Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes fortsatt det er uforståelig dette med at metal skal være så satanistisk. Bare som noen eksempler, både for og imot, så nevner jeg Slipknot - Heretic Anthem.

 

De fleste slipknot fans (og ikke bare de alt for hardbarkede) bør ha hørt den en gang eller to, men siterer litt av teksten uansett.

 

30 seconds, 16, 8, 4, lemme tell you why

I havent the slightest, Im teaching your brightest

Theyre listening, clamoring

All the money in the world cant buy me.

Go ahead. lie to me.

Tell me again how youre tortured

I wanna know how you followed your orders so well

Youre full of shit

You had a dream but this aint it.

If youre 555 then Im 666.

If youre 555 Im 666.

If youre 555 then Im 666 (whats it like to be a heretic)

If youre 555 Im 666. (whats it like to be a heretic)

 

Hva vil folk si til dette? At han er satan bare fordi han sier "If you... ... I'm 666" så er han en totalsatanist? Jepp, det er vel det standariserte svaret. Men hvis du faktisk ser litt på historien bak denne sangen og bandet, så ser du at ingen av dem er satanister, og at 666 kan ha flere betydninger.

 

nok en quote..

 

Actually, according to what Corey has said, the numbers in the song are a take on The Bloodhound Gang song "Fire Water Burn", where he says "if man is 5 and the devil is 6 then that must make me 7" -- it's an ascension thing. Becuse I'm 666, I'm above someone who's 555. They just triple the numbers to fit the rhyme scheme and play on the association of 666 with Satan. It's partly an attention grab and partly a statement of superiority.

 

Som du kan se, så er grunnen til at de tok med tallet 666, var at de ville skape reaksjoner, finne en god rytme, og at de sier at de er bedre enn andre.

 

Og det igjen med at de er bedre viser tilbake til resten av sangen, som handler om overproduserende populære band, som garantert er glemt allerede i morgen. Og at i motsetning til de som spiller for å tjene seg rike, så er deres måte å spille på på et helt annet plan. Og forresten, 555 er områdekoden til Hollywood, så det henvises litt til "the land of the super-super stars", og plassen en kommer til først etter en er rik og berømt.

 

 

 

Men jeg sa at jeg skulle diskutere både for og imot, så det mot-argumentet mitt mot metallsjangeren og hva de står for blir en gammel Slayersang, nemmelig Angel Of Death. Bare navnet gir en litt spesiell følelse, og er ikke sikker på om det ville blitt godt mottatt i den nærmeste kirka.

Siterer litt av teksten, så dere ser hva det er om:

Auschwitz, The Meaning Of Pain 

The Why That I Want You To Die 

Slow Death, Immense Decay 

Showers That Cleanse You Of Your Life 

Forced In 

Like Cattle 

You Run 

Stripped Of 

Your Lifes Worth 

Human Mice, For The Angel Of Death 

Four Hundred Thousand More To Die

 

Ja, denne snakker vel for seg selv, orker ikke skrive mer :)

Så, oppsummering. Det finnes mange typer metal, og budskapene er vel varierende, og den mørkeste musikken trenger ikke ha det mest sadistsiske budskapet.

Lenke til kommentar
hmm..i Førde? hmm..skeptisk.. eg kjenner ikkje så mangen i førde som hører på metal:P men har sett endel folk:P og da tenker eg ikkje på Emoer som det popper opp over heile landet:P

 

kor du er i nord norge? eg er i bardufoss:(

7778118[/snapback]

 

Førde ja. Iallefall i min vennekrets er det ein del metalheads.

 

Per no held eg til på Skjold, ca 45 minutt busstur aust for Bardufoss.

Lenke til kommentar

Det som egentlig er problemet er hvor lite folk kan om satanisme. Akkurat som religionsboka vår det, den innleder det lille kapittelet om satanisme slik: "På begynnelsen av 1990-tallet ble det begått to drap i det sataniske miljøet i Norge."

