Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Metal er det beste som finnes av musikk. Og trenger ikke bety at du er satanist eller har nagler i undikken (Thank you Pondus) av den saken. Overhørte noen av "ganster-rapperne" på skolen en dag si dette:

Gangstah nr 1: Ugh, sånn brøle musikk er så dårlig...

Gangstah nr 2: Ja, det er jo ikke musikk en gang!

 

Og disse folkene hører på trance/rap/vg lista, som er nesten kun datalagd musikk, som derfor ikke trenger like mye evner som et skikkelig metal band. Kanskje det er noen på vg lista som faktisk spiller instrument, men det betyr langt ifra at de spiller bra, de har den vanlige gjentagende musikken gjennom hele sangen. Ingen utfordrende soloer eller lignende.

 

Leste ikke mye i tråden, så mye av dette er sikkert tatt opp før men-men.

Lenke til kommentar

Her finner vi et godt eksempel på at metallen ikke helt er akseptert blant folk flest. Så jævla typisk vg hele artikkelen, og gjett hvem de spør om kommentar? Jo en biskop selvsagt:

"Bergensbandet Gorgoroth er nominert til årets Spellemannspris.

Biskop i Bjørgvin Ole D. Hagesæther reagerer både på uttalelsene og at bendet er spellemannsnominert."

Endret av Arrosiach
Lenke til kommentar

Jepp, det å si at all annen musikk er dårlig gjør sin egen musikksmak bra :) ...

 

Hva med å si hvorfor en liker hva en hører på, for en gangs skyld. Alle her inne sier hvorfor all annen musikk er dårlig, men ikke hva som gjør det en selv hører på bedre. Og hvorfor må det alt være best? Hør på den musikken du liker, og la andre gjøre det samme.

Ps: Ikke rettet mot noen spesiell, men mot en god del folk på musikkforumet.

 

BTW: Metal blir diskriminert ja, av får dårlig viten av folk som ikke hører på det, og fordi det meste man hører om metal i media er når det skjer noe ille, med dop, blodige ting og slikt, media prater aldri om musikken i seg selv.

 

Ps2: Nei, jeg liker ikke metal, men jeg sier ikke det er dårlig.

Lenke til kommentar

Og disse folkene hører på trance/rap/vg lista, som er nesten kun datalagd musikk, som derfor ikke trenger like mye evner som et skikkelig metal band.

 

 

Den uttalelsen der har vel blitt motbevist mange ganger på furomet allerede. :)

7806607[/snapback]

 

tja... er stor forskjell på progressive rock band som f.eks Symphony X og ett kommersielt "VG-lista" band, når det gjelder musikalsk kvalitet. Det er nok MANGE flere metal band som bryr seg mer om det musikalske enn penger, sammenligned med ett "vg-lista-band som varer i 2 år"... :)

Lenke til kommentar
Jeg tror motbevisningen var retta først og fremst mot "kun datamusikk", "skikkelige metal band", "ikke trenger like mye evner" osv. Det blir jo som å skyte seg selv i foten. Jamre over at metal blir diskriminert, for så å diskriminere annen musikk?

7806680[/snapback]

 

Jeg tror nok det han mente å si kom ut litt feil.

 

Men jeg skjønner poenget hans, og jeg vil ikke si det er som å skyte seg selv i foten. At en liten diskriminert gruppe diskriminerer en stor diskriminerende gruppe blir vel bare en liten handling av rettferdighet?

 

Og uansett; vg-lista og det meste av popmusikken i dag er talentløst. Det er rett og slett bare fakta.

Ta f.eks. Basshunter eller De Nye Gitarkameratene og still dem opp mot Sonic Youth, så skal vi se hvem som lager best greier; de som styres av penger/plateselskap, eller dem som lager musikk fordi de elsker det.

 

De fleste av artistene har ikke laget musikken selv engang, og det overfladiske pengejaget ligger som en klam hånd over hele greia.

Og det er mye metal i den sjangeren også, så det var ikke så mye ment som gratispoeng til dere, metalheads.

 

Men ikke tro jeg er ute etter å forandre meninger her. Jeg liker det best sånn som det er, på tross av all irriterende musikk som blir spelt på fest og på byen. Jeg personlig liker ikke at en haug andre folk digger samma musikk som meg.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner poenget hans, og jeg vil ikke si det er som å skyte seg selv i foten. At en liten diskriminert gruppe diskriminerer en stor diskriminerende gruppe blir vel bare en liten handling av rettferdighet?

Det å diskriminere i det hele tatt oser ikke akkurat rettferdighet. Slik generalisering og uvitenhet går ut over alle. For eksempel: Når metalfolk slenger så mye dritt som de gjør på forumet her, vil mange tro at metal følgelig er noe jævla tull. Hvis toleranse hadde vært et godt kjent ord, ville kanskje ikke mange hatt fordommer mot en sjanger fordi fansen av den respektive musikken er såpass ureflekterte og fordomsfulle selv. Dette går, som jeg har sagt før, begge veier. Ja, metal blir diskriminert, ja metalfolk diskriminerer selv, ja hip hop blir diskriminert, ja hip hop-fans diskriminerer selv. De evige forsvarerne av "sin" sjanger på forumet her hjelper ikke akkurat på med drittslenging og ignorante meninger.

 

Og uansett; vg-lista og det meste av popmusikken i dag er talentløst. Det er rett og slett bare fakta.

Ta f.eks. Basshunter eller De Nye Gitarkameratene og still dem opp mot Sonic Youth, så skal vi se hvem som lager best greier; de som styres av penger/plateselskap, eller dem som lager musikk fordi de elsker det.

Her driver du med synsing. Du mener at Basshunter er styrt av penger? Etter det jeg har fått med meg, drev han karen med musikk først og fremst fordi han syns det var morsomt. "Fakta" er statistikk og tall. Kan smak omregnes til statistikk? Det finnes mye bra popmusikk i dag også, men jeg hører som regel ikke på VG-lista fordi jeg ikke liker musikken. Poenget her er at jeg ikke avfeier det på samme måte som endel andre, som i forsøket prøver å overbevise seg selv og andre om at det er f.eks. metal som er "ekte". Penger styrer nok en større del av popindustrien, men se det fra et annet perspektiv: Penger styrer det meste av filmkulturen i verden. Filmene blir ikke automatisk dårlige hvis de kommer fra Hollywood. Allikevel kan jeg stille meg kritisk til musikkbransjen og deres "Midas formula" når det kommer til pop, altså standardisering og konvensjonering av musikk for å gjøre den "lyttervennlig".

 

De fleste av artistene har ikke laget musikken selv engang, og det overfladiske pengejaget ligger som en klam hånd over hele greia.

Og det er mye metal i den sjangeren også, så det var ikke så mye ment som gratispoeng til dere, metalheads.

Noen av artistene som går under en slik kappe fokuserer gjerne på showet, dvs konsertopptredener o.l. Jeg vil ikke påstå at de ikke gjør en jobb. Men poenget ditt var vel at musikken dermed blir sjelløs. Det kan stemme i noen tilfeller, men ettersom hver eneste låt, hvert eneste album og hver eneste artist er noe unikt, er det vanskelig og problematisk å komme med slike generaliseringer.

 

Men ikke tro jeg er ute etter å forandre meninger her. Jeg liker det best sånn som det er, på tross av all irriterende musikk som blir spelt på fest og på byen. Jeg personlig liker ikke at en haug andre folk digger samma musikk som meg.

7808421[/snapback]

Her er jeg helt enig med deg :)

Lenke til kommentar
de mørkesidene ved musikksjangeren og de som hører på.

7802787[/snapback]

Det må da være bedre å skade seg selv enn andre uansett? Dessuten blir kirkebrenning - gjengmentalitet helt idiotiske sammenligninger. Hvor mange kirker er brent av metalheads i norge? 5-20 et eller annet sted? Hvor mange gjenger raver rundt hvorav noen sloss og herjer? Veldig, veldig mange fler enn 20 ihvertfall.

7802828[/snapback]

 

Er jo det som er pointet mitt. Vis det hadde vært motsatt mengde med Metal og Rap så hadde det vært flere kirkebrenninger og mindre gjenger. Eller?

7802867[/snapback]

Ja, men det hadde fortsatt vært flere gjenger enn kirkebrenninger.

Lenke til kommentar
Her finner vi et godt eksempel på at metallen ikke helt er akseptert blant folk flest. Så jævla typisk vg hele artikkelen, og gjett hvem de spør om kommentar? Jo en biskop selvsagt:

"Bergensbandet Gorgoroth er nominert til årets Spellemannspris.

Biskop i Bjørgvin Ole D. Hagesæther reagerer både på uttalelsene og at bendet er spellemannsnominert."

7806142[/snapback]

 

Er ikke helt enig i et "godt" eksempel. Dette er ganske ekstremt, og gaal virker jo stakkars ikke helt godt i topplokket.

 

Men er enig i deg når det gjelder å få en kommentar fra en biskop. Hva med mannen i gata?

 

Men artikkelen handlet vel ikke så mye om metal, mer spesifikt om gorgoroth, og hva de står for. Og det er vel ikke bare fryd og gammen akkurat dette bandet.

Lenke til kommentar
Er det ikke litt mer hensiktsmessig å ta med den ene involverte parten i saken, framfor å bringe inn meninger til mannen i gata? VG kunne likevel ha vinkla artikkelen fra flere hold, ja.

7810143[/snapback]

 

Forsåvidt et bra journalistisk trekk, og for saken, siden det er relevant med person "høyt oppe" i kristendommen. Men syns personlig det ble litt ensidig vinkling. Om det er typisk vg eller ei, har jeg ingen formening om.

Lenke til kommentar

Ta feks de nye ''sangkameratene'' (holm, fuejentes, kurt og han siste, kan ikke si *****kameratene :ph34r: ) Blir/ble kallt *****kameratene. Blir ikke det litt feil når de knapt kan spille intsrumentet sitt og er blitt berømte fordi de er ''pene'', eller i kurt sitt tilfelle kan synge??

De orginale kameratene kunne/kan i det minste spille :/

 

Media burde heller gitt dem et skikkelig navn, som feks jodlar-dudane

Endret av andhou
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...