Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

slayer er da vel mer nazistiske enn satanistiske, noe som i og for seg ikke er særlig bedre. Men uansett (personlig hører jeg ikke på Slayer pga tkestene) er det bøttevis med ''snille'' metalband igjen. Ingen som klager et sekund på drugdealergreiene og gjengvold rundt rap/hiphop :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
slayer er da vel mer nazistiske enn satanistiske...

7789280[/snapback]

Tror du det så er du det Slayer villoe kalt: En idiot.

 

De er ikke nazistiske på noen som helst måte. Jeff Hanneman er vist republikaner, men det er ikke akkurat det samme. Som sagt før, sangene er skrevet som horrorsanger for sjokkverdien. De trodde bare ikke at noen var dumme nok til å ta dem alvorlig.

Lenke til kommentar
Når jeg ser enkelte "metalfolk", og leser hva enkelte av de skriver her på forumet, så er det jævla fristende å distansere seg fra det hele.

7792469[/snapback]

Håper ikke den var rettet til meg, uansett er jeg helt enig med deg. Samtidig har jeg liten tro på at det er noe særlig bedre hos andre typer musikkfans. Innenfor musikk er folk ofte veldig trofaste mot "sin" sjanger, og samtidig veldig kritiske til andres musikksmak.

Lenke til kommentar
Når jeg ser enkelte "metalfolk", og leser hva enkelte av de skriver her på forumet, så er det jævla fristende å distansere seg fra det hele.

7792469[/snapback]

:cry:

 

...

 

 

...

 

 

...

 

 

(Er forsåvidt enig. Masse tull og piss i metallsjangeren og blant en del av fansen)

 

 

...

 

...

 

...

 

(Så lenge du ikke mente meg, da).

 

:cry:

Lenke til kommentar

det jeg synes taler mot metal er at det ikke er så veldig mye melodi. Jada, sikkert uenig, men det er mitt synspunkt. Hør på Queen, Europe, anything, og det er en melodi du vil kjenne igjen.

 

Det som gir et dårlig inntrykk av metal er nok alle pøblene, de folka som har med dyrekadaver på scenen og slikt. De er de som ødelegger for andre metal band.

 

My two cents.

Lenke til kommentar
det jeg synes taler mot metal er at det ikke er så veldig mye melodi. Jada, sikkert uenig, men det er mitt synspunkt. Hør på Queen, Europe, anything, og det er en melodi du vil kjenne igjen.

 

Det som gir et dårlig inntrykk av metal er nok alle pøblene, de folka som har med dyrekadaver på scenen og slikt. De er de som ødelegger for andre metal band.

 

My two cents.

7793349[/snapback]

Finnes masse melodiøs metal. Er lett å få en Black Metal melodi på hjernen og nynne med når man bare kjenner sjangeren.

 

Og hva er så ille med dyrekadavere på scenen?

 

Når man kan ha dyrekadavere på middagsbordet, så bør det jo kunne taes med på en scene også.

Lenke til kommentar
Når jeg ser enkelte "metalfolk", og leser hva enkelte av de skriver her på forumet, så er det jævla fristende å distansere seg fra det hele.

7792469[/snapback]

Så ekstremt enig.

 

Var mang en gang jeg nesten har skammet meg over å kalle meta metaller. Er såpass mange av dem at man til tider ikke akkurat får lyst til å identifiserer seg med dem...

 

På en annen side så blir det trist å distansere seg fra det bare fordi det er noen idioter som gjør det og. Idioter florerer jo trossalt.... *sukk*

Lenke til kommentar

Har selv blitt plaget mye for min musikksmak, og forstår hvordan trådstarter m/andre tenker.

Et eksempel: Når jeg ble konfirmert i 2000 (kristelig) var det et kapittel om ondskap i heftet vårt hvor Iron Maiden ble fremstilt som ondskapen selv. Iron Maiden...en gjeng glade briter som ikke spiller musikk av satanistisk karakter.

Dette bygger på ignoranse og labre musikk- og sosialkunnskaper hos folk flest. De hører musikken til Iron Maiden, og liker det ikke. Greit det, men de lager en kobling i hodet sitt mellom høyt volum=ondskap.

 

Og det er ganske riktig som det blir nevnt tidligere; det er sykt at hip-hop/rap appelerer såpass som det gjør, med tanke på at det veldig ofte representerer langt værre fordommer/levemåter enn f.eks. black metal ofte gjør.

La oss se litt nærmere på hva de to musikkstilene forherliger (nei, det gjelder ikke all musikken innenfor disse stilene, men grovt sett):

 

HipHop: Gangstah. Det skal ose respekt av deg gjennom tunge gullsmykker og tunge våpen. Hvis noen kødder med deg tar du med deg gjengen og banker dritten ut av dem. Det oser også av rasisme (det er rasisme også når en neger rakker ned på en hvit). Våpen, drap, kjønnsdiskriminering, makt, penger.