Jeg blir rett og slett forbannet, jeg regner med de mener drapet på Aarseth og drapet på den homofile mannen på Lillehammer. Disse drapene hadde da overhodet ingenting med satanisme å gjør! Det blir som å innlede kapittelet om kristendommen med Knutby-drapet, bare at det drapet kanskje hadde noe med religionen å gjøre...

Lenke til kommentar
Om man ser "objektivt" på det, så ja. Selv syntes jeg at så lite som 2-5% av all metal er bra, resten er skvip. :)

7783465[/snapback]

 

hmm... dette er vel det domeste jeg har hørt!

Jeg vet ikke hva du hører på, men la oss si at du hører på techno og Trance. To sjangere jeg holder meg borte fra. Ville du da sagt at 80 % av techno er bra!

 

Det går uansett ikke an å tenke sånn. Jeg kan vedde på at du har hørt et prosent av all

metal. det finns utrolig mye forskjellig metal. Black metal, heavy metal, metalcora osv.

Når du sier metal så sier du alle undersjangere også. å du har ingenting grunnlag for å si at 2-5% er bra. Nå kan jo dette være sant for det fins mange ræva garasje band og lignende. Men og si det på den måten blir bare teit.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye av det som blir sagt her, men å si at det kommer mer søppel ut av metall enn andre sjangere synes jeg blir helt kronidiotisk. Det betyr altså at for en som meg(som kan høre på alt fra Jethro Tull til Vader) burde finne mer utenfor metallen som er bra, enn det som er innenfor. Det gjør jeg ikke. Så jeg vil si at i mine ører kommer det ut mer crap i andre sjangere enn metall, men det varierer selvfølgelig fra sjanger til sjanger. Vil si at folk rock/progrock ligger på toppen sammen med metall på flest gode band i forhold til antall.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i mye av det som blir sagt her, men å si at det kommer mer søppel ut av metall enn andre sjangere synes jeg blir helt kronidiotisk. Det betyr altså at for en som meg(som kan høre på alt fra Jethro Tull til Vader) burde finne mer utenfor metallen som er bra, enn det som er innenfor. Det gjør jeg ikke. Så jeg vil si at i mine ører kommer det ut mer crap i andre sjangere enn metall, men det varierer selvfølgelig fra sjanger til sjanger. Vil si at folk rock/progrock ligger på toppen sammen med metall på flest gode band i forhold til antall.

7784436[/snapback]

Dess mer man kan om en sjanger, dess lettere er det å unngå crappet.

 

Tror ingen sjangere er særlig værre enn noen andre, men på grunn av visse preferanser så er noen sjangere vanskeligere å komme inn i enn andre.

 

Personlig har jeg alltid likt støy, og musikksmaken min falt på plass da jeg hørte Judas Priest sin Ram it Down for første gang da jeg var 8 år. Etter det begynte jeg mer å finne ut av hva slags støy jeg likte, og fant noe av det i metal, noe av det i hip-hop, noe av det i tekno, noe av det i samtidsmusikk, og til og med noe av det i gamle sprakete Hank Williams opptak. Liker også noe musikk uten støy, men overvekten er støyete ting, med mer metal\punk\hardcore enn andre roligere sjangere.

Lenke til kommentar
Men jeg sa at jeg skulle diskutere både for og imot, så det mot-argumentet mitt mot metallsjangeren og hva de står for blir en gammel Slayersang, nemmelig Angel Of Death. Bare navnet gir en litt spesiell følelse, og er ikke sikker på om det ville blitt godt mottatt i den nærmeste kirka.

Siterer litt av teksten, så dere ser hva det er om:

Auschwitz, The Meaning Of Pain 

The Why That I Want You To Die 

Slow Death, Immense Decay 

Showers That Cleanse You Of Your Life 

Forced In 

Like Cattle 

You Run 

Stripped Of 

Your Lifes Worth 

Human Mice, For The Angel Of Death 

Four Hundred Thousand More To Die

 

Ja, denne snakker vel for seg selv, orker ikke skrive mer :)

Så, oppsummering. Det finnes mange typer metal, og budskapene er vel varierende, og den mørkeste musikken trenger ikke ha det mest sadistsiske budskapet.

