Beatnut Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 (endret) Jeg har fått to utrangerte kontormaskiner som kjører windows 95. Jeg tenkte at jeg skulle sette opp den ene som fil- og printserver og den andre som en internettmaskin i stua feks. Internett-maskina tenkte jeg å kjøre en distro med feks Xfce på. Der skal jeg kun ha en nettleser, openoffice og kanskje gimp. Den er egentlig grei. Kommer til å installere OpenSuse 10.1 eller siste Kubuntu. Server-maskina er jeg mer usikker på hvordan den skal settes opp. Jeg vil altså bruke den som en printserver for nettverket mitt, samt bruke den som en filserver med filer som skal være tilgjengelige for både linux og windows-maskiner. Hvis jeg feks installerer ubuntu og velger server-installasjonen, vil det da kun bli installert en tekstbasert distro? Jeg er altfor nmewbie med linux så jeg vil i utgangspunktet ha en installasjon med ett grafisk grensesnitt. Gjerne som jeg kan fjernstyre fra en annen maskin for å slippe ekstra skjerm og/eller mus/skjerm-switch. Harddisken jeg har tenkt å bruke er en Freecom USB2-disk som er formatert i FAT32. Hvilken program/server-vare skal jeg kjøre på henholdsvis printserveren og filserveren? Og jeg tar også gjerne i mot tips om hvordan sette op fjernstyring av maskinen. VPN eller lignende. Endret 8. april 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
Solow Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 http://www.howtoforge.com/samba_setup_ubuntu_5.10 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Hvor mye ram har de boksene? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 Hvor mye ram har de boksene? 5887702[/snapback] 64 Mb RAM og ca 4 Gb harddisk. Har akkurat installert ubuntu på den ene, men jegt lurer på om jeg skulle prøve OpenSuse eller VectorLinux på den andre. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 For en desktopmaskin vil jeg nok si at 256 mb er minimum for grei og rask operasjon, selv om du kansje kan slippe unna med 128... Men det vil være treeeeiiigttt.... Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Oppsett av servere består av å redigere konfigurasjonsfiler. Eneste grunnen til GUI (X) er at du liker teksteditoren der bedre. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 For en desktopmaskin vil jeg nok si at 256 mb er minimum for grei og rask operasjon, selv om du kansje kan slippe unna med 128... Men det vil være treeeeiiigttt.... 5893750[/snapback] Nå har jeg installert siste versjon av Vector Linux på den ene maskinen og jeg må si at den er utrolig raskt mtp maskinens ytelsesevner. Har Xfce som vindubehandler og synes den er ganske bra og ikke minst mye raskere enn KDE og Gnome. Har lagt inn Ubuntu på den andre og den går mye tregere. Det skal her sies at jeg ikke har fått Ubuntu-maskinen på nett ennå, så jeg har ikke fått lagt inn Xfce eller Fluxbox som vindubehandler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå