Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pioneer GM-4000F - erfaringar?


Gjest Slettet+781234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+781234

Som emnetittelen seie, handlar dette om ein Pioneer GM-4000F forsterkar. Er det nokon som har/har hatt ein slik, og som gjerne vil dele sine erfaringar med meg? Ytelse, lyd, etc..

Er dette ein forsterkar beregna på sub? Las ein plass at det er ein mono forsterkar. Stemmer dette?

Takker for svar=)

Endret av Slettet+781234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig hva som kommer opp når en googler litt ;)

 

Denne forsterkern egner seg nok ikke for å drive en sub, Den kan dra et komponentsett på en helt grei måte, men da aller helst brokoplet slik at den yter 2*70W RMS.

 

Kort sagt finnes det bedre alternativer enn denne til å drive det meste om du da ikke får den rasende billig.

Personlig ville jeg ikke handla Pioneerforsterkere om de ikke kom fra ODR serien.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234

Forsterkeren får eg for litt over 1k. Vurdera å gå for ein dynabel BF0804 istaden, men den kosta det doble :hmm:

Noken forslag til kva eg skal gjere? Tenkte å la forsterkaren drive eit Peerless Resolution frontsett, men med tanke på forsterkar veit ikkje kva eg helst bør gå for i forhold til lyd og pris.

Lenke til kommentar

Har selv en eldre versjon av Pioneer gm4000, og dette er den beste forsterkeren jeg noen gang har vært borti lydmessig har prøvd (kicker, rockford fosgate, dynabel osv), den spiller helt rått fint på frontsett eller 6x9 eller begge deler ;), men det er definitivt ingen sub forsterker. så visst du skal ha forsterker for fin lyd i komponentsette ditt så er pioneer valget, men skal du ha trøkk i suben er dynabel å anbefale ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234

Takk for tilbakemelding=)

Har bestemt meg for å gå bort fra Pioneer- forsterkaren, og gå for enten SAGA forsterkara, eller dynaBel. Planen er å ha ein forsterkar til å drive frontsettet, og ein forsterkar til å drive ein 12" sub bak.

Forsterkaren som er vurdert her er SAGA USC 9975 (2stk.)

 

Eventuelt kan dynaBel 0804 vere aktuell. Då vil dei to fremste kanalane drive frontsettet, medan dei to bakerste (brukopla) vil drive sub’en. Med tanke på 0804 er eg litt usikker på om det fungerar? LP/HP instillingar osv?

 

Sub'en eg har sett på er DY 9312 frå eltek.

Lenke til kommentar

det jeg kan si deg sikkert er styr unna saga ;), du burde gå for den dynabelen det er sinnsykt gode forsterkere, du kan stille FRON/BAK uavhengig av hverandre på lowpass og highpass er jeg VELDIG sikker på (men spør dynabel før du bestiller), når det gjelder subben ville jeg lagt på 500 kroner og gått for 9412, dette er en sinnsyk subwoofer for en ekstremt billig penge (har to slike selv i bilen, og det spiller for det første helt rått, men spiller konge fint i tilleg så anbefales på det sterkeste), men som jeg nevnte spør dynabel om forsterkeren før du bestiller ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234
det jeg kan si deg sikkert er styr unna saga ;), du burde gå for den dynabelen det er sinnsykt gode forsterkere, du kan stille FRON/BAK uavhengig av hverandre på lowpass og highpass er jeg VELDIG sikker på (men spør dynabel før du bestiller), når det gjelder subben ville jeg lagt på 500 kroner og gått for 9412, dette er en sinnsyk subwoofer for en ekstremt billig penge (har to slike selv i bilen, og det spiller for det første helt rått, men spiller konge fint i tilleg så anbefales på det sterkeste), men som jeg nevnte spør dynabel om forsterkeren før du bestiller ;)

5921324[/snapback]

 

Eg har funne ut at det du snakkar om på forsterkaren stemmer. Og det blir nok den forsterkaren eg går for. Med tanke på sub er eg derimot litt usikker... Forsterkaren skal yte 250w brokopla. Hvilken sub bør eg gå for da?

Lenke til kommentar

Enig med jalla i grunnen, men hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt folkene på dynabel åssen 9412 subben funker med den forsterkeren, for de har garantert brukt den, visst ikke har de jo dynabel db subben til 500 kroner, eller 4 for 1500 eller noe sånn, hehe ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234
Watt er mindre viktig en strømforsyninga her.

Velg en lettdreven sak med høy følsomhet, det er nå min mening :)

5923058[/snapback]

 

Følsomhet....

 

Kunne tenke seg å forklare det begrepe der litt?

:p

Lenke til kommentar

Følsomhet måles i dag mest etter en standard hvor en tilfører 2.83V inn på et element på 1m avstand og måler så lydtrykket dette gir i ekkofrie omgivelser.

Dette er normert etter elementer med 8Ω impedanse og den tilført effekten blir her 1W. I praksis vil dette medføre at de fleste bilelementer, som har en 4Ω impedanse, vil få tilført 2W ihht til denne standarden.

 

Med bakrunn i dette ser en at følsomhet er et mål på hvor høyt et element kan spille med en standarisert tilført effekt.

Siden dB skalaen er logaritmisk så vil en oppleve å få etpar interessante resultater. Et element med f.eks 84 db 2.83V/1m som blir tilført 1000W RMS vil, under like forutsetniger og optimale omgivelser, ikke ha nubbesjans til å spille like høyt som et tilsvarende element med følsomhet på 89 dB 2.83V/1m som blir tilført 500W RMS.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234
Følsomhet måles i dag mest etter en standard hvor en tilfører 2.83V inn på et element på 1m avstand og måler så lydtrykket dette gir i ekkofrie omgivelser.