7782877[/snapback]

Denne låta handler jo om Josef Mengele (Angel of Death) og Holocaust. Jeg ser det som en røst mot Holocaust. Hvor kommer satanisme inn i bildet?

Lenke til kommentar
Auschwitz, The Meaning Of Pain 

The Why That I Want You To Die 

Slow Death, Immense Decay 

Showers That Cleanse You Of Your Life 

Forced In 

Like Cattle 

You Run 

Stripped Of 

Your Lifes Worth 

Human Mice, For The Angel Of Death 

Four Hundred Thousand More To Die

Denne låta handler jo om Josef Mengele (Angel of Death) og Holocaust. Jeg ser det som en røst mot Holocaust. Hvor kommer satanisme inn i bildet?

7784534[/snapback]

Slayer var mest av alt opptatt av horror og sjokk i tekstene sine. Angel of Death er skrevet som en horrorhistorie, fra førstepersonsperspektiv, med den mest horrible de kunne tenke på i hovedrollen, altså Dr. Mengele.

 

I ettertid har de sagt mange ganger at de aldri forestillte seg at noen var dumme nok til å ta dem alvorlig. Men dessverre var noen få idioter dumme nok, både nazimotstandere og nazister, som ikke forstod sangen helt. Idioter.

 

Slayer har også skrevet mange satanistiske og anti-religiøse tekster, men for å se hvor dypt det stikker er det bare å påpeke at Tom Araya, vokalisten, faktisk er troende katolikk. Altså.... det stikker ikke særlig dypt.

 

Forsåvidt så synes jeg det kan være viktig å bringe fram tabusymboler for kunstneriske hensyn. F.eks har en del tyske band(Og kunstnere, forsåvidt) leflet med med Nazisymbolikk som protest mot Tysklands heller absurde lover mot å vise hakekors, med den tanken at for å ikke gjøre samme feil igjen så må Nazismen diskuteres, ikke fortrenges og gjemmes bort.

 

Satanisme i metalltekster gjøres som oftest med et lurt smil om munnen. Og som oftest for å vise hvor absurd det er at noen folk ennå reagerer såpass sterkt på en tusenvis av år gammel myte som burde vært utslettet for lenge siden.

 

Om slike taktikker fungerer er noe annet, men personlig tror jeg det kan være svært viktig, hvis det blir gjort rett. Og hvis det blir gjort feil, så kan det sikkert også være farlig. Men jeg tror viktigheten langt overskygger faren.

Lenke til kommentar

*snip*

 

I ettertid har de sagt mange ganger at de aldri forestillte seg at noen var dumme nok til å ta dem alvorlig. Men dessverre var noen få idioter dumme nok, både nazimotstandere og nazister, som ikke forstod sangen helt. Idioter.

 

Slayer har også skrevet mange satanistiske og anti-religiøse tekster, men for å se hvor dypt det stikker er det bare å påpeke at Tom Araya, vokalisten, faktisk er troende katolikk. Altså.... det stikker ikke særlig dypt.

 

Forsåvidt så synes jeg det kan være viktig å bringe fram tabusymboler for kunstneriske hensyn. F.eks har en del tyske band(Og kunstnere, forsåvidt) leflet med med Nazisymbolikk som protest mot Tysklands heller absurde lover mot å vise hakekors, med den tanken at for å ikke gjøre samme feil igjen så må Nazismen diskuteres, ikke fortrenges og gjemmes bort.

 

*snip*

 

7784669[/snapback]

 

 

Ahh.. Forstår det bedre nå, takker for innlysningen. Og igjen, nok et band som er ute etter å sette en støkk i folk flest. :thumbup:

 

Var kansje ett dårlig eksempel i starten, men ble nå snudd til ett enda bedre ett :D

Endret av Lettmel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...