Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Dimmu Borgir - Burn in Hell

7651091[/snapback]

 

Den sangen burde nesten blitt kalt kristen, hvilke er det som alltid sier at man skal til helvete hvis man ikke fölger boka dems. :hmm:

7651242[/snapback]

 

Den sangen er ett Twisted Sister cover..

 

Har ikke no med svartmetall å gjøre overhodet..

7651378[/snapback]

 

Okey, syntes det virka ihvertfall som Dimmu"s poeng med sangen var det uansett. Når man hörer kirkeklokker i sangen. jaja :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rett og slett feil at alle metal fans er satanister, jeg HATER det meste av metal (Bortsett fra Black Sabbath!) men jeg respekterer de som liker det. Jeg tror ikke at personer som hører på Iron Maiden e. l. er satanister, av den gode grunn at man ikke skal dømme noen før man faktisk er blitt kjent med dem.

 

Jeg for eksempel, har vært veldig fordomsfull mot andre, men det har jeg sluttet med fordi jeg har skjært meg på det så sinnsykt mange ganger.

Lenke til kommentar
Det er rett og slett feil at alle metal fans er satanister, jeg HATER det meste av metal (Bortsett fra Black Sabbath!) men jeg respekterer de som liker det. Jeg tror ikke at personer som hører på Iron Maiden e. l. er satanister, av den gode grunn at man ikke skal dømme noen før man faktisk er blitt kjent med dem.

 

Jeg for eksempel, har vært veldig fordomsfull mot andre, men det har jeg sluttet med fordi jeg har skjært meg på det så sinnsykt mange ganger.

7651598[/snapback]

 

Nå nevner vel ikke du de direkte "satanistbandene", med growling og slikt innhold ( :love: ). Men det får så være.

Endret av Leptox
Lenke til kommentar
Det er rett og slett feil at alle metal fans er satanister, jeg HATER det meste av metal (Bortsett fra Black Sabbath!) men jeg respekterer de som liker det. Jeg tror ikke at personer som hører på Iron Maiden e. l. er satanister, av den gode grunn at man ikke skal dømme noen før man faktisk er blitt kjent med dem.

 

Jeg for eksempel, har vært veldig fordomsfull mot andre, men det har jeg sluttet med fordi jeg har skjært meg på det så sinnsykt mange ganger.

7651598[/snapback]

 

Nå nevner vel ikke du de direkte "satanistbandene", med growling og slikt innhold ( :love: ). Men det får så være.

7655761[/snapback]

 

Er growling et "slikt innhold" ? :p

Lenke til kommentar
Jeg har da heller aldri sagt at alle gjør det. Poenget mitt var at hvis du liker metall så må du ikke kle deg helt svart med nagler overalt.

Nei. Det det er vel ikke noe GALT med å kle seg / te seg på en måte som viser hvilken subkultur og verdier(les: musikksmak) en identifiserer seg med og liker?

 

Som sagt, de færreste metallere kler seg slikt de gjør for de tenkre "Åneeii, jeg må passe inn blant metallerene og jeg må være like dem!" De synes det er kult og kler seg deretter. Dessuten er det en myte at alle metallere kler seg likt. Klestilen min er ikke lik noen metallere jeg kjenner, selv om den selvfølgelig har likheter som f.eks. at jeg som mange andre liker å gå med "merch" fra band vi liker...

 

 

Langt hår har jo heller lite med metall å gjøre :)

"Right"

 

Metallen arvet langt hår-stilen fra rocken og overdrev det. Langt hår er metal som faen. Det er ingen "ide" i metall eller "krav" om å ha langt hår i metallmiljøer, men det rett og slett mange som synes det er kult. Du finner også mange metallere som ikke har langt hår.

 

Svar til motsvaret: Det er heller ikke kult å bare følge etter, men hvis du kler deg "metalsk", og er i ditt eget miljø vil jeg tro at du inngår under "den grå masse".

For det første; se ovenfor. For det andre: grå massen betyr flertallet, den rådende kulturen, ikke en subkultur. (Selv om jeg tar poenget ditt.) Det er godt mulig det er noen som bare kler seg i sin subkultur kun for å prøve å passe inn, dette er i så fall teit. :p

 

Virker som veldig mange, særlig det man kan kalle for "mainstreamere" har ekstremt forferdelig mye i mot at noen kler seg anerledes enn dem. Vær A4, vær like andre eller vi vil ikke være med deg(har faktisk opplevd dette). Jeg har egentlig ingenting i mot folk som går kledd i vanlige(eller hva enn det skal være) kler, men reagerer når folk ber meg om å ha normal utsende(hårsveis). Klesstilen innenfor div. subkulturer varier også, folk har tross alt personlige prefferanser, så det er ikke slikt at alle ser kliss like ut.