 

Black metal: Ofte satanisme eller gudbespottelse, middelaldervåpen, ondskap i sin mest klassiske form.

 

Det som gjør hip-hop mye verre er at den baserer seg på virkeligheten, mens black metal baserer seg på et eventyrunivers, ofte sterkt inspirert av Tolkiens verker eller religiøse tekster. Dessuten er spotting av andre mennesketyper mye verre enn spotting av en gud, som er fiktiv. Ja, vi hadde en periode på 90-tallet med kirkebrenning og slikt idioti, men den perioden er så godt som over.

 

Det at hip-hop/rap appellerer til så mange her til lands har mye å gjøre med effektiv markedsføring, pluss at det ikke akkurat kreves mye omløp i hodet for å forstå musikken og tekstene. Det går fint an å svinge seg på dansegulvet til så enkle rytmer for å si det sånn. Folk flest er enkle, og enkle ting som er lette å fatte faller best i smak. Det er derfor VG-lista inneholder mest kjedelig og dårlig musikk. Det er derfor f.eks. Tool aldri blir mainstream. Det skal vi egentlig være glade for.

 

Nå må det også sies at mange black metal-folk gjør sitt for å bli uglesett. Mange av dem foretrekker det faktisk uten å innrømme det. De kler seg i svart, med overflod av nagler og symbolske smykker. De blir tiltrukket av depressiv litteratur og kunst, og gjør det de kan i sminkeveien for å se deperimerte eller onde ut. Ofte er dette mennesker som har hatt problemer i oppveksten i form av mobbing eller liknende, og bruker derfor sterke virkemidler for å distansere seg fra mennesker, men samtidig føle et sterkt felleskap med likesinnede. Jeg sier ikke at alle er sånn, men en god del.

Og uansett så må de forstå at ikke alle skjønner dette levesettet.

 

Ble et langt innlegg dette, og jeg skrev meg antakeligvis helt vekk, men nå gidder jeg ikke lese korrektur, så det får bli som det blir. Håper hovedpoenget kom fram ihvertfall.

 

Og et lite tips til slutt: Drit i hva andre syns om det du liker og den du er. Bare kjør ditt løp og ta ting som de kommer. Uansett om du foretrekker å pisse i buksa i all offentlighet fordi du blir opphisset av det, finnes det likesinnede der ute. Så bare vær deg selv, og vær unik, det er det som skiller deg ut fra resten av saueflokken (for den er stor). Og trøst deg med at all hets veldig ofte kommer av misforståelser og dårlig kunnskap, og at de som kommer med latterlige uttalelser om at Iron Maiden er satanister bare ikke vet bedre.

Lenke til kommentar

 

HipHop: Gangstah. Det skal ose respekt av deg gjennom tunge gullsmykker og tunge våpen. Hvis noen kødder med deg tar du med deg gjengen og banker dritten ut av dem. Det oser også av rasisme (det er rasisme også når en neger rakker ned på en hvit). Våpen, drap, kjønnsdiskriminering, makt, penger.

 

 

Næ. Det blir i grunn det samme som å si at alle svartmettallere brenner ned kirker osv.

 

Men poenget blir vel uansett at generaliseringer rundt musikksjangre som man ikke har peiling på, blir for dumt.

Lenke til kommentar

 

HipHop: Gangstah. Det skal ose respekt av deg gjennom tunge gullsmykker og tunge våpen. Hvis noen kødder med deg tar du med deg gjengen og banker dritten ut av dem. Det oser også av rasisme (det er rasisme også når en neger rakker ned på en hvit). Våpen, drap, kjønnsdiskriminering, makt, penger.

 

 

Næ. Det blir i grunn det samme som å si at alle svartmettallere brenner ned kirker osv.

7795907[/snapback]

Tull. Hans skriver jo ikke at alle hiphipere dreper folk. Han sier at gjengmentaliteten blir framelsket av hiphop og uansett hvor kult du synes hiphop er, så er ikke det en bra ting.

Lenke til kommentar
Og hva er så ille med dyrekadavere på scenen?

 

Det ser latterlig ut, og har overhodet ingenting for seg - pluss at det er nettopp slikt som gjer at andre ser på metal på den måten dei gjer; som ein gjeng piggete, blodige folk som står på scena og skrik. Sjølv synest eg det er berre dumt.

7794753[/snapback]

Jeg synes danseband med glitter på dressene er "berre dumt", men hvis de har det gøy selv så er det jo ikke noe ille med det.

 

Kimbara: Jeg tror du har hørt for lite hip-hop og rap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...