. Med like klær, og like blek hud.

Metal minner meg om danseband i så måte.

 

Metal minner meg også om boyband, der de stiller med en haug med kryptiske navn som skal høres tøffe ut. Hva er galt med de navn de er vokst opp med? Hvorfor skal alle kalle seg noe "ondt"? De minner meg om boyband fordi de noen ganger bærer preg av å være sammensatt som gruppe av en manager som tjener penger på dem i Tyskland. Navnene fikk de kanskje utdelt når de møtte hverandre på audition noen uker før de ble "kjent"? Og voksne menn bruker da ikke sminke? Bortsett fra de i boybands og metal...

 

Men det er selvsagt mange former for metall, og flertallet havner helt sikkert utenfor disse stereotypene. Men det er de jeg tenker på. Og de hører jeg altså ikke på.

 

Hvorfor skal egentlig metal være så ondt og slemt? Det er like teit som 40 år gamle rappere med baskettrøyer, 15 kilo gull rundt halsen og capsen på skjevt... Kanskje på tide å vokse opp?

 

EDIT: Kjempeleif.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Problemet er ganske enkelt at folk ikke klarer å ha respekt for noen ting. Folk som hører på rap har ikke forståelse for folk som hører på metal, og folk som hører på metal har ikke forståelse for folk som hører på pop (grovt sett, som et eksempel bare).

 

Mitt budskap er; drit nå for guds, satans eller hvemsomhelst, skyld i hva andre sier og mener om musikken dere hører på. Hva har det egentlig å si? Dere oppfører dere som småbarn når dere hele tiden lar edder og galle sildre over alt og alle som ikke godtar dere eller musikken deres. Bare innse at ikke alle kan sette seg inn i svartmetall eller Iron Maiden eller Human Piss Parade eller Skinny Puppy eller hva det nå skal være. Innse at folk flest gjør seg opp en mening utifra det visuelle imaget, og det visuelle imaget inneholder hentydninger til satan og hans sysler rimelig ofte når det gjelder metalband. Innse at folk har forskjellig smak.

 

Og jeg ser folk motsier meg med en gang jeg nevner svartmetallernes evige syting over at de ikke blir forstått og godtatt. Bare glem det, hvis du ikke kler deg som det jeg beskriver trenger du ikke svare, for da handlet det ikke om deg.

Lenke til kommentar
La det være sagt: Jeg er ingen fan av metall.

 

Men jeg forstår at ettersom jeg ikke hører på det vet jeg også for lite til å uttale meg noe særlig om det. Jeg er oppvokst med Metallica og Guns'N'Roses. Det var metall nok den gang.

Når jeg hører utrykket metal i dag tenker jeg på folk som ræler så høyt de kan inn i mikrofonen, og selv ivrige fans aner ikke hva vokalisten synger om. Jeg tenker på band som er mer opptatt av image enn selve musikken. Kledd i svart, med nagler over hele uniformen. For de bærer gjerne en slags form for uniform. Og selv om de ofte prøver å skille seg ut, er de ekstremt opptatt av å tilhøre en gruppe. Med like klær, og like blek hud.

Metal minner meg om danseband i så måte.

 

Metal minner meg også om boyband, der de stiller med en haug med kryptiske navn som skal høres tøffe ut. Hva er galt med de navn de er vokst opp med? Hvorfor skal alle kalle seg noe "ondt"? De minner meg om boyband fordi de noen ganger bærer preg av å være sammensatt som gruppe av en manager som tjener penger på dem i Tyskland. Navnene fikk de kanskje utdelt når de møtte hverandre på audition noen uker før de ble "kjent"? Og voksne menn bruker da ikke sminke? Bortsett fra de i boybands og metal...

 

Men det er selvsagt mange former for metall, og flertallet havner helt sikkert utenfor disse stereotypene. Men det er de jeg tenker på. Og de hører jeg altså ikke på.

 

Hvorfor skal egentlig metal være så ondt og slemt? Det er like teit som 40 år gamle rappere med baskettrøyer, 15 kilo gull rundt halsen og capsen på skjevt... Kanskje på tide å vokse opp?

 

EDIT: Kjempeleif.

7999820[/snapback]

 

Mye fornuftig her.

 

For det første så er metal en veldig stor sjanger, og at alle klær seg i svart og "ræler" så høyt de kan ser jo du(forhåpentligvis) selv at blir generalisering og tullete, veldig få band stiller med nagler, veldig få stiller med slik sminke du sikter til(kan hende mange metal-band sminker seg for å se bedre ut når de opptrer, men vil like å tro at det ikke er mange av de) og veldig mange band synger med clean vokal som for eksempel Metallica som du nevner.

 

Og dette med Black Metal(som jeg regner du snakker om med tanke på nagler og sminke, men kan jo hende jeg tar feil) er veldig spesielt. Black Metal er teatralsk, det er dette som er grunnen til å "skjule" seg under en anne identitet og opptre som en "annen" person enn de egentlig er. Hvordan hadde en teater forestilling vært der alle gikk kledd helt dagligdags når temaet var for eksempel ondskap? Mest sannsynlig ikke velykket.

 

Men forstår jo saken, black-metal blir mer og mer tydelig i samfunnet, og folk liker ikke det de ser, dermed mye negativt. Og når den såkalte "scenen" prøver inbitt og holde black-metal minst mulig stueren får man reaksjoner.

 

Så hvorfor presse på andre black-metal eller andre ekstreme sjangre? Det som blir sendt på tv er omtrent utelukket pop, altså populær musikk. Om det er populær metal, rap, dance, danseband eller lignende har ingenting å si, det er populær musikk som største delen av samfunnet hører på(vil jeg hvertfall tro siden det er det de sender på tv). Jeg får ikke høre den metallen jeg hører på tv, men jeg får da vitterlig ikke høre på den andre musikken jeg hører på som ikke er metal heller.

 

Det eneste jeg kan se som blir diskriminert er _ikke_ populær(ikke kom med noe dumme saker som: "mange som hører på black metal" osv, poenget mitt er at de fleste hører _ikke_ på black-metal, og regner med at dere forstår det.) musikk, og strengt tatt, er det rart?

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

Jeg har en del kolleger som både hører på og også spiller i metal band. Jeg har hatt masse samtaler med disse om nettopp dette i lunsjen, og det er klart det ligger mer der enn hva jeg er klar over. Men folk flest (inkludert meg selv) har problemer med å skille mellom en type metal fra en annen. Det samme gjelder for min del også techno/electronika. Dette til tross for at jeg hørte mye på dette for snart ti år siden...

Derfor blir det ofte slik at "alt høres likt ut".

 

Kona mi hører mye på rap, noe jeg også gjorde en periode (da jeg traff henne :)). Mange forstår jo ikke hvorfor hun gidder ikke høre på slikt kvinnediskriminerende musikk, med bare horer og barnslige afrikanere (og Eminem da...) i alle musikkvideoene sine. Dette er jo det imaget rap har fått, men det ligger mye mer der.

 

Det samme gjelder helt sikkert de fleste kategorier. Kona sier hun synes all rock høres så likt ut. Go figure...

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...