Dette er normert etter elementer med 8Ω impedanse og den tilført effekten blir her 1W. I praksis vil dette medføre at de fleste bilelementer, som har en 4Ω impedanse, vil få tilført 2W ihht til denne standarden.

 

Med bakrunn i dette ser en at følsomhet er et mål på hvor høyt et element kan spille med en standarisert tilført effekt.

Siden dB skalaen er logaritmisk så vil en oppleve å få etpar interessante resultater. Et element med f.eks 84 db 2.83V/1m som takler 1000W RMS vil ikke ha nubbesjans til å spille like høyt som et tilsvarende element med følsomhet på 89 dB 2.83V/1m som takler 500W RMS under like forutsetniger.

5928350[/snapback]

 

 

ahhh. lurt^^

Så desto beitre følsomhet elementet har desto beitre, og høgare, spelar dei?

Lenke til kommentar

Litt forenkla, ja, men det sier ikke noe om sakene spiller pent eller ikke.

En elefant kan sikkert fjerte rimelig høyt, men det er langtfra så vakkert å høre på som kvitringa fra en fugl i treet ved siden av.

-Om en ikke har spesielle interesser da, hehe :p

Lenke til kommentar
Følsomhet måles i dag mest etter en standard hvor en tilfører 2.83V inn på et element på 1m avstand og måler så lydtrykket dette gir i ekkofrie omgivelser.

Dette er normert etter elementer med 8Ω impedanse og den tilført effekten blir her 1W. I praksis vil dette medføre at de fleste bilelementer, som har en 4Ω impedanse, vil få tilført 2W ihht til denne standarden.

 

Med bakrunn i dette ser en at følsomhet er et mål på hvor høyt et element kan spille med en standarisert tilført effekt.

Siden dB skalaen er logaritmisk så vil en oppleve å få etpar interessante resultater. Et element med f.eks 84 db 2.83V/1m som takler 1000W RMS vil ikke ha nubbesjans til å spille like høyt som et tilsvarende element med følsomhet på 89 dB 2.83V/1m som takler 500W RMS under like forutsetniger.

5928350[/snapback]

 

 

ahhh. lurt^^

Så desto beitre følsomhet elementet har desto beitre, og høgare, spelar dei?

5928366[/snapback]

 

 

hmm er ikke helt riktig det nei, hele poenget er at et element med 96db følsomhet trenger en kraftigere forsterker enn et element med 100db følsomhet for å spille like høyt, men visst du feks har en kraftig forsterker så er det veldig godt mulig at det elementet som har 96db følsomhet rævspiller det mer følsommere elementet, altså følsomhet gir en pekepinn på å kraftig forsterker du trenger, men gir langt ifra noe svar på å høyt elementet kan spille hvis du skjønner

 

hadde selv et element med følsomhet 101db og dette ble målt til ca 115 db i bilen med en forsterker på 250w

 

mens et annet element som hadde en følsomhet på 96 (et mye råere element) spillte over 130db

Lenke til kommentar

Med de forutsetningene jeg oppgir er det korrekt fremstilt.

En kan helt klart gjøre det mer komplekst ved å trekke inn andre parametre, men poenget var å forklare prisnippet, ikke sammenligne to gitte elementer ;)

 

Ellers er jeg langt på vei enig og ser poenget i inlegget ditt, men her dreier det seg om å forklare via generalisering og da blir det feil å dra inn spesielle eksempler :)

 

Og i tillegg:

Skal en begynne i en ende så bør det være i den riktige; nemlig å se hvor mye strøm en har til rådighet, evt. opgradere dynamo og batteri for deretter å velge forsterkere og elementer ut fra dette.

 

Mange glemmer at effekt ikke lages i forsterkeren men er avhengig av en stabil tilførsel av strøm ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234
Med de forutsetningene jeg oppgir er det korrekt fremstilt.

En kan helt klart gjøre det mer komplekst ved å trekke inn andre parametre, men poenget var å forklare prisnippet, ikke sammenligne to gitte elementer ;)

 

Ellers er jeg langt på vei enig og ser poenget i inlegget ditt, men her dreier det seg om å forklare via generalisering og da blir det feil å dra inn spesielle eksempler :)

 

Og i tillegg:

Skal en begynne i en ende så bør det være i den riktige; nemlig å se hvor mye strøm en har til rådighet, evt. opgradere dynamo og batteri for deretter å velge forsterkere og elementer ut fra dette.

 

Mange glemmer at effekt ikke lages i forsterkeren men er avhengig av en stabil tilførsel av strøm ;)

5932319[/snapback]

 

DET har eg faktisk ikkje tenkt på.. :S

burde kanskje sjekke batteriet og dynamoen, og finne ut ka dei levera av straum før eg begynde stereobygginga^^

Lenke til kommentar

joda jalla, men som sagt så er det faktisk veldig ofte at de råere elementene ikke har sånn sinnsyk følsomhet, mens de billige har en høyere følsomhet, akkurat fordi de regner med at de som kjøper billige elementer har mindre forsterkere og derfor prøver de å lage elementene så de kan få glede av de med en mindre forsterker, men du har jo helt rett, at i bunn å grunn så er det hele å mye strøm du har tilgjengelig :D

Lenke til kommentar

Jepp, det er nok slik at en i de fleste tilfeller med høy effekttolleranse, ~1kW+, ikke har allverden til følsomhet. Mye grunnet høy mms, stivt oppheng osv...

Men å generalisere og si at et element med høy følsomhet og "lav" RMS tolleranse automatisk er billig er nå et grovt bomskudd.

Jeg har heller følelsen av at mange av elementene som er på markedet nå om dagen som skryter av å være "rå" og "spille brutalt" gir mer breking enn ull.

 

Strøm er kjekt å ha ja, uten det kommer det ikke mye lyd, hehe :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...