Lenke til kommentar

Det jeg tror mange brenner seg på, er at de vet ikke forskjellen mellom satanisme og det å være "anti-kristelig" (hvis det er et ord). Ta for eksempel Slayer, og da vil jeg spesielt fokusere på plata God hates us All. Den prydes av oppnedkors på coveret. Inne i bookleten er det bilde av en bibel som det er banket spikrer inni, sølt blod utover, samt at Slayer logoen er brent inn i permen. Videre er det sider fra bibelen der det er strøket over linjer og sitater, en plass står det feks "Lies!" skriblet over en paragraf. Dette er bare coveret på plata. Ta for oss musikken, da nærmere bestemt tekstene. Det oser av hat og forakt mot kristendommen, men også religioner generelt. Se på et sitat fra låta "New Faith":

 

Welcome to the horror of the revelation

Tell me what you think of your savior now

I reject all the biblical views of the truth

Dismiss it as the folklore of the times

I won't be force fed prophecies

From a book of untruths for the weakest mind

I keep the bible in a pool of blood

So that none of its lies can affect me

 

Måten dette blir fremført på er også viktig å legge merke til. Man hører at vokalisten synger/skriker disse ordene med en forakt i stemmen, noe som virkelig er med på å gjøre stemningen riktig.

 

En person som aldri har hørt noe sterkere enn at Eminem sier "fuck" vil umiddelbart stemple dette som satanisme, og at gutta i Slayer garantert ofrer både kone og unger i kjelleren ved fullmåne, noe som da så klart er feil. Som sagt, det er forskjell på å være satanist og det å være anti-krist.

Endret av Tobe__
Lenke til kommentar
Death Metal, djeveldyrkelse, svarte klær, nagler og lignende har ingenting med satanisme å gjøre, så det ingen flere satanister som hører på metal enn det er kristne.

 

Vis meg ett eneste metall-band som er satanister og jeg skal spise min interaktive hatt:D

7658037[/snapback]

 

Er ikke Cradle of Filth satanistiske? :hmm: Jeg synes at jeg har hørt det en plass. Skjønt jeg kan ikke akkurat påstå at jeg vet av de er det :p

Lenke til kommentar
Jeg mener han er det ihvertfall.

 

Satanisk musikk er ikke bra.

7658349[/snapback]

Hva er grunnen til at du vet at "satanisk musikk ikke er bra"? Hvordan definerer man egentlig satanisk musikk? Den vanligste formen for satanisme er Church of Satan, der man setter seg selv i midten, altså et fokus på enkeltmenneske framfor en gudeskikkelse eller et kollektiv. Hva er galt med å være sin egen herre fremfor å være "slave" under en religion som binder deg på alle mulige måter?

 

Selv om det er Church of Satan & co som er den mest utbredte satanismen, vil jeg tro at du mener band som spiller antikristne tekster ala Dimmu Borgir, Satyricon etc. Det er faktisk stor forskjell på å være antikristen og satanist. Dessuten er ikke tekstene slik at man skal ta dem bokstavlig, når de synger "vi brenner Guds barn på bålet" setter de ikke avgårde for å finne nærmeste kristne. Tekstene er metaforer på hvordan de stiller seg ovenfor kristendommen (eller religion generelt). De fleste black metal-band bruker et sterkt uttrykk for å få frem sin mening, og det er vel kanskje det uttrykket som er altfor misforstått, de er faktisk ikke "onde".

Lenke til kommentar
Death Metal, djeveldyrkelse, svarte klær, nagler og lignende har ingenting med satanisme å gjøre, så det ingen flere satanister som hører på metal enn det er kristne.

 

Vis meg ett eneste metall-band som er satanister og jeg skal spise min interaktive hatt:D

7658037[/snapback]

 

Gorgoroth, Deicide, etc.

 

Men det er ikke poenget. Finnes sikkert satanister blandt pop/rnb/whatever..

 

Bare enkelte tilfeller i miljøet, og media som har gjort det slik det er idag. Noe er selvforskyldt av miljøet, noe ikke.

 

Uansett gjør ikke stigmatiseringen meg noe.. Jeg hører på deicide, cannibal, og hva det nå måtte være, uten å tenke på hva noen foreldre måtte mene, eller andre for den saks skyld.

 

Fikk litt pes av foreldra mine før, pga band tskjorter og gensere, spesielt cannibal corpse trykkene. Men de har da vendt seg til de også, og vet hva slags musikk jeg hører på, og vet mitt syn på religion, da også satanisme.

 

 

/me setter på Deicide - Fuck your God, og håper noen lar seg provosere..

Endret av sekt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...